Čtvrtek 20. února 2020, svátek má Oldřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. února 2020 Oldřich

Řídí jako Pražák! Mýtus vytvořila hustá doprava, řidiči musejí být dravější

aktualizováno 
Označovat styl řízení auta jako „pražský“ může být nadsázka, je ale fakt, že intenzita dopravy ve velkých městech ovlivňuje chování šoférů. Musí být dravější, jinak by se třeba ani nedostali z vedlejší na hlavní ulici. Instruktoři z autoškol potvrzují, že lidé, kteří se do Prahy nově přistěhují, často vyhledávají kondiční jízdy.

K nálepce, že „jezdí jako Pražák,“ se například hlásí starosta Řeporyjí Pavel Novotný (ODS). „To označení je sice hanlivé. Ale také zároveň znamená, že někdo řídí dobře, i když trochu ostřeji. Takový člověk je totiž za volantem suverén,“ vysvětluje Novotný a zároveň odmítá komentovat chystané změny v bodovém systému.

Fotogalerie

„Nevím, jestli jsem oprávněný se k tomu vyjadřovat, protože mám za sebou tři zákazy řízení, protože jezdím velmi svižně a myslím, že volant mi do ruky nepatří. Vítám ale, že bude řidičák na zkoušku. Ten bych ale dával spíše těm mimopražským,“ dodává řeporyjský politik.

Hned za hranicí metropole je Vestec. Tamní starosta by se vůči stylu, jímž řídí lidé z Prahy, moc nevymezoval. „My se hrdě hlásíme k tomu, že jsme předměstí Prahy. A pokud nás někdo jakkoli s Prahou spojuje, určitě se neurazíme,“ vysvětluje starosta Vestce Tibor Švec (STAN).

Trochu jinak se na problematiku městského provozu dívají ženy. „Vzhledem k tomu, že často vozím autem malou dceru, tak bych ocenila více vzájemného respektu a pochopení,“ vysvětluje ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Označení, že někdo řídí jako Pražák, podle ní má hodně pejorativní nádech.

Praha 7 po jediném dni zrušila zákaz vjezdu, který způsobil kolaps

„Sama v Praze žiji celý život a domnívám se, že Pražáci vůbec nejsou špatnými řidiči, naopak. Od svých začátků za volantem se oproti mimopražským motoristům musí vyrovnávat s mnohem větší hustotou dopravy, intenzitou provozu a složitějšími dopravními situacemi, které mimopražské řidiče často překvapí,“ vysvětluje Topolová.

Podle místostarostky Prahy 10 Jany Komrskové (Piráti) najdeme špatné řidiče všude. „Mezi těmi mimopražskými i mezi Pražany je určitá skupina motoristů, kterým chybí jistá míra pokory, vzájemného respektu a vlastní soudnosti. Ale vždy záleží na konkrétním člověku, nikoliv na tom, odkud pochází,“ dodává Komrsková.

Někteří řidiči si v Praze s dopravními předpisy hlavu příliš nelámou:

Statistiky takové řidiče neznají

Ani BESIP, který se zabývá bezpečností silničního provozu, žádnou skupinu, která by se dala označit, že řídí jako Pražáci, neeviduje. „Mnohem více než to, z jakého je řidič regionu, ovlivňuje jeho chování na silnici psychický a fyzický stav. Také praxe, věk a to, zda má motorista sklony k agresivnímu stylu jízdy,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.

V názoru, že žádná kategorie pražského řidiče neexistuje, nachází mimo jiné oporu ve statistikách. „Nemáme žádná data o tom, že by typ auta, jeho cena či bydliště řidiče rozhodovaly významným způsobem o tom, jak se motorista bude v provozu chovat,“ uvádí Neřold.

Mrtví na silnici

● Nejčastěji se loni umíralo na silnicích Středočeského kraje, kde bylo 88 obětí. 

● Pražský provoz loni zaznamenal 20 obětí. Výsledek se meziročně zlepšil – mrtvých bylo o 11 méně. Těžce zraněných ubylo o 68 na 114 osob.

● Třicet mrtvých přibylo loni na Královéhradecku. Zemřelo tam 48 lidí.

„Chování a riziko nehody s těžkými následky ovlivňuje spíše intenzita dopravy, která je v Praze výrazně vyšší, než to, odkud řidič pochází či kde má bydliště,“ říká Neřold. Dovede si představit, jakým způsobem mohl mýtus o pražském řidiči vzniknout.

Statistiky dopravních nehod z hlavního města není možné jednoduše porovnat s těmi mimopražskými. „V Praze je pochopitelně nižší povolená rychlost než v jiných krajích. A to snižuje riziko nehod s těžkými následky pro řidiče. Na druhé straně jsou více ohroženi především chodci pohybující se v intenzivní dopravě,“ vysvětluje odlišnosti šéf BESIP.

„Praha je v dopravní nehodovosti specifická. Metropole nemá tak rozsáhlou síť regionálních silnic, kde by se jezdilo vyšší rychlostí, a rizika střetu s pevnou překážkou nebo čelních srážek jsou menší,“ dodává Neřold.

Svižná jízda využije lépe mezery

Bývalý dlouholetý šéf organizace BESIP Roman Budský z dopravní Platformy vize 0 se domnívá, že chování motoristů musí být v metropoli jiné, protože v hustém provozu by se bez určité míry drzosti šoféři jednoduše nepohnuli z místa. Totéž však platí o provozu v řadě dalších velkých měst napříč celým světem. Přestože Budský z Prahy nepochází, je v hlavním městě často a pro styl jízdy Pražanů má pochopení.

Je možné poznat, jestli je zrovna za volantem řidič, který má trvalé bydliště v Praze?
Dnes už se toto nedá tak jistě rozpoznat například podle registračních značek. Obecně vzato – řidiči, kteří jezdí v Praze, jsou v provozu trochu agresivnější.

V Praze není možné se bez určité míry agresivity někdy ani dostat z místa...
Pražané jezdí daleko svižněji a využívají každou volnou mezeru k tomu, aby se mohli někam dostat.

Dá se říci, že mimopražští mají naprosto odlišný styl řízení?
Je pravda, že když řidiči z metropole narazí ve velkoměstském provozu například na vesničany, tak jim připadá, že jedou hodně pomalu a všechno moc řeší. Domácí si pak třeba říkají: „Panebože, tam by projely snad tři autobusy a on neprojede!“ Některý pražský řidič to neřeší, jiný problikne a někdo ztratí nervy. Takzvaně to osolí a vesničana třeba předjede i přes plnou čáru.

Toho si ale stihnou všimnout i v tom pomalejším autě...
Ano. A pokud řidič nejede sám, ale se spolujezdkyní, tak jí nepochybně řekne: „Viděla jsi ho, Pražáka?“ A takto nějak vzniká ten hluboký příkop mezi Prahou a tou řekněme rustikálnější částí republiky. Já osobně také nejsem z Prahy, ale v metropoli jsem třikrát týdně a na to, jak jezdí Pražané, se osobně dívám s velkou shovívavostí.

Někteří řidiči, kteří mají pražskou registrační značku, na své vozy lepí označení typu: „Nejsu Pražák!“
No ano, ale například Brnem určitě lépe projedete, pokud máte třeba pražskou značku, ale zároveň třeba samolepku „Já su Valach!“ Zrovna v Brně je, myslím, taková řevnivost, že pokud tam pojedete s pražskou značkou a samolepku mít nebudete, kličkování v provozu bude složitější. Brňáci si totiž řeknou: „Podívej, oni nám dávají tím stylem jízdy najevo, že jsme z vesnice a už zase mi tam vjel!“ Brňáci z toho můžou mít černo před očima. Řeknou si: „Pražák nás tady bude školit? On si tady u nás bude dovolovat, co chce?“ No a ta samolepka samozřejmě v takovýchto situacích umožní vyhnout se různým problémům. Dají tím i Brňanům najevo: „Já jsem vlastně váš!“

Je tedy podle vás rčení „Jezdí jako Pražák“ odůvodněné?
Když se podíváte po světě, tak všude tam, kde jsou větší města, mají šoféři daleko otrlejší styl jízdy. Stejně tak, jako si o Pražácích vyprávějí v Česku, budou ve francouzských vesnických regionech mluvit o Pařížanech. A zase Pařížané budou v provozu pomlouvat venkovské šoféry zpomalující provoz. A nováčkům tam místní radí, že mají na výběr dvě možnosti – buď se stanou v provozu rychle otrlými, nebo je budou ostatní utiskovat.

Jsou už podle vás řidiči jinak připraveni i z autoškol?
Ano. Během cvičných jízd metropolí si žáci zvykají na větší provoz. Cvičné jízdy jsou třeba v Semilech naprosto jiné.

Zkušení řidiči si po letech zkusili znouvu autoškolu (říjen 2019):

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Aktivisté obsadili pražský byt majitele z Izraele, ukázali na problém Airbnb

Město mění na prázdné kulisy, zdražuje bydlení, narušuje sousedské vztahy a obtěžuje. Aktivisté, kterým vadí krátkodobé...

Řidič Boltu vyhodil z auta nevidomou ženu, vadil mu asistenční pes

Taxikář jezdící pro společnost Bolt v Praze neurvale vytáhl z auta nevidomou ženu, protože nechtěl odvézt jejího...

V pražském Motole se srazil autobus s autem: jeden mrtvý, tři zranění

V pražském Motole se ráno srazil autobus s osobním autem. Při nehodě zemřel jeden člověk, další tři jsou podle...

Jílek skončil, Spartu povede Kotal od třetiligové rezervy, oznámil klub

Václav Jílek už do Olomouce jako trenér sparťanských fotbalistů nepojede. V nedělním ligovém utkání povede mužstvo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sparta - Liberec 0:2, úvod jara domácí zpackali, ztrestal je Malinský

Na jaře mají co napravovat, ale první krok fotbalistům Sparty hrubě nevyšel: s Libercem doma po mizerném výkonu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Za střelbu na souseda dostal osm let. Do vězení nenastoupil a hledá ho policie

Pražská policie vyhlásila pátrání po Janu Šimákovi, který byl loni odsouzen za vraždu souseda ve stádiu pokusu, na...

Vyjednávání se sebevrahem trvalo šest hodin, nakonec omdlel vyčerpáním

Pražští policisté v úterý večer vyjížděli k muži, který se chtěl zabít v Jelení ulici nedaleko Pražského hradu....

Kvůli nálezu těla u trati policie zastavila vlaky z Prahy na Kolín

V Praze se dopoledne na žádost policie zastavila vlaková doprava na hlavní trati na Kolín. Mezi Běchovicemi a Libní se...

Podivín v tramvaji ustřihl ženě z culíku pramen vlasů, muže hledá policie

Kuriózní případ nyní vyšetřují pražští policisté. Obrátila se na ně totiž žena, které někdo v tramvaji ustřihl pramen...

7 tipů, jak zatočit se stresem
7 tipů, jak zatočit se stresem

Doba se neustále zrychluje. Často se za celý den nestíháme ani zastavit. Přitom stačí změnit pár návyků a objevit díky nim krásu pomalejšího tempa, relaxaci a prožitek přítomného okamžiku.

Najdete na iDNES.cz