„Zájem o sdílení vozů je zde jistě největší, v provozu je tu zhruba 90 procent takto nabízených vozů,“ zhodnotil Roman Filip, předseda Asociace českého carsharingu.
Podle něho je metropole z pohledu půjčování výjimečná tím, že na malé rozloze žije milion obyvatel, kteří pro svůj pohyb po městě využívají nejvíce MHD či chodí pěšky a stále více také začínají jezdit na kole.
„Do Prahy se stěhují mladí lidé z celé republiky, ale i ze zahraničí. Prioritou je zajištění bydlení. To spolu se vzrůstajícím ekologickým uvědoměním mění zvyky a chování obyvatel a vytváří větší prostor pro růst zájmu o carsharing,“ domnívá se Filip s tím, že rostoucí zájem se projevuje i na tom, že se do portfolia sdílených aut dostávají vozy více kategorií a stoupá zájem i o rodinné vozy.
„Velmi dobrá infrastruktura MHD a integrovaná příměstská doprava je základem pro snižování využívání vozů pro pohyb po městě a carsharing je vhodným doplněním veřejné dopravy,“ dodal Roman Filip. Po Praze jezdí tento typ aut od pěti poskytovatelů. Podle mapy carsharingu, kterou připravila Asociace českého carsharingu s pražským magistrátem, jich nejvíce nabízí společnost Car4Way, na druhém místě v počtu aut je Anytime. Dohromady jich je v hlavním městě v provozu zhruba 1 800.
Denně jezdí autem 16 procent Pražanů
Na to, jak se Pražané dopravují, se v průzkumech zaměřil jeden z poskytovatelů sdílených vozů – italská služba Anytime. Podle dat, která zpracovala agentura STEM/MARK, je MHD stále převládajícím způsobem dopravy. Více než polovina Pražanů ji využívá každý den. Oproti tomu jen 16 procent obyvatel starších 18 let se přepravuje denně vlastním autem.
Možnosti jízdy ve sdíleném voze využívá podle průzkumu 17 procent obyvatel a toto číslo dlouhodobě roste. Pěšky se denně pohybuje 31 procent obyvatel.
Za největší nevýhodu vlastnění vozu označilo ve výzkumu 69 procent Pražanů složité parkování, více než polovinu také odrazují vysoké provozní náklady na pohonné hmoty, údržbu, servis a časově náročná doprava vadí třetině z dotázaných. Podle Milana Beutla, ředitele českého zastoupení Anytime, při rozhodování o tom, zda je potřeba vlastní vůz, rozhodují i ujeté kilometry.
K čemu lidé sdílená auta využívají nejčastějiMožnosti půjčení auta lidé nejčastěji využívají pro jednodenní výlety (23,6 procenta) a k návštěvě rodiny nebo kamarádů (23,6 procenta). K cestám do práce a z práce či do restaurace, baru nebo kavárny využívá sdílená auta shodně 20,9 procenta lidí. Pozadu nezůstávají ani cesty za zábavou a do kina, divadla nebo na výstavu, kdy jede sdíleným vozem 18,2 procenta klientů firmy Anytime. Posledním častým důvodem jsou cesty na pracovní schůzky (15,5 procenta). Zdroj: Průzkum realizovala společnost Anytime společně s agenturou STEM/MARK mezi obyvateli Prahy na vzorku 1 018 respondentů. |
„Pokud najedete méně než 10 tisíc ročně, pak se vám vlastnit automobil rozhodně nevyplatí. V tom případě jsou vhodnější variantou auta sdílená. Stačí si auto pronajmout například na víkend nebo jenom na dvě hodiny při cestě na větší nákup, menší výlet či pouze na třicet minut na cestu z práce, za kulturou či návštěvou. Existují služby, kde platíte i minutový pronájem podle reálného využití vozu. Využití sdílených aut je také častým řešením pro rodiny, které takto řeší operativně potřebu druhého vozu,“ upřesnil Beutl.
U většiny poskytovatelů je postup při půjčení podobný. Jedná se o krátkodobý pronájem, ke kterému stačí jen příslušná aplikace v mobilu.
„Zadáte svoje údaje a platební kartu, ze které se strhávají platby za jízdy. Například u služby Anytime si nejbližší volný vůz vyhledáte přímo v mobilní aplikaci a za pár minut můžete vyrazit,“ vysvětlil Milan Beutl. K otevření vozu a zahájení pronájmu nejsou potřeba klíče, auto lze otevřít a nastartovat pomocí mobilní aplikace.
Doklady a tankovací karty se nacházejí v přihrádce spolujezdce. Většinou tankovat není potřeba, pokud ano, tak za tankování neplatí zákazník svojí platební kartou, ale využije právě tuto tankovací kartu.
Výhodné parkování od města
Tarify pro využití pronajatého vozu se pak pohybují od jedné minuty až po týden. Při minutovém využití může krátká jízda stát okolo 50 korun. Společnost Car4Way nabízí například Fabii Combi denně od 9 do 20 hodin za 6,72 koruny za minutu. Ve výhodném balíčku pak za 131 korun za dvě hodiny. V klasické autopůjčovně lze většinou auto půjčit na delší časový úsek, obvykle nejméně jeden den.
Magistrát carsharing vítá a podporuje ho zvýhodněným parkováním v zónách placeného stání. „Vnímáme negativní pohled některých obyvatel na sdílená vozidla. Vnímají je jako vetřelce, kteří zabírají místa, a neuvědomují si, že s takovým autem přijel některý z jejich sousedů, který by svým vlastním autem zabíral místo také a třeba dlouhodobě,“ doplnil mluvčí magistrátu Vít Hofman.