První účastník nejdelší sedmdesátikilometrové trasy protnul cíl ještě před 13. hodinou. Loni to její nejrychlejší účastník stihl před polednem.
„V cíli už je dost cyklistů a také pěší. Už jsou tu i dva pochodníci z Prahy. První dorazil ve 12:49,“ informovala po sobotní 13. hodině Dana Horáková z pořadatelského týmu.
Trasy pro pěší měří od 23 do 70 kilometrů, přičemž nejdelší začíná v Praze. Část tras je vyhrazena pro cyklisty.
Počasí navzdory. Pochod Praha-Prčice šlo 22 tisíc turistů, víc než loni![]() |
Největší zájem byl o třicetikilometrovou trasu z Tábora, na niž se vydalo přes 5000 lidí. Značná účast byla na dětské trase, která zlákala 3500 účastníků. Kolem 3000 lidí se vydalo na pochod ze Sedlčan a přes 1350 turistů vyšlo z Prahy, tedy na nejdelší trasu.
„Tolik lidí vyrazilo, ale samozřejmě všichni nedojdou,“ upozornila Horáková. Účastníci v cíli každoročně dostávají plastovou botičku, která je typickým suvenýrem legendárního pochodu. Letos je v zeleném provedení.
Loni se pochodu zúčastnilo celkem 22 110 lidí, o rok dříve zhruba 21,6 tisíc. Oproti tomu například v roce 2022 po covidové pauze jej šlo „pouze“ 17,5 tisíce turistů.
Na pochod Praha-Prčice po covidové pauze vyrazilo 17,5 tisíce lidí![]() |
Z cíle v Prčici účastníky odváží kyvadlová doprava do železniční zastávky Heřmaničky. Návrat do Milevska, Sedlčan a Petrovic zajišťují autobusy odjíždějící z náměstí v Sedlci. České dráhy kvůli pochodu vypravily speciální vlaky, posílily pravidelné dálkové i regionální spoje a zajistily mimořádná zastavení odpoledních dálkových vlaků v Heřmaničkách.
První turisté se na pochod krajinou středních Čech vydali 17. dubna 1966. Bylo jich 469 a jejich původním záměrem bylo pěšky překonat vzdálenost 100 tisíc loktů českých, což odpovídá zhruba 60 kilometrům. Z akce se po letech stal nejmasovější dálkový pochod s nejdelší tradicí v Česku. V době covidové pandemie se akce nekonala.