Pátek 7. srpna 2020, svátek má Lada
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. srpna 2020 Lada

Zeleně v kolejišti pražských tramvají ubylo, dopravní podnik šetří

  18:34aktualizováno  18:34
Pražský dopravní podnik zredukoval některé zatravněné plochy v kolejišti. Důvodem je snaha ušetřit finance, jelikož kvůli koronaviru klesly tržby z jízdného a zároveň stouply náklady v souvislosti s hygienou. Proti takovému postupu už se ohradili někteří cestující.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

„Koleje nejsou dost zelené a museli jsme pořád přestupovat,“ neunikla kritice veřejnosti nedávná rekonstrukce tramvajové tratě z Hlubočep na Barrandov.

„V rámci opravy v úseku mezi Hlubočepy a Barrandovem jsme z důvodu úspor kvůli pandemii covid-19 ponechali otevřený kolejový svršek. Zatravnění jsme neobnovovali v místech, kde k tomu nebyl relevantní důvod, například v úseku Geologická – K Barrandovu, kde je trať umístěna mezi valem k ulici K Barrandovu a další protihlukovou stěnou,“ vysvětlil šéf komunikace dopravního podniku (DPP) Daniel Šabík. 

Na uvedeném místě by podle něj bylo zbytečné zlepšovat lokální mikroklima zalévaným trávníkem.

„Velmi podobně hodnotíme i úsek pod zastávkou Geologická ve směru do Hlubočep, kde je mezi ulicí K Barrandovu a naší tratí široký pruh trávníku a keřů. Třetí část, na které jsme zatravnění neobnovili, je podél Werichovy ulice,“ vysvětlil šéf komunikace DPP.

Zelené koleje podnik zachoval v okolí Chaplinova náměstí. „Tam je trať součástí veřejného prostoru a zatravnění je odůvodněné. Díky popsaným krokům jsme ale ušetřili zhruba deset procent a jde přibližně o sedm milionů korun,“ říká Šabík.

Propad příjmů

Kvůli koronakrizi v DPP stouply náklady v souvislosti s hygienou a klesly tržby z jízdného. To si vyžádá další opatření. „Vedení už analyzuje možnosti úspor, jak v provozní oblasti, tak v investicích. Nicméně nebudeme omezovat klíčové projekty, jako je metro D nebo nové tramvajové tratě,“ vysvětluje mluvčí DPP Aneta Řehková.

Propad očekává i člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Lukáš Kovanda. „V roce 2018 byly příjmy z jízdného ve výši 4,6 miliardy korun. Ještě letos v červnu byl počet cestujících přepravených MHD meziročně zhruba dvoutřetinový,“ popisuje ekonom.

Jenže dobře na tom není ani akcionář DPP, kterým je hlavní město. Podle zdroje z DPP, který si nepřeje být uveden jmenovitě, to v praxi bude znamenat, že dopravní podnik bude muset před svým akcionářem obhajovat nezbytnost každého z připravovaných projektů.

Ekonomická hlediska ale nejsou jediným argumentem pro koleje na štěrku. „Otevřený kolejový svršek lépe vsakuje vodu z přívalových dešťů a zatravněný svršek má zase menší absorpční vlastnosti, množství vody zůstává v tramvajové trati,“ říká vedoucí komunikace DPP a popírá, že by kvůli menším travnatým plochám měl být na Barrandově trvale větší hluk.

Hluk na trati nebude znatelný

„Pocit hluku po obnovení provozu na opravené tramvajové trati či svištivý zvuk je způsobený strojním přebroušením kolejnic před zahájením provozu. Až dojde k zahlazení nových kolejnic, nebude tento zvuk patrný. Na vnímání větší hlučnosti se mohl podepsat i fakt, že tramvaje v daném úseku nejezdily zhruba dva a půl měsíce a část obyvatel v okolí si mohla odvyknout od běžného provozu,“ vysvětluje Šabík s tím, že na místě DPP už nepočítá s žádnými dalšími opatřeními na snížení hluku, která v minulosti jinde testoval.

 „Na tramvajovou trať Hlubočepy – Barrandov neplánujeme instalovat pryžové zídky, protože trasa je v několika úsecích oddělena standardními protihlukovými zdmi,“ vysvětluje šéf komunikace DPP.

Podle odborníků z ČVUT přitom za volbou jiných než zelených kolejí nemusejí být jen popsané důvody. „Zatravněný tramvajový kryt, bez ohledu na to, zda se jedná o travní systém nebo sukulenty, je vždy spojen s nutnými technickými opatřeními na dalších částech konstrukce tramvajového svršku. Současně je komplikovaná kontrolní i servisní činnost jednotlivých konstrukčních prvků,“ říká Ondřej Bret z katedry železničních staveb fakulty stavební.

Podle zdroje z DPP se bude o dalším osudu zelených kolejí rozhodovat i na základě vědecké studie, která zhodnotí všechna pro a proti různých technických řešení. Letos už podnik žádnou rekonstrukci zatravněných kolejí neplánuje, a jestli bude při dalších opravách zelené pásy obnovovat v celém rozsahu, zatím jisté není.

Autor:
  • Nejčtenější

Vrak deset let obrůstá zelení, odstranit ho zatím nepomohla ani novela zákona

Čtvrt roku již platí novela zákona, která měla zrychlit odstraňování autovraků z ulic. V praxi se toho však zatím moc...

Pražská integrovaná doprava bude šedo-červená, nový vzhled schválili radní

Autobusy, tramvaje, příměstské vlaky i soupravy metra zapojené do Pražské integrované dopravy (PID) by měly mít v...

Mizí element cizí. Kanga zanechává prach drzosti, arogance i nepochopení

Sparta ztratila svého nejlepšího hráče. Proč? Jak se Pražané vypořádají s tím, že jim jejich nejlepší fotbalista prchá?...

Rosický potvrdil odchod Kangy: Naše představy splňoval jen poslední tři měsíce

Odchod fotbalového záložníka Guélora Kangy už oficiálně potvrdila i Sparta. Její sportovní ředitel Tomáš Rosický...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zdražovat měla Praha postupně, teď to bude bolet, říká expert o jízdném

Městské hromadné dopravě v Praze chybí kvůli pandemii platící cestující, takže vedení města diskutuje o zdražení...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Zloděj kradl v pražských ordinacích, odnesl si morfin i lékařské oblečení

Trezor s recepty na opiáty, knihu s kopiemi receptů, tři ampule morfinu, hotovost i doktorské oblečení ukradl z...

Po kolizi tří aut začalo jedno hořet, nehoda zavřela tah u Příbrami

Dopravní nehoda více aut uzavřela po poledni strakonickou silnici I/4 u Vrančic na Příbramsku. Jedno vozidlo začalo po...

Kokořínsko se v sobotu zařadí do systému Pražské integrované dopravy

Do systému Pražské integrované dopravy bude od 8. srpna nově zapojeno Kokořínsko. Vznikne devět nových linek, upraví se...

OBRAZEM: Podívejte se do tunelů, kde se staví výtahy do metra

Pražský dopravní podnik pokračuje na stavbě šachty pro výtahy u stanice metra B na Karlově náměstí. Výtahy měly původně...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...