Nově smontovaný razicí stroj Adéla stojí před budoucím tunelem v montážní šachtě na Vypichu (18. června 2011).

Nově smontovaný razicí stroj Adéla stojí před budoucím tunelem v montážní šachtě na Vypichu (18. června 2011). | foto: David Březina, iDNES.cz

Praha ukázala Adélu. Obří stroj, který razí nové metro do Motola

  • 23
Veřejnosti se v sobotu otevřely rozestavěné tunely pražského metra A, návštěvníci mohli nahlédnout do přístupových štol. Primátor hlavního města Bohuslav Svoboda tam pokřtil nový razící stroj Adéla, jehož jméno vybraly děti z chirurgické kliniky nemocnice v Motole.

Metro bude mít po prodloužení linky A o čtyři stanice navíc a přibude více než šest kilometrů tunelů.

Nové zastávky budou pojmenovány po lokalitách Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol, kde bude konečná stanice (více čtěte zde). Den otevřených dveří ale proběhl na staveništi na Vypichu, kde se už v 11 hodin bylo podívat odhadem na 2 500 lidí. Jedna z organizátorů Anna Svobodová očekává čtyřikrát větší účast.

Primátor Bohuslav Svoboda kčtí nový razící stroj Adéla

Plnoprofilový zemní štít Adéla v provozní šachtě staveniště metra na Vypichu (18. června 2011)

Adélu pokřtil primátor Svoboda

Jak funguje technologie TBM - EPB?

Technologie TBM - EPB (Tunnel Boring Machine - Earth Pressure Balance) je díky své šetrnosti vhodná pro ražby v městských aglomeracích. Princip prací je odlišný od klasické ražby pomocí trhacích prací či bagrů a fréz.

Technologie je založena na rozpojování horniny na čelbě tunelu pomocí rotující řezné hlavy. Rubanina následně prochází do odtěžovací komory, odkud jde pomocí šnekového dopravníku na pásy. Vytěžený prostor je v zadní části štítu ihned zajištěn předpřipraveným železobetonovým ostěním, tj. nevzniká zde žádný volný prostor.

"Návštěvníci si prohlédnou dva nejmodernější plnoprofilové zeminové štíty, přístupovou štolu, hotový jednokolejný tunel metra a mnoho dalších technických zajímavostí," zval na prohlídku Dopravní podnik hlavního města Prahy.

Na Vypichu slavnostně pokřtili nový razící stroj Adéla pražský primátor Bohuslav Svoboda, první náměstek Karel Březina, ředitel pražského Dopravního podniku Martin Dvořák a ředitel Metrostavu Pavel Pilát.

I když má dívčí jméno, váží razicí štít asi 900 tun, průměr řezné hlavy je větší než šest metrů a celková délka samotného stroje bez pásového dopravníku je asi sto metrů.

"Pevně věřím, že razící štíty Adéla a Tonda, který již prorazil prvních 250 metrů tunelu, významně přispějí k tomu, že ražba bude i nadále probíhat dle plánu, a že nový úsek pražského metra ze stanice Dejvická do stanice Motol bude dokončen v roce 2014," prohlásil primátor.

Pro každý zeminový štít, jak se razicím strojů říká, je potřeba asi čtyř desetičlenných posádek. Za strojem už zůstává hotový tunel, který stačí jen osadit kolejemi. Podrobnosti podávají pracovníci Metrostavu při výkladu.

,