ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Cestujícím s opakovaným měsíčním kuponem slevíme, navrhuje pražský radní

  • 73
V diskusi o budoucích cenách jízdného v Praze se objevil další návrh. Má pomoci lidem, kteří si nemohou dovolit nebo nechtějí kupovat jednorázový roční kupon. Ten nyní stojí 3650 korun, ale mluví se o zdražení až na 5500. Řešením by mohla být bonusová sleva pro cestující, kteří si pravidelně kupují kupon měsíční.

Za měsíční kupon se nyní platí 550 korun, kdo si jej koupí dvanáctkrát po sobě třeba z důvodu, že jednorázový výdaj za roční jízdenku si nemůže dovolit, zaplatí nakonec 6 600.

Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) navrhuje, aby se takovým pravidelně nakupujícím část vynaložených peněz vracela.

„V praxi by to mohlo fungovat tak, že pokud si člověk koupí dvanáctkrát za sebou měsíční kupon, bude mu následně vrácena částka ve výši tří nebo čtyř měsíců zpět. Každý si bude moci vybrat, zda si je nechá ve virtuální peněžence na svém zákaznickém účtu v rámci PID lítačky na další kupony, popřípadě si je nechá vrátit na svůj účet,“ uvedl Scheinherr.

V případě vracení ceny čtyř měsíčních kuponů by v přepočtu pak stál jeden 366 korun a celkem by cestující zaplatili 4 392 korun za rok.

„Chci pomoct zodpovědným Pražanům. Cena měsíčního kuponu zůstane stejná, ale zvýhodnění se dočkají pravidelní a zodpovědní plátci, kteří si budou měsíční kupon kupovat on-line,“ uvedl.

Je podle vás dobrý nápad zavádět bonusovou slevu pro cestující?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 13. srpna 2020. Anketa je uzavřena.

Podle něj se město inspirovalo u společností poskytujících on-line služby s hudbou, filmy či seriály, jako jsou Netflix nebo Spotify. Zároveň má takové schéma pomoci sociálně slabším.

„Současný stav není morálně ani systémově správně. Ve volební kampani jsme slíbili, že bude slyšet hlas rodin a Pražanů s nízkými příjmy, kteří si každý měsíc zbytečně kupují měsíční kupon, a tím ve výsledku výrazně přeplácejí cenu toho ročního. Město nemá vydělávat na chudobě,“ sdělil Scheinherr.

V úvahu podle něj připadaly tři varianty. Kromě výše zmíněné také možnost platit jen část ceny a zbytek by cestující měl zadarmo. To by ale znamenalo, že by město muselo platit darovací daň.

Třetím návrhem byl nákup na úvěr. „Nepřipadal v úvahu od začátku. Poslední, co potřebujeme, je více Pražanů v exekucích. Nehledě na to, že dopravní podnik nemá bankovní licenci,“ dodal.

Postoj koaličních partnerů v pražské radě zatím není jasný. Praha Sobě s nimi chce jednat také o dalších návrzích změn v systému MHD. Scheinherr už v pořadu Rozstřel na iDNES.cz také prezentoval záměr zdražovat postupně roční kupon každý rok o 365 korun. Upravit zamýšlí rovněž cenu jednorázových jízdenek nebo změnu systému slev.

Město letos očekává kvůli pandemii koronaviru výpadek v městském rozpočtu ve výši až 15 miliard korun. V dopravě to má být více než 1,5 miliardy korun.

3. srpna 2020

,
Témata: Praha