Trať rozdělí Liboc a Ruzyni, přibude hluku, kritizují místní zamýšlenou modernizaci

  14:00
Obyvatelé Liboce a Ruzyně odmítají aktuální podobu projektu modernizace trati Praha–Kladno v úseku přes zmíněné pražské čtvrti. Dílčí úpravy, do kterých Správa železnic (SŽ) zakomponovala více zeleně nebo rozšíření a lepší osvětlení podchodů, je neuspokojují. Mají strach, že moderní trať rozetne jejich čtvrť vejpůl.
Fotogalerie3

Původní varianta návrhu modernizace trati v pražské Liboci | foto: Správa železnic

Požadují zahloubení kolejí pod zem, podobně jako je to v plánu na sousedním úseku mezi Bubenčí a nádražími v Dejvicích a Veleslavíně. Podle ministerstva dopravy a SŽ je takové řešení v Liboci nerealizovatelné.

„Stavbu by to prodražilo o dalších 10 miliard korun, což by způsobilo ekonomickou ztrátu efektivnosti celého projektu, který by se tím posunul o patnáct let nazpět,“ konstatoval Petr Vaníček ze SŽ.

Navíc by to ani nebylo v souladu s už dříve vydaným rozhodnutím o vlivu stavby na životní prostředí (EIA), jehož platnost odpůrci stavby vzhledem k výraznému časovému odstupu a změnám v projektu zpochybňují.

Celkové náklady na moderní a elektrifikovanou trať mezi Masarykovým nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec, včetně nových částí železnice na Letiště Václava Havla, dosáhnou 73 miliard korun.

Spolek pro rozvoj Liboce, který hájí zájmy lidí nespokojených s navrženou tratí, SŽ, ministerstvo dopravy i Praha 6 shodně všechny stavbou dotčené občany i firmy vyzývají k podávání námitek na stavební odbor pražského magistrátu v rámci právě probíhajícího územního řízení. Další připomínky bude možné vznášet i při řízení o povolení stavby.

Mají obavy z hluku a vibrací

Podle předsedy libockého spolku Michala Papeže je připravovaná modernizace trati v této části metropole řešena vůči místním bezohledně.

„Z kosmetických úprav projektu jsme v šoku. Povrchové vedení trati ovlivní zdejší životní prostředí a okolní zástavbu na další desítky let. Bude vyžadovat vysoké protihlukové stěny,“ vysvětluje Papež.

„Betonový koridor vytvoří významnou územní bariéru a rozdělí Liboc a Ruzyni na dvě části. Významně zhorší obslužnost lokality jižně od dráhy pro všechny druhy dopravy. Provozem vlaků vzrostou hluk a vibrace v rezidenční čtvrti. Trať bude mít také negativní dopad na území kolem Libockého rybníka,“ míní.

Spolek není proti modernizaci dráhy, ale požaduje její zahloubení pod zem, a to minimálně v úseku od Libockého rybníka po budoucí novou zastávku Liboc.

„Umožnilo by to lepší prostupnost pro chodce, cyklisty i auta, rozvoj území i s ohledem na plánovanou novou výstavbu podél trati i komfortní a rychlý přístup k zastávce,“ argumentuje předseda spolku.

Jak informovali zástupci SŽ a ministerstva dopravy, zahloubení trati by v Liboci přineslo nejen růst nákladů, ale i řadu technologických problémů.

Na rozdíl od úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem, kde bude provedeno klasickou ražbou, by zde muselo být použito bagrů, vybudování betonového skeletu a jeho následné zasypání zeminou.

Začali se prý ozývat pozdě

Obyvatelé Liboce, kteří před několika dny zaplnili sál zdejší sokolovny, kde se konala prezentace k projektu modernizace trati, nešetřili kritikou ani vůči radnici Prahy 6.

„Jaký je rozdíl mezi obyvateli Střešovic a Dejvic proti těm z Liboce či Ruzyně? Na Veleslavíně končí území bílého muže a tady asi začíná území indiánů,“ vyjadřovali se v rámci diskuse.

Radní schválili trať mezi Prahou a Kladnem, zvítězila jižní trasa

Ondřej Matěj Hrubeš, radní pro dopravu uvedené městské části, konstatoval, že Praha 6 bude každé zlepšení projektu podporovat, včetně zahloubení trati, pokud SŽ řekne, že je to realizovatelná varianta

„Na druhou stranu neshodíme stávající projekt, který je připravován dlouhou řadu let. Obyvatelé Střešovic na rozdíl od Libockých požádali o zahloubení trati už před patnácti lety a byl čas jejich požadavky zakomponovat do projektu,“ prohlásil radní k nelibosti místních obyvatel.

Lidé z Liboce sice v minulosti řešili své námitky s bývalým vedením Prahy 6, tehdejší radní Eva Smutná je však neřešila, protože podporovala nezahloubenou variantu.

Na letiště mělo jezdit metro, říká Goldflam

Projekt modernizace železniční trati mezi Prahou a Kladnem zajímá také oblíbeného herce Arnošta Goldflama. V blízkosti kolejí totiž bydlí a má obavy z většího hluku a dopravního zatížení Liboce a Ruzyně.

Jaké si z prezentace modernizované trati odnášíte pocity?
Rozporuplné. S manželkou bydlíme na pomezí Liboce a Ruzyně přes patnáct let a nepamatuji si, že by nás za tu dobu někdo kontaktoval s informacemi, jak bude trať vypadat a jak je naplánována. Jsem členem spolku Klub přátel Ruzyně, který o ně také marně žádal. Žijeme v Rakovnické ulici nedaleko stávající trati a jsme rozčarováni z toho, že mi architekti projektu nedokážou odpovědět, jak daleko od našeho domu zdvoukolejněná trať vlastně povede.

Takže patříte mezi podporovatele jejího vedení podzemním tunelem, podobně jako to bude v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem?
Rozhodně. Když vezmete v úvahu, kolik se všude prošustruje peněz, tak zvýšení nákladů na realizaci jsou kapka vody.

Vidíte reálně, že tato varianta má šanci?
To záleží na politické vůli. A na tom, jak budou zainteresované instituce ochotné poslouchat názory obyčejných lidí. Když se stavělo metro směrem na Motol, všichni místní říkali, ať to vezmou přes Petřiny až na letiště. A teď místo toho bude železnice na povrchu. To je podle mého špatné rozhodnutí.

A jak se vám na pomezí Liboce a Ruzyně žije?
Docela dobře. Ale jak se nám tu bude žít, až bude trať hotova? Na to upřímně nedokážu odpovědět. Mě už to možná tolik trápit nemusí. Stavba nepotrvá půl roku a zanedlouho mi bude osmdesát, takže až bude hotovo, tak tu možná už nebudu. Ale negativně to ovlivní život všech lidí v této lokalitě. Obávám se, že se kolem kolejí zvýší hladina hluku. Už teď v této části Prahy jezdí hodně aut z Petřin na Evropskou ulici. Já sice řidičský průkaz nemám, ale vnímám ten problém z pohledu chodce a cestujícího městskou hromadnou dopravou

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Nejčtenější

Hasiči dostali pod kontrolu požár plastů u Rynholce, pomáhá speciální technika

Hasiči lokalizovali obří požár skládky lisovaných plastů u Rynholce na Rakovnicku. Zasahovalo přes 250 hasičů se speciální technikou a také chemická laboratoř. Platí zvláštní stupeň poplachu. V okolí...

Končí pražský outlet Lidlu, v němž se lidé prali o slevy. Přesune se na Moravu

Obchodní řetězec Lidl v létě ukončí provoz své outletové prodejny v pražských Štěrboholech, kterou otevřel na začátku letošního roku. Důvodem je vypršení nájemní smlouvy s provozovatelem Retail parku...

Jáma bez povolení. Řeporyjský starosta tuší černou stavbu a hlídkuje z lešení

Premium

Původní dům s kůlnou a zahradou v ulici Ve Výrech v pražských Řeporyjích nový vlastník po smrti původního majitele rozparceloval a po částech prodal. Jedním z kupců dvou nových parcel – bývalé kůlny...

Olomouc - Slavia 0:5, exhibice s příchutí titulu, hattrickem řádil Kušej

Soupeři nedali sebemenší šanci a stvrdili zisk 22. mistrovského titulu. Slávističtí fotbalisté v Olomouci zvítězili 5:0 a jsou nejrychlejším šampionem od chvíle, kdy se v nejvyšší soutěži hraje...

Plzeň - Sparta 2:0, boj o druhé místo jasně pro domácí. Hosté nevystřelili na bránu

Plzeňští fotbalisté udělali významný krok k tomu, aby sezonu v Chance Lize zakončili na druhém místě, které zaručuje kvalifikaci o Ligu mistrů. Doma porazili mátožnou Spartu 2:0, když v nastavení...

Friis po zmaru v Plzni: Zasloužená prohra. Druhé místo? Dokud je šance, stále věříme

Výmluvy nehledal a dobře věděl, že takové představení je od sparťanských fotbalistů prostě málo. „Není o čem. Zasloužili jsme si prohrát. Soupeř byl mnohem lepší. V pohybu, aktivitě,“ vyčítal dánský...

27. dubna 2025  22:01

Vlak u Berouna srazil a zabil chodce. Nehoda pozastavila provoz na trati

Osobní vlak v neděli krátce před devátou hodinou večer v katastru obce Tetín na Berounsku srazil a usmrtil zatím neztotožněného člověka. Provoz na železniční trati je pozastavený a termín obnovení...

27. dubna 2025  21:22

GLOSA: Není plán, nejsou body, zůstává mrzutost. Proč nemůže být Sparta druhá

Byla to celkem triviální situace, která se dala ubránit, kdyby byl poslední fotbalový mistr v pořádku. Plzeňský všudybýlek Šulc centruje z levého křídla do téměř vyklizeného pokutového území, přesto...

27. dubna 2025  21:04

Pražští policisté pátrali po třináctiletém chlapci se sníženým intelektem

V neděli policisté úspěšně vypátrali třináctiletého chlapce se sníženým intelektem, který den předtím utekl z dětského zařízení v pražské Michli. Jak se dopředu správně domnívali, nacházel se na...

27. dubna 2025  11:41,  aktualizováno  20:49

Plzeň - Sparta 2:0, boj o druhé místo jasně pro domácí. Hosté nevystřelili na bránu

Plzeňští fotbalisté udělali významný krok k tomu, aby sezonu v Chance Lize zakončili na druhém místě, které zaručuje kvalifikaci o Ligu mistrů. Doma porazili mátožnou Spartu 2:0, když v nastavení...

27. dubna 2025  17:36,  aktualizováno  20:32

Auto se na Pražském okruhu zaklínilo pod kamionem. Pro zraněného letěl vrtulník

Při nehodě osobního automobilu a kamionu na Pražském okruhu u Jesenice v neděli zasahovaly všechny složky záchranného systému. Šedesátiletý řidič osobního automobilu vyvázl z četnými poraněními hlavy...

27. dubna 2025  18:35

Teplice - Dukla 2:2, pouze remíza, slibný bodový příděl hostům odebral Gning

Fotbalisté Dukly Praha v prvním nadstavbovém kole nejvyšší soutěže pouze remizovali 2:2 na hřišti Teplic, čímž nijak nevylepšili svoji šanci na úprk ze čtrnácté, barážové pozice. Z ní nyní ztrácí osm...

27. dubna 2025  12:45,  aktualizováno  15:26

Část Pařížské ulice u Vltavy se promění, o nové podobě rozhodne soutěž

Ústí zde jeden z nejvyhlášenějších bulvárů na světě. Nachází se tu novoklasicistní dominanta – budova Právnické fakulty Univerzity Karlovy podle návrhu architekta Jana Kotěry. Přesto bylo napojení...

27. dubna 2025

Dálnice D11 je u Prahy po bourání mostu průjezdná jedním pruhem v každém směru

Dálnice D11 u Prahy je po noční uzavírce kvůli bourání mostu mezi nultým a osmým kilometrem průjezdná jedním pruhem v každém směru. Obousměrná uzavírka začala v sobotu krátce po 19:00. Původně se...

26. dubna 2025  20:18,  aktualizováno  27.4 10:39

Ve druhé půli to byl koncert, ulevilo se mi, zářil Trpišovský. Kliment? Náš zájem trvá

Na tiskovou konferenci přišel zpocený a udýchaný od bujarých oslav. Když pak dostal první otázku, na chvíli se zamyslel a následně všechny pobavil: „Fú, teď se mi to úplně vykouřilo z hlavy, mohl...

27. dubna 2025  8:58

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning

Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...

Při dopravních nehodách ve Středočeském kraji přišli o život tři lidé

Tři lidé přišli v noci na dnešek o život při dopravních nehodách ve Středočeském kraji. Muž a žena na Nymbursku v sobotu pozdě večer zemřeli při nehodě dvou osobních aut u obce Kovanice, na Kladensku...

27. dubna 2025  8:28,  aktualizováno  8:31

Na co zírá mašinfíra: Na trati do Velvar by mohly vlaky závodit s auty

Dnešní Mašinfíra nám představí deset kilometrů dlouhou trať ve středních Čechách. Část dráhy vede přímo u silnice druhé třídy jako téměř její třetí pruh. Kdyby auta a vlaky neměly svoje rychlostní...

27. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.