Prahu přeskočily ještě Curych, Paříž a Soul. České hlavní město tak překonalo i nedalekou Vídeň, se kterou je, alespoň pokud jde o kvalitu MHD, často srovnáváno.
Studii veřejné dopravy si nechala zpracovat mezinárodní poradenská společnost Arcadis v londýnském výzkumném centru Centre for Economic and Business Research. Její autoři posuzovali zejména tři hlavní aspekty - sociální, ekologický a ekonomický.
Zájem o MHD roste, cena ročního kuponu se měnit nebude, rozhodla Praha |
„Jak překotná urbanizace, stárnoucí a rozšiřující se populace a klimatické změny kladou neustále vyšší a vyšší nároky na naše města, získávají konkurenční výhodu ty metropole, které se rozhodly učinit odvážné kroky v oblasti rozvoje a rozmanitosti veřejné dopravy,“ uvádí studii jeden z autorů John J. Batten.
V sociální oblasti se výzkumníci zaměřili na pokrytí veřejnou dopravou, její spolehlivost, denní dobu, po kterou je cestujícím přístupná, její oblíbenost u veřejnosti, ale i bezbariérovost. Jedním z hlavních faktorů byl například také počet lidí, kteří cestu MHD upřednostňují před automobilovou dopravou. I to je jeden z důvodů, proč se v žebříčku řada amerických měst umístila až na jeho spodních příčkách.
11. prosince 2015 |
50 let metra v Praze
Sledovat další díly na iDNES.tvKladné body města získala i za užití digitálních technologií, jako je dostupnost internetu v prostředcích MHD, či možnost využití platebních karet k úhradě jízdného nebo chytrých aplikací pro plánování dopravy.
Prahu stálo vítězství málo zelená MHD
V oblasti ekologie hodnotili autoři studie například množství skleníkových plynů, které prostředky MHD vypouštějí do ovzduší, ale i podporu, jíž města vynakládají na kvalitní cyklodopravu a elektrifikaci.
I zde neslavně dopadla americká velkoměsta jako Houston, Chicago a Atlanta. Zejména kvůli tamním kolonám a dopravě, která spoléhá na využití osobních aut. Na předních žebříčcích se naopak umístily německé metropole jako Frankfurt, Mnichov a Berlín.
V této kategorii si Praha vedla zdaleka nejhůře, obsadila totiž až 23. příčku. Oproti nejlepším metropolím ve studii, s výjimkou Hongkongu, propadla zejména v produkci skleníkových plynů, počtu dopravních kolon a znečišťování ovzduší prachovými částicemi, na které se vážou karcinogenní látky. Odborníci ale ocenili aktivní snahu metropole tyto ukazatele změnit.
Poslední část studie se zaměřila na ekonomické aspekty. Například na průměrnou dobu, kterou lidé stráví v MHD, či na to kolik ze svého rozpočtu město investuje do kvalitnější dopravy. Odborníci také zkoumali, jak je cestování MHD pro cestující nákladné v porovnání s jejich měsíčními příjmy. V tomto ohledu například zcela propadla evropská města, jako jsou Atény, Berlín, Amsterdam, Stockholm či Barcelona.
Prahu společně s Paříží a Stockholmem odborníci zmínili jako jedno z měst, kde mají cestující největší zájem o roční kupóny.
Pořadí | Město | Body celkem | Doprava a lidé | Ekologie | Ekonomika |
---|---|---|---|---|---|
1 | Hongkong | 65,3 | 80,5 | 55,5 | 60 |
2 | Curych | 65 | 52,6 | 75,3 | 67,1 |
3 | Paříž | 64,5 | 65,5 | 67 | 60,8 |
4 | Soul | 64,4 | 69,6 | 72,2 | 51,3 |
5 | Praha | 64,3 | 61,4 | 65,4 | 66,2 |
6 | Vídeň | 63,7 | 58,5 | 75,3 | 51,5 |
7 | Londýn | 63,6 | 64,2 | 75,3 | 51,5 |
8 | Singapur | 62,7 | 64,7 | 69,1 | 54,2 |
9 | Stockholm | 62,7 | 63,2 | 77,9 | 47 |
10 | Frankfurt | 61,8 | 61,2 | 87,7 | 36,6 |