Pilot chyboval, požár cessny na Ruzyni způsobila špatně odjištěná brzda

  • 5
Odborníci z Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod objasnili vznik požáru malé cessny, který museli v létě na ruzyňském letišti řešit tamní hasiči. Na vině byla chyba pilota, který před pojížděním ke startu nezkontroloval, že letoun nemá správně odjištěnou parkovací brzdu.

Incident se odehrál v neděli 12. července odpoledne, kdy se pilot s Cessnou C 172S chystal odstartovat k vyhlídkovému letu nad hrad Karlštejn. Na palubě měl manželský pár, který si výlet objednal, posádku ještě doplňoval osmiletý chlapec.

Pilot podle závěrečné zprávy ústavu ve své výpovědi uvedl, že před událostí vykonal dva lety. Po ranním letu nechal letoun nezabrzděný, jak měl ve zvyku. Před událostí ovšem letadlo použil ještě jiný pilot.

Pilot kritického letu pak vypověděl, že když vyjížděl ze stojánky, zjistil, že nemá odbrzděnou parkovací brzdu, zastavil a odjistil ji, jenže nedokonale.

„Neprovedl řádné uvolnění parkovací brzdy podle předepsaných úkonů před vzletem, kdy polohovací čep táhla nezajel do výřezu kulisy ve vedení táhla, a proto nedošlo k úplnému odbrzdění parkovací brzdy,“ konstatuje zpráva. Pilot brzdu běžně nepoužíval, letoun nechával odbrzděný.

„Po celou dobu pojíždění po TWY Q a L měl pocit, že letoun ‚táhne doprava‘, přičítal to větru od severu. Vzniklou situaci řešil přibrzďováním levého kola podvozku. Krátce po najetí na TWY E pilot ‚prošlápl brzdu‘, letoun se nedal ovládat brzdami.

Pilot věži ohlásil, že se chce vrátit zpět na stojánku, od které už byl přitom několik kilometrů daleko. Letoun navíc přestal být ovladatelný a dospělý cestující, který seděl vedle pilota, hlásil oheň vycházející zpod kapoty pravého kola hlavního podvozku.

„To snad ne, vždyť to hoří!“

„Pilot se chtěl před dráhou vrátit zpět k terminálu, na to svědek reagoval: ‚To snad ne, vždyť to hoří!‘,“ cituje závěrečná zpráva z výpovědi cestujícího. Ten si otevřel dveře a vyskočil z letounu přes hořící kolo doprava.

Také k evakuaci cestujících se zpráva vyjadřuje: „Pilot neprovedl před letem poučení cestujících, kde by je seznámil s nouzovými postupy při vzniku nebezpečných situací, jak vyžaduje provozní dokumentace. ... Pilot nezahájil evakuaci cestujících z hořícího letounu a svojí činností omezoval jejich včasnou a bezpečnou evakuaci z kabiny. Cestující na zadních sedadlech vystupovali kolem stále obsazené sedačky pilota.“

V závěrech zpráva konstatuje, že příčinou vážného incidentu bylo nedůsledné provedení předepsaných úkonů před vzletem ze strany pilota, které mělo za následek neúplné odbrzdění parkovací brzdy letounu. To vedlo k přehřátí brzd a vzniku požáru během pojíždění.