ÚOHS se tendrem zabýval na podnět stavební skupiny Strabag, vyhověl pouze části návrhu a zrušil jen rozhodnutí o výběru dodavatele. Podle rozhodnutí ÚOHS nedodržel dopravní podnik při výběru zásadu transparentnosti při hodnocení nabídek. Pražský dopravní podnik (DPP) vybral dodavatele druhé části loni v srpnu.
„Zadavatel nedodržel zásadu rovného zacházení, když v souvislosti s hodnocením nabídek navrhovatele nevyzval k objasnění a doplnění informací či dokladů týkajících se zkušeností člena odborného personálu, zatímco vybraný dodavatel tuto možnost opakovaně dostal,“ píše se v tiskové zprávě. DPP podle rozhodnutí ÚOHS musí znovu vybrat vítěze tendru.
Metro D v nejistotě. ÚOHS zrušil výběr vítěze třicetimiliardového tendru![]() |
S aktuálním nepravomocným rozhodnutím ÚOHS se nyní DPP hodlá nejdříve detailně seznámit. „Je ale nutné zdůraznit, že DPP při posuzování referencí uchazečů ve veřejné zakázce na stavbu druhého úseku metra D postupoval stejným způsobem jako v případě prvního úseku. ÚOHS i soudy všech instancí včetně Nejvyššího správního soudu v tomto případě potvrdily, že DPP postupoval zcela správně a v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ konstatovala ve středu mluvčí DPP Aneta Řehková.
Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) k tomu uvedl, že s ohledem na vyjádření DPP nechápe, proč dříve postup podle úřadu problematický nebyl a nyní je.
„Přijde mi ostatně logické, že pokud referenci uchazeče nepotvrdí její původní objednatel, tak už se k ní další doklady od uchazeče nevyžadují. Bez ohledu na to si ale myslím, že nejjednodušší by nyní bylo, kdyby DPP prostě zopakoval hodnocení zakázky dle těchto nových pravidel určených ÚOHS,“ uvedl. Dodal, že Praha a Pražané se v případě metra D stali obětí konkurenčního boje uchazečů.
Stavba nové linky metra začala v roce 2022
DPP vybral dodavatele druhé části loni v srpnu. Tendr se týká úseku nové linky z Olbrachtovy na Nové Dvory. Výběr sdružení vedeného Subterrou v roce 2023 napadlo sdružení firem Porr, Eurovia a Marti, DPP následně zrušil výběr vítěze zakázky, ale nikoliv samotný tendr a loni v srpnu vybralo vítěze podruhé, znovu šlo o sdružení vedené Subterrou.
ÚOHS vede v souvislosti s tendrem na stavbu druhé části metra D dvě další řízení, obě na návrh sdružení firem Porr, Eurovia a Marti. Jeden z návrhu směřuje také proti výběru dodavatele, druhý proti vyloučení sdružení Porr, Eurovia a Marti ze zadávacího řízení. Dopravní podnik do skončení správních řízení nesmí uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem.
„DPP bude moct uzavřít smlouvu s vítězným dodavatelem a začít stavět druhý úsek metra D až ve chvíli, kdy budou pravomocně ukončena všechna tři řízení. Aktuální rozhodnutí ÚOHS tak nemá přímý vliv na časový harmonogram projektu,“ upozornila Řehková.
Stavba nové linky metra začala v roce 2022. Ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova a navazovat má úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Dále bude vybudována část z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude pravděpodobně posunut, a zprovoznění se tak předpokládá v roce 2031.
13. prosince 2024 |