Pátek 7. října 2022, svátek má Justýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. října 2022 Justýna

Nebýt 2. světové války, pod zemí by místo metra jezdily tramvaje

  16:12
Nebýt 2. světové války, pražské metro by vypadalo zcela jinak. Například linka A by vedla z Dejvic na Pankrác, linka B ze Smíchova do Libně a trasa C by vedla z Výstaviště na Floru. Pod zemí měly navíc místo metra jezdit tramvaje typu T3.

Tramvaje měly z podzemní dráhy vyjíždět na povrch a cestující rozvážet dále po ulicích Prahy. | foto: Archiv DPP

V lednu roku 1966 se v Opletalově ulici chopil šedesátiletý Josef Bartoš sbíječky a začal s její pomocí postupně rozbíjet povrch silnice. Přihlížela tomu malá skupina lidí. O tom, že jsou svědky budování pražského metra, nikdo z nich neměl ani tušení. Tehdy se totiž mluvilo o tunelu, kterým budou jezdit úplně jiné vozy.

„Před těmi padesáti lety nikdo skutečně nevěděl, že jde vlastně o metro. Ještě v březnu roku 1967, kdy odstartovala stavba první stanice nového systému, Hlavní nádraží, se jednalo o projekt podpovrchové tramvaje,“ vysvětluje vedoucí archivu Dopravního podniku hlavního města Prahy Pavel Fojtík.

O tom, že pod Prahou povede podzemní dráha, se přitom začalo mluvit už na konci 19. století. Od té doby vláda několikrát vybírala ze dvou variant: klasického metra a podpovrchové tramvaje.

V roce 1939 Elektrické podniky (tehdejší dopravní podnik) hlavního města vypracovaly projekt podpovrchové tramvaje, ještě tentýž rok však vedení metropole projekt přehodnotilo a rozhodlo o výstavbě klasického metra.

Kvůli válce byl však nakonec projekt přerušen. Kdyby se tak nestalo, linka A by dnes jezdila z Dejvic na Pankrác, linka B ze Smíchova do Libně a trasa C by vedla z Výstaviště na Floru.

Výstavba metra se stala opět aktuální v polovině 50. let. I tehdy však z přípravy projektu sešlo. Klíčovým se tak stalo rozhodnutí vlády z června roku 1965. Tehdy politici schválili výstavbu podpovrchové tramvaje. A ta o dva roky později také odstartovala.

V centru by se bouraly budovy

Podzemní trať měla vést z Bolzanovy ulice na Karlov až k úrovni Nuselského mostu. Kdyby vláda v srpnu 1967 nerozhodla projekt podzemní tramvaje v průběhu výstavby přepracovat na klasické metro, mohlo být vše jinak.

Místo dnešních souprav by pod zemí jezdily tramvaje typu T3 – ty nejstarší, které v současnosti brázdí ulice Prahy. Projektanti navíc počítali, že tunely nepovedou příliš hluboko.

Cesta k výstavbě metra

1898 Ladislav Rott neúspěšně předkládá první návrh na stavbu podzemní dráhy v Praze.
1926 Vladimír List a Bohumil Belada předkládají Studii rychlé městské dráhy „Metro“ v Praze.
1939 Elektrické podniky hlavního města Prahy vypracovaly projekt podpovrchové tramvaje.
1939 Správní výbor hlavního města Prahy rozhodl, že se bude připravovat výstavba klasického metra.
1941 Dokončen podrobný projekt tratě A z Dejvic na Pankrác. Linka B měla vést ze Smíchova do Libně a trasa C z Výstaviště na Floru. Kvůli válce ze stavby zcela sešlo.
1953 Vláda v tajném režimu schválila projekt metra. Ten byl posléze zcela zastaven. V rámci projektu však vznikl na Klárově atomový kryt. Ten měl sloužit současně jako stanice metra.
1965 Vláda schválila koncepci podpovrchové tramvaje. Ve výhledu se uvažovalo s přestavbou na klasickou podzemní dráhu.
1966 V Opletalově ulici byla zahájena výstavba prvního úseku podpovrchové tramvaje.
1967 Zahájena výstavba první stanice (Hlavní nádraží).
1967 Vláda přijala usnesení o výstavbě metra. Tím zastavila výstavbu podpovrchové tramvaje.

1974 Zahájen pravidelný provoz na první trati metra mezi stanicemi Kačerov a Sokolovská (dnešní stanice Florenc).

„Přímo v centru města by se tak musely bourat některé budovy. Jinde, v okolí Staroměstského náměstí, měly tramvaje jezdit téměř ve sklepech některých historických domů,“ popisuje plány Fojtík.

Jinak měly vypadat také samotné stanice. Například na nástupiště na Muzeu neměly vést dvoje koleje, ale hned čtvery. Naopak to, že dělníci v Praze déle než rok budovali projekt podpovrchové tramvaje, se odrazilo na dnešní podobě stanice Hlavní nádraží.

Kdyby se už v roce 1966 začalo budovat metro, a ne podzemní tramvaj, koleje by byly po stranách nástupiště, jako je tomu u většiny stanic metra.

I kdyby však vláda v roce 1967 nepřehodnotila své rozhodnutí a namísto metra by pod Prahou jezdily tramvaje, nebylo by to podle Fojtíka napořád. Vždy se totiž počítalo s tím, že podpovrchová tramvaj bude pouze mezietapou a v budoucnu se koleje upraví tak, aby po nich jezdily klasické soupravy metra, jak je tomu dnes.

Výstavba prvního úseku metra skončila v roce 1974. První cestující se svezli z Kačerova do stanice Sokolovská (dnes Florenc) 9. května. Od té doby se síť pražského metra rozšiřovala.

Dnes je zhruba 65,4 kilometru dlouhá a zahrnuje celkem 61 stanic. Vedení metropole chce podzemní dráhu rozšiřovat i nadále. Aktuálně připravuje výstavbu nové linky D. Ta povede z Písnice přes Pankrác a pravděpodobně skončí ve stanici Náměstí Míru.

Autor:

Opičí neštovice u dítěte v ČR se nakonec nepotvrdily, řekl primář Dlouhý

  • Nejčtenější

Výtah na auta usmrtil v garážích muže, téměř mu oddělil hlavu od trupu

Tragická nehoda se ráno stala v podzemních garážích v Novodvorské ulici v Praze 4. Podle informací iDNES.cz tam muže...

Sídliště v Praze, které je skvělou adresou. Má vše, co si srdce žádá

Jihozápadní Město v Praze je na první pohled plné rozporů: skrývá v sobě unikátní památkovou rezervaci, bývalé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tragická srážka na Černokostelecké. Na místě zasahoval i vrtulník

Při střetu dvou osobních aut v Černokostelecké ulici v Praze v úterý večer zemřel jeden člověk a další tři se zranili....

Bytový dům v Karlíně podpírá monumentální socha ženy od Davida Černého

U karlínské Invalidovny už několik měsíců vzniká jedinečný architektonický počin se sochami umělce Davida Černého. O...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice po demolici vedou extraligu, vítězí i Olomouc. Litvínov poprvé slaví

Hokejová extraliga během nedělního odpoledne nabídla v rychlém sledu dalších sedm duelů. A kromě čtyř remíz v základní...

ANALÝZA: Co udělají USA, když Rusko použije atomovou bombu? Jsou tři možnosti

Premium Pořád se věští z koule, jestli Rusko použije na Ukrajině atomovku, kreslí se různé scénáře, ale vůbec se neví, co by...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

Ženu přivřenou ve dveřích táhl autobus několik metrů, utrpěla vážné zranění

Dveře autobusu v úterý skříply seniorku v pražských Řepích. Řidič si toho ale nevšiml, rozjel se a zastavil až po pěti...

V programu si Piráti a Spolu v Praze rozumějí, dál je však rozděluje Wolf

Už potřetí se v Praze sešly povolební vyjednávací týmy Spolu a Pirátů. Rozumí si u většiny bodů z programu, nicméně...

Lidé vlakem jezdí, ale nikdo nevybírá jízdné, zlobí se obce na škrtání spojů

Radnicím podél trati Slaný – Louny se nelíbí záměr ukončit na ni vlakovou dopravu. Středočeský kraj, který provoz vlaků...

VIDEO: Většího na světě není. Katarský emír přiletěl na Ruzyni obřím bizjetem

Pod názvem bizjet, v „plném znění“ business jet, si automaticky představíme menší proudové dopravní letadlo pro...

Nejtěžší bylo Hance v jejích posledních dnech lhát, říká Margita o Zagorové

Je to pět týdnů, co odešla zpěvačka Hana Zagorová (†75), se kterou žil její muž Štefan Margita (66) třicet let. Pěvec...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Táňa Pauhofová porodila. Její manžel prozradil pohlaví a jméno dítěte

Slovenská herečka Táňa Pauhofová (39) se poprvé stala maminkou. Na sociálních sítích zveřejnila fotky s hudebním...

Po malých institucích také ČSOB. Banky začínají nabízet úroky podobné ČNB

Na předchozí zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) začínají výrazněji reagovat zvyšováním úročení vkladů...