Provozovatelé pivních kol se v Asociaci provozovatelů skupinových kol (APSK) dohodli se na společném postupu. „Již před několika týdny APSK oslovila vedení Prahy s výzvou k řešení otázky provozu skupinových kol v Praze. Provozovatelé veřejně deklarovali odhodlání jednat s vedením města a jednotlivými městskými částmi a aktivně se podílet na vyřešení této nešťastné situace,“ uvedl Jaroslav Stuchlík z APSK.
V chystané koncepci by mělo být například omezení počtu kol a jízd na Praze 1, vykázání neukázněných zákazníků nebo zavedení hlukoměrů a kamer. Omezeno by mohlo být i množství vypitého piva. Zvýšit plánují majitelé v minulosti kritizovanou nízkou rychlost kol. Provozovatelé asociace dále chtějí například vytvořit pevně daná nástupní a výstupní místa.
Nejvíce problémů způsobovala kola na Praze 1. Původní zákaz magistrátu zrušil soud a dočasnému zákazu, který město zavedlo namísto něj, vyprší v sobotu platnost. Radní Richard Bureš (ODS) ČTK v reakci na rozhodnutí soudu řekl, že radnice už má připravený vlastní návrh. Ten kola nezakáže plošně, ale umístí značky na strategická místa tak, aby se přetnuly hlavní trasy a fakticky se tak znemožnil provoz vozítek.
Žalobu na opatření podalo několik firem. Soud jim dal v květnu za pravdu v tom, že o zákazu neměl rozhodovat magistrát. Ten totiž má podle statutu hlavního města vydávat dopravní opatření pouze na silnicích první třídy, zatímco zákaz pivních kol se týkal zejména nižších komunikací.
Pivní kola jsou další z řady turistických atrakcí, na něž si v posledních letech stěžují obyvatelé centra města. Magistrát v minulosti pomocí změny zákona docílil zákazu vozítek segway a řešilo se i omezení tzv. elektrokoloběžek připomínajících spíše mopedy. Problém s pivními koly se dotkl také jiných evropských metropolí, například Amsterdam je předloni zakázal. Vlastní zákaz už má delší dobu Praha 7, platí v Letenských sadech, a Praha 8 v Karlíně.
VIDEO: Prahu trápí i falešné veterány. Sledovali jsme je a zjišťovali, čím rozčilují řídiče:
27. září 2019 |