Vozit děti až před školu je nebezpečné, žáky ohrožují zplodiny i auta

  6:08aktualizováno  9:08
Půl hodiny před začátkem vyučování nesmějí auta ke škole. To je podstatou opatření, které již vyzkoušelo několik škol v Praze. Nápad z Vídně přinesla Karolína Klímová z magistrátu.

Za bezpečnou cestu do školy. „U škol dochází k množství incidentů, poražení vlastního dítěte není výjimkou. Pracují nervy i čas,“ říká Karolína Klímová, která se na magistrátu stará o projekt Školní ulice. | foto: Martin Svozílek

Do ulice před Základní školou Hanspaulka v Praze 6 nesmí 30 minut před začátkem vyučování jet žádné motorové vozidlo. Proč? Aby se děti dostaly do školy bezpečně a bez toho, aby musely dýchat zplodiny z aut.

Od loňského podzimu platí stejná úprava u ZŠ Stoliňská v Praze 20 a v další hornopočernické škole Chodovická chystá městská část radikální opatření, aby okolí školy bylo bezpečnější.

Třicetiminutový zákaz vjezdu je součástí opatření zvaného Školní ulice, za jehož zaváděním v Praze stojí Karolína Klímová z oddělení rozvoje dopravy na odboru dopravy magistrátu. „Část řidičů obecně zákazy vjezdu nerespektuje, je proto nutné počítat s tím, že některá auta se časem vrátí,“ říká o zkušenostech s projektem Klímová.

Jak projekt Školní ulice vznikl?
Na magistrátu se zabývám pěší dopravou a mimo jiné mám možnost účastnit se mezinárodních konferencí Walk21. V roce 2019 v Rotterdamu představila Petra Jens z vídeňské Agentury pro mobilitu svůj pilotní projekt Školní ulice, který mě velmi zaujal. V rakouské metropoli to fungovalo tak, že mobilitní agentura realizovala Školní ulici u dvou základních škol, na základě průběhu a výsledků formulovala obecné zásady pro zřizování Školní ulice a ty dala k dispozici všem školám ve Vídni. A ony si s tím poradily, dnes tam funguje Školní ulice u sedmi škol.

Jaké byly začátky projektu Školní ulice v Praze?
Když jsem se vrátila z konference, shodou okolností mě oslovily mě kolegyně ze spolku Pěšky městem a nabídly mi možnost zúčastnit se spolu s nimi exkurze do Vídně. Měli jsme možnost hovořit s řediteli škol i s rodiči dětí, přivítali nás na odboru dopravy vídeňského magistrátu. Přivezla jsem si spoustu nápadů a myšlenka na Školní ulici v Praze se zdála o mnoho reálnější.

Na jaře 2020, když byl první lockdown, jsme se obávali, že po covidu všichni nasednou do aut a situace před školami se v ranních hodinách ještě o mnoho zhorší. Současně bylo třeba zajistit před školními budovami dostatek místa, aby mohly být dodrženy hygienicky bezpečné rozestupy mezi třídami i mezi dětmi samotnými. Přemýšleli jsme, co s tím – a vrátili jsme se k vídeňské zkušenosti. Velmi nám také pomohly konzultace s kolegy z úřadu města Říčany, kteří se právě chystali otevřít svou první Školní ulici. Jako první jsme se rozhodli oslovit městskou část Praha 20.

Jakým způsobem projekt pokračoval?
Nejprve jsme nápad zkonzultovali s tamním odborem životního prostředí a dopravy a přijetí bylo ohromné. Velké pochopení měl i starosta Petr Měšťan, neboť je sám učitelem na základní škole. Společně jsme vytipovali dvě pilotní školy, ZŠ Stoliňská a FZŠ Chodovická, projekt jsme představili jejich ředitelům i dalším odborům úřadu, Městské policii a Policii ČR. Pro úspěch opatření typu Školní ulice je naprosto klíčové, aby zapojená škola, vedení městské části a místně příslušný odbor dopravy táhly za jeden provaz – a v Praze 20 se to povedlo. V září 2020 jsme u obou škol zavedli Školní ulici na tři zkušební týdny. Byl to první počin svého druhu v Praze.

Škola si poradila s mamataxi, ráno zakázala autům vjezd do ulice

Co je cílem projektu?
Jde o to, aby bezprostřední okolí školy bylo co nejvíce bezpečné pro děti během nejrušnějších třiceti minut před začátkem vyučování, tedy od 7:30 do 8:00. Ve Vídni praktikují také 30 minut, jen to mají o čtvrt hodiny posunuté, protože jim začíná vyučování později. Základem opatření je svislé dopravní značení, které zakazuje vjezd do ulice motorovým vozidlům po určenou, obvykle velmi krátkou dobu, výjimkou bývají vozidla přepravující držitele parkovací karty OZP.

Skutečně účinné však byly doplňující aktivity zavádění Školní ulice. Ráno chodily k vjezdům do školní ulice hlídky dětí, pedagogů a rodičů, které na vozovku rozmístily dopravní kužely jako mechanickou zábranu vjezdu a zájemcům podaly informace o projektu. Velmi obdivuji vytrvalost pánů ředitelů Martina Březiny a Pavla Wilda, kteří byli na místě prakticky každý den a svou přítomností dávali najevo svou bezvýhradnou podporu celé věci. Rozdávaly se letáčky a reflexní prvky. Využili jsme všechny prostředky, aby se veřejnost dozvěděla maximum o důvodech, které k opatření vedly, a o výhodách, které jim může přinést.

Jak se Školní ulice osvědčily?
U ZŠ Stoliňská se Školní ulice osvědčila a byla v místě ustavena trvale. V případě FZŠ Chodovická naopak nejvíc problémové místo nevyřešila, ale stala se odrazovým můstkem pro jiné dopravní opatření, které by mělo situaci v okolí školy zlepšit. Formulovali jsme praktický manuál zavádění Školní ulice v podmínkách hlavního města, který je k dispozici všem zájemcům o toto či podobné opatření. Jsme velmi rádi, že se Základní škola Hanspaulka tak bravurně zhostila nejnovější pražské Školní ulice, která byla zavedena 13. září – a věřím, že jsme k tomu svým dílem přispěli. Začátek tam podle všeho proběhl výborně – ale teprve až bude po třech týdnech vyhodnocen zkušební provoz, uvidíme, jaký bude její další osud.

Respektují řidiči zákaz vjezdu ke škole od 7:30 do 8:00?
V době, kdy se ukončí úvodní provoz a zmizí mechanické zábrany ve vozovce, se vrátí jen malá část aut. U jedné školy to bylo asi 15 z původních 75. Část řidičů obecně zákazy vjezdu nerespektuje, je proto nutné počítat s tím, že některá auta se časem vrátí. Vymahatelnost je obecně častým problémem dopravního značení. K nejčastěji porušovaným patří zákazy vjezdu s dovětkem o dopravní obsluze. Porušení zákazu vjezdu jsem viděla také u jedné z pilotních škol ve Vídni. Jeden z rodičů k řidiči šel a upozornil ho na dopravní omezení i jeho důvod. Motorista sice argumentoval tím, že zrovna pospíchal, ale situace mu evidentně nebyla příjemná. Vysvětlování určitě svůj smysl má.

Středočeští řidiči vedou podle průzkumu v agresivitě

Bývá u škol během ranní špičky nebezpečno?
U škol dochází k množství incidentů, přičemž poražení dítěte při odjezdu od školy není výjimkou. Pracují nervy a také čas, situace bývá značně nepřehledná. U jedné z pilotních škol došlo údajně k najetí do strážníka městské policie. Tyto události většinou nebývají předmětem záznamu, ale přesto se dnes a denně dějí nebo to bývá na hraně. Nebezpečí způsobují z převážné části rodiče, kteří mají snahu dovézt děti až před vchod do školní budovy.

Problémem škol na okraji Prahy, jako jsou Počernice, je přivážení dětí ze satelitů. Podíl těch, které mohou dojít do školy pěšky, je menší…
To je hodně různé, třeba do počernické ZŠ Stoliňská dojíždí hodně dětí z Černého Mostu, mají ale zastávku autobusu blízko školy a výborné spojení. Tato škola je hodně oblíbená. Je pěkná a ve staré zástavbě. Je to trochu jiné než sídlištní školy a někteří rodiče tomu jednoduše dají přednost.

V Chodovické ulici je zase velká škola a ta opravdu sbírá i přespolní děti. Ale není to většina, spíše velká část. Jenže autem rodiče vozí děti i na malou vzdálenost, třeba cestou do práce – jsou si tak jistí, že dítě do školy opravdu dorazilo. Myslím, že někteří lidé také mají rádi svá auta a chtějí je používat co nejvíce. Toto se ale v průběhu času mění a záleží, v jaké životní situaci lidé jsou. Já, když jsem měla malé děti, tak jsem také jezdila víc autem, protože se to zdálo jednodušší.

Jaké další školy Školní ulici zavedou?
Máme několik škol, které se rozhodly problém dopravní bezpečnosti před školou řešit. Za magistrát rádi poskytneme metodické poradenství a podporu při realizaci dočasného dopravního značení. Pro úspěšné zavedení je nutné, aby byly škola i městská část spolu s odborem dopravy ve shodě. Klíčové je získat na svou stranu rodiče dětí, či alespoň část z nich. Mohou se zapojit do realizace například jako členové hlídek u zábran ve vozovce a jsou také skutečnými ambasadory změny pro další, méně nadšenou část dotčené veřejnosti.

Co mohou školy z projektu využít, i když nechtějí realizovat přímo Školní ulici?
Manuál implementace Školní ulice poskytuje praktický návod na zavádění dopravních opatření různého druhu. Ráda bych také doporučila čtenářům dokument Dobré cesty do ZŠ, který jsme v pilotním provedení Školní ulice zavedli. Je to komplexní informace o tom, jak se děti dostanou do své školy bezpečně po svých – jaké jsou doporučené pěší trasy a cyklotrasy. Místa, která jsou považována na potenciálně riziková, jsou popsána a je doporučen způsob, jak je bezpečně překonat.

Materiál obsahuje i recept, jak děti naučit docházet do školy samostatně i jak si mají na ulici počínat. Nechybí ani informace o tom, kde je vhodné parkovat. Dobré cesty do ZŠ jsou alternativou, kterou nabízíme místo dojetí autem před školní vchod. Dobré cesty do ZŠ již mají kromě pilotních škol v Praze 20 zpracovány ZŠ Hanspaulka a ZŠ Dolní Měcholupy.

Zájem o tunely metra D byl obrovský, kapacita prohlídek nestačila

Nejčtenější

D10 hodiny blokovala havárie devíti aut. Jeden člověk zemřel, dítě je zraněné

Dálnici D10 ve směru na Turnov uzavřela v pátek dopoledne hromadná nehoda na 8 hodin. Na 20,5. kilometru mezi Starou Boleslaví a Benátkami nad Jizerou bourala tři nákladní auta a šest osobních vozů....

Přes jezero a Alpy až na Riviéru. Podívejte se na automobilové perly z Česka

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

Z kamionu vypadl žulový kvádr. Zablokoval Pražský okruh, stála i dálnice D5

Na Pražském okruhu ve směru na D1 vypadl v pátek ráno z kamionu žulový kámen. Kvůli překážce se auta sjížděla do jednoho pruhu a tvořila se dlouhá kolona. Dopoledne blokovala i D5 a sahala až do...

Straku jsme dopadli díky lsti studentky, která ho převezla, líčí kriminalista Doucha

Premium

Případ sériového vraha Jiřího Straky, šestnáctiletého sadisty, otřásl Prahou před spartakiádou v roce 1985. Chaos, strach a tlak na policii gradovaly. Díky odvaze jedné oběti a výzvě v tisku policie...

Prošli jsme metro D: Část tunelů je vybetonovaná, na Pankráci ještě razí

Velký zájem veřejnosti vzbudil o víkendu Den otevřených tunelů rozestavěného metra D. Návštěvníci si prošli úsek mezi stanicemi Olbrachtova a Pankrác D. Metrem se tudy projedou nejdříve v roce 2032....

D10 hodiny blokovala havárie devíti aut. Jeden člověk zemřel, dítě je zraněné

Dálnici D10 ve směru na Turnov uzavřela v pátek dopoledne hromadná nehoda na 8 hodin. Na 20,5. kilometru mezi Starou Boleslaví a Benátkami nad Jizerou bourala tři nákladní auta a šest osobních vozů....

23. května 2025  11:28,  aktualizováno  19:24

Oáza ve městě. Karlínské kasárny znovu otevřou své nádvoří, umožnila to sbírka

Centrum Kasárna Karlín se po více než roce otevírá – tedy alespoň jeho venkovní část. Provozovatelům se ji podařilo zprovoznit ještě před létem, a to díky příspěvkům veřejnosti. Ve sbírce, kterou...

23. května 2025  16:49

Tvář odvahy v barvách street artu. Na Letné vzniká mural věnovaný Miladě Horákové

Mezi tramvajemi, kostelem a kavárnami přibude další pražský orientační bod. Na zdi jednoho z domů kousek od Strossmayerova náměstí vzniká mural s portrétem Milady Horákové. Výraznou tvář české...

23. května 2025

Zemřel Pavel Chaloupka, reprezentant a mistr ligy s Bohemians

Byl jednou z nejvýraznějších postav fotbalistů Bohemians v jejich nejslavnější éře. Významně přispěl k jejich jedinému titulu z ročníku 1982/83, ve kterém se klokani navíc probili až do semifinále...

23. května 2025  13:59

Z kamionu vypadl žulový kvádr. Zablokoval Pražský okruh, stála i dálnice D5

Na Pražském okruhu ve směru na D1 vypadl v pátek ráno z kamionu žulový kámen. Kvůli překážce se auta sjížděla do jednoho pruhu a tvořila se dlouhá kolona. Dopoledne blokovala i D5 a sahala až do...

23. května 2025  9:14,  aktualizováno  13:23

Bývalý radní kvůli kauze azbest opustil hnutí ANO, ve vedení Kladna zůstává

Bývalý středočeský radní Robert Bezděk stíhaný v kauze azbestu v Milovicích na Nymbursku ukončil své členství v hnutí ANO. Redakci MF DNES to potvrdil předseda kladenské organizace hnutí a statutární...

23. května 2025  13:09

V Praze už se nežije blaze. Drahé bydlení sráží životní úroveň, mladí se stěhují pryč

Premium

Domácnosti v Praze mají o čtvrtinu vyšší příjmy, přesto některé nemají ani na nečekané výdaje. Přispívají k tomu zejména výdaje na bydlení. Měsíční nájemné v metropoli vyjde průměrně na 31,5 tisíce...

23. května 2025

Na Příbramsku našli uhynulá zvířata. Patrně je otrávil zakázaný jed, míní policie

Kriminalisté se zabývají případem uhynulých zvířat, která se našla minulý týden v Klučenicích na Příbramsku. Orel mořský, liška a káně mohli být podle nich otráveni. Policie má podezření, že je někdo...

23. května 2025  12:17

Z Česka rovnou k evropské smetánce? Po kouči Tabellinim mají pokukovat v Paříži

Sympatické výkony nymburských basketbalistů v Lize mistrů můžou mít zajímavé vyústění. Z českého klubu by se k prestižnímu angažmá mohl odrazit italský trenér Francesco Tabellini, o kterého se údajně...

23. května 2025  11:10

Pražský hrad nemá vypadat jako jarmark, říká expertka. Má dohlédnout na proměnu

Premium

Pražský hrad láká ročně miliony turistů a současně představuje nejvýznamnější reprezentativní prostor České republiky. Jeho vzhled by tomu měl odpovídat. Správa Pražského hradu si proto nechala...

23. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Za facku ve finále poháru dostal tehdejší lékař Sparty pokutu a trest na tři zápasy

Dnes už bývalý lékař sparťanských fotbalistů Filip Hrdlička zná trest za své chování během finále domácího poháru. Za úder do obličeje obránce Jana Krále dostal pokutu 25 tisíc korun a ve třech...

22. května 2025  17:09

Bachar, nový kouč pro Spartu, píší v Izraeli. Na Letné se ale dívají jinam

V souvislosti s nástupcem trenéra sparťanských fotbalistů Larse Friise se objevilo první jméno. „Kandidátem je Barak Bachar,“ napsal izraelský deník Sports Walla. Podle informací iDNES.cz jde však o...

22. května 2025  17:01
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.