„Veřejnou dopravou se v týdnu od 19. října 2020 svezlo jen 28 procent cestujících, což je na celkové skladbě dopravy o 14 procent méně než loni. Tito lidé zřejmě z bezpečnostních a hygienických důvodů nově zvolili ke svým cestám raději auto nebo chůzi. Výrazně se zvýšil i počet cyklistů,“ sdělil náměstek primátora a radní pro dopravu hlavního města Prahy Adam Scheinherr.
Prázdné silnice jako na jaře. Automobilový provoz za měsíc zeslábl o třetinu |
Ačkoli se reálný počet projíždějících aut v Praze snížil, podíl individuální automobilové dopravy se v polovině října zvýšil o devět procent. V době šíření nemoci covid-19 také klesl počet cestujících v MHD, a to zhruba na třetinu proti době před pandemií.
Lidé se místo aut či veřejné dopravy dopravovali pěšky, více také jezdili na kole. „Vzhledem k tomu, že se cyklistika stala po dalších vládních restrikcích jednou z mála povolených aktivit, zvýšil se zájem o tento druh dopravy. Sčítače na celkem 25 stanovištích naměřili během 43. týdne roku 2020 (tedy čtvrtého říjnového týdne pozn. red.) o 108 procent více cyklistů než v předchozím roce,“ uvedla mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.
Poklesla rovněž vytíženost záchytných parkovišť P+R. O víkendu 17. a 18. října 2020 klesl počet aut na parkovištích proti předchozímu víkendu o sedm procent. V souvislosti s úbytkem aut se zlepšila na některých místech průjezdnost. Týká se to kupříkladu cesty z Barrandova na Smíchov nebo z Bubnů na I. P. Pavlova.
Propad v dopravě je značný. Kamiony se z krize otřepaly rychleji |
Data také ukazují, že pokud jde o veřejnou dopravu, pokles se týkal zvláště pražského metra. Zatímco v září v něm jezdilo přes 18,9 milionu cestujících, v říjnu to bylo necelých 13,5 milionu. V období od 1. do 18. listopadu využilo metro asi 5,5 milionu lidí.