Z dřívějších vyjádření zástupců magistrátu a Prahy 1 vyplývá, že oblast zpoplatnění má zahrnovat Smetanovo nábřeží a Křižovnickou na pravém břehu Vltavy a Újezd s Karmelitskou na levém.
„V žádném případě nejde o celé území Prahy 1, byť rezidenti Prahy 1 by měli mít výjimku pro průjezd zdarma,“ řekl dnes na jednání zastupitelstva náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Souhlasíte se zpoplatněním vjezdu do části centra Prahy?
Podle harmonogramu budou městské části a další subjekty moci zasílat svoje připomínky od 1. prosince do 17. ledna, magistrát je následně vypořádá a v březnu by mohla o hotovém materiálu rozhodovat rada a následně zastupitelstvo.
„Pokud by to šlo podle harmonogramu a byla by shoda na návrhu v koalici, tak by to začalo platit od 1. října 2024,“ řekl Hřib. Dodal, že zhruba půlroční období je nutné pro technické zajištění, tedy například instalaci kamer, které mají úseky monitorovat.
Vjezd do centra Prahy od ledna za dvě stovky? Ještě jednáme, říká Hřib |
Hlavním důvodem pro opatření je zlepšení průjezdnosti tramvají, které nyní v předmětných lokalitách nabírají kvůli automobilovému provozu významná zpoždění. Diskuse o možném zpoplatnění začaly letos na jaře, původně zástupci města mluvili o tom, že by mohlo začít platit začátkem příštího roku.
Podle podkladu pro dopravní výbor hraje pro harmonogram roli i fakt, že od 1. července příštího roku mají projednávání všech dopravních přestupků přejít na úřady městských částí. „Není proto vhodné, aby účinnost vyhlášky nastala dříve,“ stojí v dokumentu.
Situaci v centru by zlepšil placený vjezd, míní podle průzkumu 15 procent Pražanů |
Systém zpoplatnění vjezdu do vybraných částí Prahy 1 má být podle dřívějších vyjádření zástupců města plně automatický a právně má být založen na takzvaném místním poplatku. Proto je nutné k opatření schválit zvláštní městskou vyhlášku. Nepůjde o mýto, jehož zavedení nyní legislativa neumožňuje.
I o pražské dopravě mluvil v březnovém Rozstřelu náměstek primátora Zdeněk Hřib (22. března 2023):
22. března 2023 |