Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Opencard může žít nejméně do konce června, firma Praze nabídla řešení

  • 93
Pražští radní se podle svých slov dohodli s firmou EMS o zajištění provozu karet Opencard, které slouží převážně jako jízdenky MHD, do konce měsíce června. Původní termín vypršení podpory karet totiž končí už za necelé dva týdny, 15. června, a hrozil by návrat k papírovým kuponům.

Patnáctého června má vypršet smlouva s vlastníkem práv k systému Opencard, firmou eMoneySystem (EMS). Po tomto datu by už nebylo možné vydávat nové karty.

Pokud by firma systém zablokovala, z několika set tisíc cestujících by se rázem stali černí pasažéři. EMS ale podle Prahy slíbila, že kartu ani po 15. červnu neomezí a nechá ji běžet až do konce měsíce.

"S firmou jsme jednali. Ta deklarovala, že 15. června karta nepřestane fungovat ani nebude nijak omezena," řekl v úterý odpoledne po jednání Rady hlavního města Prahy primátor Tomáš Hudeček.

Co tvrdí o Opencard Praha vs. EMS

Praha: Systém může bez problému fungovat i bez podpory.
EMS: Bez podpory může dojít k technickým problémům a systém může spadnout.

Praha: Původní nabídka EMS za 370 milionů korun je předražená o zhruba 25 procent.
EMS: Nabídka není předražená.

Praha: Obdobný systém lze vybudovat i za 60 milionů korun.
EMS: Obdobný systém lze vybudovat zhruba za 500 milionů.

Praha: EMS slíbila, že do konce června Opencard neomezí.
EMS: Firma nic neslíbila, ale Opencard nebude omezovat.

Podle firmy však žádná pevná dohoda neexistuje, jen se diskutuje. Společnost požaduje po Praze splacení části závazků ve výši 30 milionů korun za licence pro 250 tisíc karet. .

"Nedohodli jsme se na ničem závazném," říká mluvčí EMS Martin Opatrný. Zároveň firma Praze předložila nabídku nového modelu transformace Opencard.

EMS navrhuje vstup soukromých investorů do projektu

Návrh tohoto modelu vychází z původně předložené nabídky a neliší se co do rozsahu a práv.

"Hodnotu nabídky ocenili znalci EMS i Operátora Opencard velmi podobně. Nemůžeme prodávat něco, co má objektivně nezanedbatelnou hodnotu a potenciál, za cenu, která tomu neodpovídá. Naše nabídka představuje pro Prahu ekonomicky výhodné řešení," uvedl mluvčí EMS Martin Opatrný.

EMS navrhuje vstup soukromých investorů do projektu. Šlo by o takzvaný projekt PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Praha by za práva k opencard zaplatila 85 milionů korun. O budoucí zisk by se dělila s EMS a investory.

"To, že společnost EMS předložila nabídku nižší se zapojením soukromých investorů vnímám jako pokrok, ačkoliv je ještě potřeba tuto nabídku analyzovat," dodal Hudeček.

Vedení města tvrdí, že pokud by došlo k omezení provozu karet, lidí se to nijak nedotkne. Současně ale připravuje krizové řešení a chce tisknout papírové kupony.

O tomto kroku totiž Praha v současné chvíli vážně uvažuje. "Dopravní podnik by přechod na papír zvládl zhruba za tři týdny," řekl v pondělí MF DNES radní pro informatiku Jan Vašíček.

To je však podle opozičních zastupitelů nesmysl. "Je to obrovský krok zpět. Navíc nejde jen tak vytisknout kupony. I zde musí vzniknout databáze. Už kvůli ročním papírovým kuponům. Dopravní podnik musí cestujícímu, který doklad ztratí, vystavit nový," popisuje opoziční zastupitel Petr Dolínek z ČSSD.

Trable s Opencard

Město se do současné situace dostalo poté, co minulý měsíc odmítlo projekt od EMS za zhruba 370 milionů korun odkoupit. Podle Hudečka je cena nepřiměřeně vysoká.

Praha navíc EMS dluží dalších 130 milionů za období, kdy firma kartu zajišťovala bez podpory. Nyní se město radí s právníky, jak situaci řešit.

Magistrát má stále obavy prodloužit EMS smlouvu na dobu, než Praha vytvoří zcela nový projekt. Za stejný krok bylo totiž v minulosti několik radních obviněno.

Také podle bývalého náměstka pro dopravu Josefa Noska (ODS) přechod zabere mnohem více času. "Kdyby se mělo na papírové kupony přejít do 1. ledna 2015, věřil bych, že se to stihne," řekl Nosek.

Výdejní místa by nestíhala nápor 900 tisíc Pražanů

Pokud rada schválí přechod na papírové kupony, 900 tisíc Pražanů se postaví do front před výdejními místy Dopravního podniku. Každý z nich navíc bude muset za novou průkazku zaplatit dvacet korun.

Dohromady tak všichni Pražané utratí za staronové "lítačky" asi 18 milionů korun. Tato suma půjde do kapsy Dopravního podniku. Ten bude muset naopak investovat do tisku kuponů a průkazek pro zmíněné množství cestujících.

Podle již uvedených kalkulací pražský dopravce utratí za tisk a přípravu papírových kuponů 16 milionů korun.

Dopravní podnik varoval město, že lidé budou hromadnou výměnu karet za papírové kupony vnímat velmi negativně. Fronty, fotografování a vyplňování dotazníků by Pražané museli absolvovat dvakrát.

Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) totiž chce v brzké době vypsat výběrové řízení na alternativu Opencard. Do původního projektu přitom město investovalo zhruba 1,3 miliardy korun.

,