Na vině je dlouhodobě nevyhovující cesta k břehu na území Prahy 8, odkud loď odplouvá. Do letošního března zde stály jen příkré schody bez zábradlí, v navazujícím svahu byla dokonce jen vyšlapaná pěšina.
Protože se za dva roky provozu nic nezměnilo a bezpečnost zde byla tristní, vložili se do věci radní ze sousední Prahy 7, kde je druhá stanice přívozu. Před zahájením sezony vlastnoručně vybudovali provazové zábradlí a krátké schody v protipovodňovém valu, po kterém vede cyklostezka.
Přístup k molu je nelegální
To vyvolalo ostrou reakci starosty Prahy 8 Romana Petruse (ČSSD), který stavbu označil za nelegální. Tehdy se o přístup k přívozu začal zajímat také odbor územního rozvoje a výstavby Prahy 8. Ten následně vyzval vlastníky pozemků, jimiž jsou magistrát a státní podnik Povodí Vltavy, k bezpečnému zajištění do 31. července.
Přívoz HolKa
|
Před několika týdny pak úřad svolal všechny dotčené strany ke kontrolní prohlídce, na níž se ukázalo, že se nic nezměnilo. Zatím sice úřad pravomocně nerozhodl, podle radního Prahy 7 Pavla Zelenky (Praha 7 sobě) je cílem odboru územního rozvoje a výstavby uškodit provozování přívozu. „Na mě to dělá dojem, že stavební úřad hledá důvod, jak celý přívoz zavřít,“ zlobí se Zelenka.
A zdůvodňuje to právě průběhem zářijové schůzky, které byl v Karlíně přítomen. „Úředníci se tvářili velmi nekompromisně, a když jsme se ptali, co bude výsledkem šetření, říkali, že jim nezbude nic jiného než majitelům pozemků nařídit úpravy v souladu se zákonem, a to včetně složitých bezbariérových úprav,“ dodává.
Takové řešení by ovšem bylo poměrně složité, finančně nákladné, a navíc by nebylo možné je rychle realizovat. Komplikací by byla i skutečnost, že jde o záplavové území, kde platí přísná protipovodňová opatření. Navíc v řádu několika let má na stejné ose vyrůst lávka pro pěší a cyklisty, proto by také byla otázkou efektivita vysoké investice.
Sám odbor územního rozvoje a výstavby ústy mluvčí Prahy 8 Marcely Voženílkové však zásadně odmítá, že by takto přísná pravidla požadoval. „Není pravda, že náš stavební úřad nařídil odstranění současného a provedení nového bezbariérového přístupu. Cílem bylo zajistit alespoň minimální, snadno proveditelné stavební úpravy,“ říká mluvčí a jmenuje například nutnost vybudovat novou přístupovou komunikaci, zábradlí u schodiště nebo odstranit provizorní schodiště. Podle ní je dále potřeba doplnit také chybějící orientační směrovky a naopak odstranit náletovou zeleň.
Úředníci jsou podjatí, tvrdí radní
Radní Pavel Zelenka si však stojí za svým, a dokonce mluví o podjatosti úředníků, protože fungování přívozu není dlouhodobě nakloněn starosta Prahy 8. Ten se ohradil, že by jakkoliv mluvil do rozhodování úředníků. „V žádném případě jsem nikoho neinstruoval a oni by mě ani neposlechli,“ říká Petrus a zdůrazňuje, že stavební úřad je povinen vyzvat majitele, aby jakoukoliv stavbu odstranil, nebo upravil, pokud neodpovídá platným zákonům.
Zároveň upozorňuje, že magistrát prostřednictvím svých městských firem Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) a Technické správy komunikací (TSK) už konečně připravuje studii, která bude předpisům vyhovovat.
To potvrzuje i mluvčí IPR Marek Vácha, podle nějž se přístup k přívozům zlepší i na dalších místech.
„Ne vždycky je snadné se k zastávce přívozu dostat, proto jsme zpracovali seznam problematických míst. Na nejpalčivější z nich vybírá TSK projektanta. Mezi taková místa patří i přístav Karlín, kde může k rekonstrukci dojít už příští rok,“ slibuje Vácha. Otázkou zůstává, zda to magistrát stihne do začátku nové sezony přívozu, která obvykle startuje koncem března.