Pokud se chcete vyhnout kolonám, nevyjíždějte v pátek či sobotu na začátku prázdnin.

Pokud se chcete vyhnout kolonám, nevyjíždějte v pátek či sobotu na začátku prázdnin. | foto: ŘSD

Cesty na dovolenou se zkomplikují, středočeské dálnice budou v létě rozkopané

  • 26
Na řidiče cestou na dovolenou číhají ve Středočeském kraji desítky omezení a uzavírek. Za necelé dva týdny vypukne v kraji prázdninový exodus a na silnicích lze očekávat nápor motoristů. Komplikace lze očekávat ve středočeském úseku dálnice D10, D11, D5 a D1.

Hlavně nespěchat, zní rada specialistů na bezpečnost na silnicích. A týká se nejen samotného provozu, ale také načasování odjezdu na kýženou dovolenou.

„Jestliže se někdo chce vyhnout hustému provozu, rozhodně nelze doporučit vyrazit první prázdninový víkend v pátek odpoledne či v sobotu dopoledne. Lepší je odjezd trochu pozdržet, ideální je vyrazit v týdnu,“ doporučuje středočeský koordinátor BESIP Miroslav Polách.

Středočeský kraj – křižovatka republiky

Na skutečnost, že se jízda Středočeským krajem v létě stává náročnější a roste tak riziko kolizí, poukazují rovněž policisté. Loni v červenci a srpnu na středočeských silnicích řešili 2 528 nehod. „Zemřelo 16 lidí a 694 osob bylo zraněno,“ poukazuje na nepříznivé statistiky mluvčí Krajského ředitelství policie Středočeského kraje Zdeněk Chalupa.

Neuralgickým bodem prázdninové dopravy budou tradičně dálnice. Především vzhledem ke skutečnosti, že nejen z kraje, ale také přes kraj bude mířit mnohonásobně více vozidel než v jiných měsících. O prázdninách se kraj stane doslova migrační zónou celé republiky.

Potíže se dají čekat především na D1, kde pokračuje na několika úsecích kraje postupná rekonstrukce. A to za plného provozu. „Jde v podstatě o stavbu nové dálnice ve stejné stopě,“ upozornil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. Práce koordinuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které projíždějící žádá o trpělivost tradičním sloganem „Musíme to opravit“ na tabulích u staveb.

Silničáři by mohli rozvážet na D1 vodu na motorkách, plánuje ministr

Na druhou stranu by měly být ještě před prvním prázdninovým víkendem na tahu z Prahy do Brna hotové práce mezi Ostředkem a Šternovem. Řidiči ovšem musí na D1 počítat s dalšími zúženími i za hranicemi kraje.

Problematické mohou být také další úseky středočeských autostrád. „Upozornil bych na D11 a rovněž první kilometry Hradecké,“ vybírá další úseky na základě probíhajících oprav i vlastní zkušenosti z provozu koordinátor BESIP. Kdo například jede z jihu dál přes Prahu, musí počítat se zdržením na D4. Zhruba na úrovni Řitky budou silničáři až do konce srpna měnit povrch dálnice. Pokračuje rovněž stavba nových úseků takzvané Karlovarské, kde jsou v plném proudu práce u Řevničova na Rakovnicku.

Důležité je mít časovou rezervu a neztrácet nervy

Při průjezdu místy, kde silničáři opravují poškozenou vozovku, se opět vyplatí trpělivost. Přestože většina míst se dá objet po menších cestách, Miroslav Polách takové pokusy příliš nedoporučuje. Výjimkou jsou podle jeho slov situace, kdy je kvůli nehodě daný úsek uzavřený na delší dobu. „Jinak se vyplatí v klidu vystát kolonu, pomalu popojíždět a neexperimentovat. Lidé by měli o prázdninách vyrážet s časovou rezervou, aby pak v případě potíží kvůli opravám či nehodám nepociťovali časovou tíseň,“ radí Miroslav Polách.

Zásadní je dodržovat pravidla, především doporučenou rychlost. V zúženích bývá povolena maximálně osmdesátka. „I když se to nezdá, nejde o úplně pomalou jízdu. Pokud je průjezd úsekem plynulý, nepředstavuje to zásadní zdržení,“ podotýká specialista na provoz.

Na škodu prý není zopakovat si doporučení pro situace, kdy je na dohled nějaká komplikace. V případě průjezdů zúženími je často za dlouhými štrúdly aut nezkušenost či nedovzdělanost řidičů. Odborníci na bezpečnost společně s policisty připomínají, že zejména starší generace motoristů se neumí řadit z více pruhů do jednoho. Takzvané zipování by si dle Polácha měli osvojit všichni. Pokud se byť jen několik aut do systému, který umožňuje plynulé řazení, nezapojí, vytvoří se rychle kolona.

Uzavírky jsou i na okreskách

Ucpané budou místy také silnice I. tříd a obtížnější a ne vždy plynulý bude provoz i na menších silnicích. Hlavní sezona oprav, která se soustředí do teplejších měsíců, se týká také krajských dvojek a trojek. Už proto se ne vždy vyplatí zkracovat si cestu právě po nich. Do podzimu je na nich plánovaná více než stovka oprav po zimě, k tomu je třeba připočítat desítky už dříve naplánovaných rekonstrukcí.

„Snažíme se uzavírky a omezení rozprostřít po regionu co nejrovnoměrněji, abychom zachovali nějakou průjezdnost. Aby se uzavírky nenakupily ve stejný čas v jedné lokalitě,“ tvrdí radní pro dopravu František Petrtýl (ANO). Pozor si tak musí dát motoristé třeba u Slaného. Uzavírka je tam čeká jak ve směru na Tuřany, tak na Zlonice či Velvary. Na silnicích druhé a třetí třídy tam staví přemostění pro chystaný obchvat Slaného a je tam třeba jet po objízdných trasách. A podobná zdržení čekají na menších cestách v každém okrese. 

Kde je třeba zpomalit

D1 – po celé léto je třeba počítat s omezením v úseku Mirošovice–Hvězdonice, jde o více než 7 kilometrů. Modernizace v několikakilometrové délce pokračuje rovněž mezi Souticemi a Loktem.

D5 – do září budou silničáři modernizovat 5,5 kilometru u Berouna.

D10 – probíhá rekonstrukce mostu mezi obcemi Svémyslice a Zeleneč nad dálnicí D10. Práce si vyžádají omezení provozu až do 22. září.

D11 – omezení čeká řidiče mezi nultým a osmým kilometrem autostrády až do konce srpna.

I/7 – do konce září potrvá oprava mostu u obce Hořešovice mezi Slaným a Louny, provoz je zde převeden do protisměru.

I/9 – oprava vozovky v délce 4 kilometrů mezi Mělníkem a Vehlovicemi a zároveň kruhového objezdu u Nefritu skončí do 30. srpna.

I/16 – oprava na téměř tříkilometrovém úseku Nemyslovice–Bezno na Mladoboleslavsku potrvá až do listopadu, auta projedou pouze jedním jízdním pruhem.

Aktuální uzavírky na
www.dopravniinfo.cz, www.rsd.cz