Praha se do dokončení radiál nehrne, přednější je metro s okruhem

  19:33aktualizováno  19:33
Několik projektů na pražské silniční radiály zatím nepokročilo z fáze příprav. Komunikace by měly spojovat centrum města s periferií a zároveň vnitřní Městský okruh s vnějším Pražským. Plány na Radlickou radiálu se zadrhly, u Prosecké se řeší zahloubení a osud Břevnovské je nejistý.

Mimoúrovňová křižovatka před autobusovým nádražím u stanice metra Nové Butovice. (26.2.2018) | foto: radlickaradiala.info

Radiály paprskovitě se rozbíhající do všech směrů stále na některých místech v Praze chybí. Buď částečně, nebo zcela.

Přitom magistrát v poslední době netlačí na jejich dokončení zdaleka tak intenzivně jako třeba na projekty budování metra D, nové tramvajové tratě nebo dostavbu okruhů.

Náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě) ale odmítá, že by radiály jakkoli odsouval do pozadí. Přiznává, že v oblasti automobilové dopravy jsou priority jiné.

„Zásady územního rozvoje nám ukládají, že nejdříve mají vzniknout okruhy kolem města a až poté radiály. Protože jinak se po nich nemáte kam dostat,“ vysvětluje.

Síť hlavních komunikací v Praze.

Síť hlavních komunikací v Praze.

Z těch dosud chybějících je v přípravách už delší dobu nejdále Radlická radiála. I ona se však v současnosti potýká s řadou problémů.

Její západní část mezi plzeňskou dálnicí D5 a Stodůlkami už stojí téměř čtyřicet let, jenže druhý úsek, který má být dlouhý 5,5 kilometru a napojit se má v oblasti Smíchova na Dobříšskou ulici, stále chybí.

Projekt za zhruba čtrnáct miliard korun je už od loňského ledna pořád ve fázi územního řízení. Postup se zasekl především kvůli několika stovkám připomínek, které musí úřady vypořádat.

Námitky přišly od spolků a iniciativ i od jednotlivých obyvatel žijících v okolí a nejčastěji se týkají obav z hluku a znečištění ovzduší, zahlcení okolních ulic dopravou v případě kolon na radiále a také požadavku na zahloubení komunikace ve větším rozsahu, než je nyní plánováno. A to například do oblasti kolem sídliště Botanica nebo Tyršovy a waldorfské školy.

Je tak pravděpodobné, že se současný projekt ještě dočká některých změn. Připouští to i samotný magistrát, který je investorem stavby. „Případné úpravy podané dokumentace k územnímu rozhodnutí se ale budou provádět až po vydání územního rozhodnutí v následném stupni dokumentace,“ upozorňuje mluvčí Prahy Vít Hofman.

Fotogalerie

Přesto kvůli současným průtahům není podle něj reálné, že by výstavba začala ještě během příštích dvou let.

Výhrady k projektu má dokonce i náměstek Scheinherr. Vycházejí z nedávné studie odborníků z ČVUT, kteří prověřovali plánovanou radiálu po stránce kapacity. A z jejich závěrů vyplývá, že bude nedostatečná zejména v oblasti před napojením na Dobříšskou ulici na Smíchově.

„Nyní zadávám studii, která by měla začít výsledky studie technicky prověřovat,“ doplňuje Scheinherr.

Kromě toho bude žádat dílčí úpravy projektu i radnice Prahy 5. Jako jeden z příkladů uvádí mluvčí městské části Markéta Drešlová zachování výtopny Zlíchov. Má se tak ale také stát až po vydání územního rozhodnutí, aby se celý proces co nejméně narušil.

Kolik vznikne tunelů?

Otazníky dlouhodobě visí i nad Proseckou radiálou, která je z velké části vedena ulicí V Holešovičkách na území Prahy 8. Obyvatelé žijící na kdysi poklidné městské třídě musí denně pod svými okny strpět desítky tisíc projíždějících aut. Situace se pro ně paradoxně ještě zhoršila s otevřením tunelového komplexu Blanka, který do oblasti přivedl další dopravu. Proto se už několik let hovoří o možnosti zahloubení této části radiály.

Teprve před několika týdny však město rozhodlo o vytvoření studie, která posoudí šest různých možností budoucího řešení nejen ulice V Holešovičkách, ale i Povltavské a Libeňské spojky, které by se měly stát součástí dosud chybějícího úseku Městského okruhu a do budoucna by také měly částečně vést pod zemí.

Radiály v Praze

  • Chodovská: Jeden z dopravně nejvytíženějších úseků v metropoli spojuje Jižní spojku s dálnicí D1.
  • Chuchelská: Spíše známá jako Strakonická ulice vede od Barrandovského mostu ke křižovatce s Pražským okruhem u Zbraslavi.
  • Radlická: Od roku 1980 spojuje dálnici D5 se Stodůlkami. Projekt zbylé části, která má vést až na Smíchov, se nyní projednává v rámci územního řízení.
  • Břevnovská: Komunikace by měla vést od výjezdu z Blanky na Malovance až k dálnici D6. Diskuse se však vede o tom, zda má vůbec vzniknout, případně v jaké podobě.
  • Prosecká: Vede po ulici V Holešovičkách a Liberecké. Zejména v prvním úseku se plánují velké úpravy, jež mají vést ke zklidnění.
  • Vysočanská: Od roku 2011 propojuje Kbelskou ulici, Pražský okruh a dálnici D10 na východě metropole.
  • Štěrboholská: Plynule navazuje na Jižní spojku. V současnosti prochází náročnou rekonstrukcí.

„Budovat tam tři tunely je pro město velmi náročné a výstavbu by to jen odsouvalo. Jedna z variant proto navrhuje, že bychom pomocí pouze dvou tunelů mohli řešit problém v ulici V Holešovičkách a zároveň vytvořit dostatečně kapacitní Městský okruh,“ naznačuje náměstek Scheinherr, jaký by mohl být výsledek.

Dokument má být hotov do konce letošního roku, až následně magistrát definitivně rozhodne o nejvhodnější variantě. Naopak zcela v nedohlednu je zatím výstavba Břevnovské radiály v Praze 6, přestože i o ní se roky diskutuje.

„V tuto chvíli nemá cenu pracovat na projektové přípravě této stavby, když chybějící severozápadní část Pražského okruhu nemá ani potřebná povolení. Jakmile bude alespoň toto splněno, přípravy zahájíme,“ zdůvodňuje nečinnost Adam Scheinherr.

Tamní radnice sice souhlasí s argumentem, že radiála nemůže vzniknout dříve než vnější okruh, otálení magistrátu se jí ale nelíbí.

„Mám na to rozdílný pohled. Podle nás by se měly obě stavby začít budovat současně,“ tvrdí místostarosta Prahy 6 pro dopravu Jiří Lála (ODS).

Podle něj nic nebrání tomu, aby hlavní město už v současnosti začalo s přípravou studie a následně i s podrobným projektováním radiály. Městská část navíc prosazuje její vybudování ve variantě zahloubení Patočkovy a Bělohorské ulice minimálně v rozsahu od výjezdu z Blanky na Malovance až po Vypich. Naopak návrh Metropolitního plánu počítá s vedením po povrchu.

Nejčtenější

Krejčířovu vilu v Černošicích zřejmě někdo zapálil, škoda jde do milionů

Vilu v Černošicích, kterou vlastnil miliardář Radovan Krejčíř, zasáhl požár....

Někdejší vilu uprchlého podnikatele Radovana Krejčíře v Černošicích zasáhl v noci na úterý rozsáhlý požár, shořela...

Kluž - Slavia 0:1, Kolář v závěru chytil penaltu, Liga mistrů je blíž

Jan Masopust (vlevo) ze Slavie se raduje se spoluhráči z gólu na hřišti Kluže.

Udělali první krůček, ale od vysněné Champions League je stále dělí ještě minimálně devadesát minut. Slávističtí...

Po pěti letech s jediným pohárovým zástupcem. Česku zbyla jen Slavia

Zklamaný Tomáš Chorý.

Ještě ani jednou v aktuálním pohárovém ročníku nekopli do míče, přesto už teď slávističtí fotbalisté vědí, že z českých...

Střílí, střílí a střílí. Stomilionový Stanciu už táhl Slavii

Slávistický záložník Nicolae Stanciu

Požádal o číslo sedm, což slávistické fanoušky nijak zvlášť nepotěšilo. Spíš naopak. Sedmička je přece posvátná a podle...

Stál miliardu, hrál za City. Bony teď trénuje s týmem ze čtvrté ligy

Útočník Manchesteru City Wilfried Bony slaví branku do sítě Sunderlandu.

Před necelými čtyřmi lety ještě střílel góly za Manchester City. Teď třicetiletý útočník Wilfried Bony, kterého pro...

Další z rubriky

Oprava silnice u Vysočanské trvala přes noc, tramvaje jezdí od rána

Propadlá silnice u metra Vysočanská. (19. 8. 2019)

Až od úterního rána se vrátily tramvaje do Sokolovské ulice v Praze 9, kde se v pondělí odlomil kus silnice a vozy tak...

Za sražení dvou žen při oslavách Silvestra dostala řidička čtyři a půl roku

Obžalovaná Nicoleta Pavlovová, která v Praze na Silvestra srazila v opilosti...

Majitelku pražské vinotéky Nicoletu Pavlovovou, která na Silvestra srazila autem dvě chodkyně, poslal Obvodní soud pro...

Studánky pomalu mizí, z těch posledních se ale nenapijete

Studánka Jaromířka nedaleko Dolních Břežan patří k oblíbeným místům turistů....

Studánka doslova na každém rohu, k níž si lidé každodenně chodili pro kvalitní pitnou vodu. Pohled do minulého století...

Advantage Consulting, s.r.o.
KONSTRUKTÉR – AUTOMOTIVE

Advantage Consulting, s.r.o.
Středočeský kraj
nabízený plat: 43 000 - 55 000 Kč

Najdete na iDNES.cz