náhledy
Praha odkoupí od Českých drah (ČD) budovu Nákladového nádraží Žižkov s přilehlými pozemky. V pátek v noci to schválili zastupitelé metropole. Vyjde ji to zhruba na 1,43 miliardy korun s DPH. Rozsáhlý památkově chráněný objekt plánuje Praha zrekonstruovat. Na místě má vyrůst nová čtvrť, kanceláře i škola. Začít chce za čtyři roky.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Budovu charakterizují dvě dlouhá křídla ve stylu konstruktivismu, z nichž delší, jižní má délku 380 metrů. Křídla byla určena pro překládku zboží i jeho uskladnění ve dvou podzemních podlažích. Je to nejdelší budova v Praze, řekl v pátek na setkání s novináři primátorův náměstek Petr Hlaváček (za STAN).
Autor: Petr Topič, MAFRA
Objekt chce Praha přeměnit na centrum s prostory pro kulturu, školským kampusem, byty či kancelářemi. To vše na asi 50 tisících metrech čtverečních. Transakce zahrnuje i pozemky nutné pro stavbu tramvajové trati, která napojí vznikající čtvrť v areálu nádraží na městskou hromadnou dopravu.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Nádraží i příslušné pozemky doteď patřily Českým drahám, které v minulosti založily společný podnik s developerskou firmou Sekyra Group za účelem rozvoje areálu. Donedávna měla proto firma právo na odkup nádraží, po jednání s Prahou a ČD se ho ale vzdala. Bude stavět byty na parcelách jižně od budovy nádraží, na něž má předkupní právo.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Kolem nádraží vyroste nová čtvrť s až 20 tisíci obyvateli. Developerská firma Central Group tam již byty začala stavět, v plánu to mají i další. V budově nádraží by měla vzniknout veřejná vybavenost pro novou čtvrť – například škola.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Zároveň má ale místo podle radního města pro finance Zdeňka Kováříka (ODS) z větší části sloužit komerčním pronájmům tak, aby z něj město mělo adekvátní výnosy. Podle Hlaváčka předem Praha ví, že se jí nákup nevrátí.
Autor: Petr Topič, MAFRA
V minulosti projevil zájem o využití budovy například Národní filmový archiv. Počítá se s ním do funkcionalistické administrativní budovy proti Olšanské ulici. Vhodné je také do budoucí čtvrti umístit polikliniku, uvedl místostarosta Prahy 3 Pavel Dobeš (STAN).
Autor: Petr Topič, MAFRA
Nutné je však podle radního města pro majetek Adam Zábranského (Piráti) řešit i ekonomickou stránku věci. Magistrální odbor majetku tedy dostal od rady zadání – do konce března má připravit obchodní model budoucího provozu budovy. Spolupracovat bude s městskou firmou Trade Centre Praha.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Křídla nádraží může podle památkářů město nástavbami zvednout v jejich polovině o jedno podlaží, na konci o dvě patra. Základní škola asi pro 800 dětí by měla vyrůst na místě prodejny starožitného nábytku za severním křídlem nádraží. Ve staré budově by byla škola střední a nahoře byty.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Novou čtvrtí by podle plánů měla vést také asi dvoukilometrová tramvajová trať. Ta by měla oblast napojit od západu na ulici Jana Želivského a od východu na Jarov. Město ji chce začít stavět příští rok a částečně plánuje využít stávající železniční koleje.
Autor: Petr Topič, MAFRA
V prostoru kolejiště s ikonickými nákladními výtahy a perony by mělo vzniknout náměstí. Podle Hlaváčka bude mít rozlohu asi poloviny Václavského náměstí a výhodou bude absence dopravy. Schválenou smlouvu na koupi nádraží primátor Bohuslav Svoboda (ODS) podepíše se zástupci Českých drah v pondělí.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Budova byla postavena mezi lety 1934 a 1937 podle projektu architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse. Prohlášení za kulturní památku v roce 2013 předcházely dlouholeté boje proti záměru vést na jejím místě silnici. Původnímu účelu přestalo nádraží sloužit v roce 2002.
Autor: Petr Topič, MAFRA