Čtvrtek 27. února 2020, svátek má Alexandr
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 27. února 2020 Alexandr

Nová Trojská lávka odolá tisícileté vodě, při povodních sklopí zábradlí

  7:07aktualizováno  7:07
Po dvou letech nabírá projekt stavby nové trojské lávky přes Vltavu v Praze konkrétní podobu. Lávka, která v Troji nahradí spadlou konstrukci, bude mít sklopná zábradlí, aby při povodních netvořila v proudu bariéru.

Segment konstrukce chystané trojské lávky ve firmě MCE. (7. 1. 2020) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Vyrobí ji ve firmě MCE Slaný, která je v roli subdodavatele a má zkušenosti s výrobou mostních konstrukcí nejen po Evropě, ale i na jiných kontinentech. Hodnota zakázky je téměř 130 milionů korun.

Lávka nahradí původní betonový přechod pro pěší spojující Tróju s Císařským ostrovem. Ten se zřítil počátkem prosince 2017. Při události byli zraněni čtyři lidé. Lávka pak byla dočasně nahrazena přívozem. Původně zvažovaná varianta pontonového mostu se ukázala jako nereálná. Podle zákona jej lze postavit jen v případě živelných katastrof.

Původní lávka se zřítila 2.12. 2017

Konstrukce bude z oceli

Nová lávka bude mít ocelový základ a vydržet by v Praze měla minimálně příštích sto let. „Vyrobíme a smontujeme kompletní ocelovou část lávky o celkové váze přesahující 300 tun. Délka lávky přesáhne 250 metrů. Smlouvu jsme uzavřeli loni v říjnu. Ihned poté jsme zahájili práce na výkresové dokumentaci,“ řekl MF DNES jednatel společnosti MCE Slaný Igor Chorovský.

Fotogalerie

Dokumentace je nyní hotová. Ve Slaném také v minulých dnech dokončili montáž dva a půl metru dlouhého modelu části lávky v její možné finální podobě. Prototyp si během kontrolního dne prohlédli zástupci pražského magistrátu, generálního dodavatele či technici oddělení správy mostů pražské Technické správy komunikací, jakožto budoucí správci nového přechodu. Tento zkušební model se však v konstrukci neobjeví.

Model lávky hodnotil také náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. „Když jsme vypisovali veřejnou zakázku, jednou z podmínek bylo, abychom mohli takovou demo verzi za investora zkontrolovat a poté odsouhlasit a doladit detaily se zhotovitelem. Hovořili jsme například o speciálních matkách, které vandalové nebudou moci odšroubovat, nebo finálních barevných odstínech,“ konstatoval Scheinherr na konci kontrolního dne. „Vzhledem k tomu, že zadavatelé zakázky neměli žádné výrazné výhrady, zahájení výroby už nyní nic nebrání v cestě a zakázku je možné realizovat,“ doplnil jednatel Igor Chorovský.

Využijí i exotické dřevo

Základem lávky bude zmíněná ocelová konstrukce, jednoduchá na údržbu a dobře kontrolovatelná i z hlediska bezpečnosti. Hlavním nosným prvkem bude trubka o průměru 900 milimetrů. Případné stopy koroze tak bude možné pravidelně sledovat i v jejích útrobách.

Lávka bude stát v záplavové oblasti Císařského ostrova. „Vzhledem k tomu se části zábradlí budou nacházet pod úrovní hladiny tisícileté vody. Lze je proto v případě povodní sklopit, aby netvořily v proudu překážku a nevznikla hrozba stržení celé lávky,“ popsal některé detaily Chorovský.

Velmi zajímavou částí je samotná mostovka lávky. „Pro její povrch jsme vybrali tropické exotické dřevo azobe. Řadí se mezi jednu z nejtrvanlivějších dřevin na světě, co do odolnosti proti vodě a vlhku, plísním, hnilobě, škůdcům i ohni. Je považováno za prakticky nezničitelné dřevo,“ řekl Adam Scheinherr.

Mostovka je podle jeho slov určena především pro pěší a cyklisty, zvládne však i přejezd vozidel do hmotnosti 3,5 tuny složek integrovaného záchranného systému, tedy hasičů, policistů nebo záchranné služby. „V zábradlí bude zabudované teplé žluté světlo. Při jeho výběru jsme mysleli především na ptáky a hmyz,“ doplnil Scheinherr.

Hotovo v polovině září

Lávku začnou zaměstnanci MCE Slaný vyrábět na přelomu ledna a února. První na řadu přijdou ocelové části nosných pilířů. Přímo v Troji budou osazeny v polovině dubna letošního roku.

„Hned potom začneme vozit do té doby už zhotovené segmenty lávky, a to na trojskou stranu. Zde smontujeme hlavní oblouk spojující krajní pilíře přes tok Vltavy. Potom se přestěhujeme na Císařský ostrov, kde smontujeme zbývající části lávky,“ popsal stavební scénář jednatel slánské firmy.

Kompletní montáž, usazení lávky a její předání k užívaní obyvatelům a návštěvníkům metropole Praha plánuje na polovinu září.

Trojská lávka není jedinou mostní konstrukcí, která ve Slaném nyní vzniká. Postupně tam dokončují například most přes Dunaj do rakouského Lince. Firma má dále uzavřený kontrakt na bezmála kilometrový most na Srí Lance. Hodnota této zakázky je 50 milionů eur. Slánští mají postavit i mosty v Laosu a Barmě a vyjednávají výrobu padesáti mostů v africké Ghaně s možností opce na další. Mosty ze Slaného spojují slovenské Komárno s maďarským Komárom, klenou se přes zimní přístav ve Vídni, vyrobili zde bratislavský most Apollo, v Praze Lochovský nebo Trojský most (spolu s Metrostavem), který roku 2015 získal cenu v soutěži The European Steel Design Awards.

  • Nejčtenější

Olomouc - Sparta 1:0, hosté selhali při rohu, v závěru nedali šance

Ani se změnou trenéra nepřišla změna na hřišti. Sparťanští fotbalisté po nepříliš výrazném výkonu podlehli v 22. kole...

Nejmladší střelec reprezentace už hrát nebude. Kadlec ukončil kariéru

Sparťanský fotbalista Václav Kadlec ukončil profesionální kariéru. Už v sedmadvaceti letech. „Díky za všechno. Sparta...

Policie kvůli sériovým vloupáním u Prahy zadržela několik podezřelých

Policie má v souvislosti se sériovými vloupáními do domů kolem Prahy podezření na konkrétní lidi. „V celém kraji jsme...

Chytili podivína, který v MHD stříhal ženám vlasy. Doma měl celou sbírku

Pražští policisté zadrželi u stanice metra Budějovická muže, který od začátku února v prostředcích MHD potajmu stříhal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stavba, o níž se mluví sto let. Na dokončení Pražského okruhu se stále čeká

Další díl seriálu MF DNES Pražské resty, který se věnuje problémům metropole, si připomene téměř sto let starý nápad....

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

David Černý navrhl most ve tvaru lokomotivy, spojí dva domy na Kolbence

V městská části Praha 9 by do dvou let mohl být k vidění nový originální most ve tvaru lokomotivy od Davida Černého....

Premium

Transplantace proběhla úspěšně. Co dál čeká pacienty v životě s novými plícemi

Po návratu do běžného života musí pacient dodržovat přísný režim a docházet na pravidelné kontroly. První měsíce po...

Chytili podivína, který v MHD stříhal ženám vlasy. Doma měl celou sbírku

Pražští policisté zadrželi u stanice metra Budějovická muže, který od začátku února v prostředcích MHD potajmu stříhal...

Deset rodin může opustit pražské ubytovny, město jim přidělilo byty

Deset rodin, které doposud žily a ubytovnách, dostane od hlavního města nájemní byt, rozhodli pražští radní. Další...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Češi začínají panikařit. Vykupují těstoviny i čističe, klidně i za 20 tisíc

Část regálů v prodejně Lidl na pražské Zbraslavi je poloprázdná. Lidé vykoupili konzervy s gulášem, ale také některé...

Vždycky jsem byla obdařenější prsatice, směje se Lucie Benešová

Chtěla domek na Sicílii, ale nakonec si pořídila hezké místo pro stavbu v Jizerských horách. „Mám plno plánů, pořád...

Hospody, kolo a památky. Orlando Bloom si v Česku užívá se psem i snoubenkou

Orlando Bloom (43) natáčí v české metropoli seriál Carnival Row. Kromě herectví se tu nejčastěji věnuje svému psovi,...

Příběh Jirky: Manželka je po rodičovské jak utržená z řetězu

Se ženou jsme byli svoji téměř deset let, když jsme se konečně stali rodiči. Žena dlouho nechtěla, já bych byl otcem...

Bolek Polívka se opět oženil. Vzal si matku svých tří dětí

Bolek Polívka (70) s oblibou říkával, že každé z jeho dětí si zaslouží mít vlastní matku. Neplatilo to jen u jeho...