Sobota 26. listopadu 2022, svátek má Artur
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 26. listopadu 2022 Artur

Jsem najatý na řízení firmy, ne dělání politiky, říká šéf dopravního podniku

  18:06
Po roce ve funkci o sobě dal ředitel pražského dopravního podniku vědět. Posvětil zakázku za 14,6 miliardy bez souhlasu vedení hlavního města. Až když čelil pokusu o odvolání, začal vysvětlovat.

Šéf pražského dopravního podniku Petr Witowski | foto: Yan Renelt, MAFRA

Uzavření smlouvy na servis vozů metra bylo výlučně v kompetenci představenstva,“ tvrdí generální ředitel a předseda představenstva DPP Petr Witowski.

Počítáte s tím, že kvůli této zakázce můžete být odvolán?
Nevím, jaký byl průběh politických jednání, protože se jich neúčastním. Ale dozorčí rada na svém středečním jednání žádné personální otázky neřešila. Zabývali jsme se podstatou věci, jestli jsme někde nepochybili.

Takže ani z dozorčí rady dopravního podniku nikdo nežádal vaši hlavu?
Dozorčí rada přijala usnesení ve smyslu, že si členové prostudovali veškeré materiály a na jejich základě dospěli k závěru, že vše proběhlo s péčí řádného hospodáře a zároveň v souladu se soutěžním zákonem i stanovami společnosti. To je pro mě nejdůležitější.

Po vašem konci ve funkci ale hlasitě volala opozice už na čtvrtečním jednání zastupitelstva.
Opozice skutečně tento požadavek vznesla. My se ale od začátku snažíme zůstat ve věcné rovině, nikoliv v té politické. Protože jsem manažer, který byl najatý, aby řídil firmu, nikoliv aby dělal politiku.

Opoziční ODS i ANO argumentovaly tím, že jste jednal přinejmenším netransparentně.
Jakoukoliv netransparentnost odmítám, stejně jako slova korupce, šlendrián nebo dělání něčeho někomu za zády. K ničemu takovému nedošlo. Na jednání zastupitelstva jsem dostával dotazy na mikrofon a podařilo se nám situaci věcně vysvětlit. A dokonce kolem jedné hodiny ráno jsem se dočkal i omluvy od zástupců opozice, konkrétně od pana starosty Davida Vodrážky i od bývalého primátora Bohuslava Svobody (oba z ODS – pozn. red.). Za to jsem byl velmi rád.

Přesto asi některé pochybnosti přetrvaly, neboť má kvůli této zakázce vzniknout ještě nezávislý audit.
Ano, celý případ si ještě necháme ověřit externím auditem, ale jsem přesvědčen o tom, že nemůže dojít k jiným závěrům, než které od začátku prezentujeme a došla k nim i dozorčí rada.

Kdy bude audit k dispozici a co konkrétně má zkoumat?
Hotový by měl být v řádu měsíců a cílem je prozkoumat hospodárnost řešení, které jsme zvolili, zákonnost JŘBU (jednací řízení bez uveřejnění – pozn.red.) a soulad se stanovami společnosti.

Proti zakázce se opakovaně ostře vymezila i členka koalice a radní pro legislativu Hana Kordová Marvanová (Spojené síly pro Prahu / STAN), která dokonce hovořila v souvislosti s tímto případem o korupci. V reakci na to jste jí začal hrozit žalobou. Proč?
Moje následná reakce nebyla myšlena tak, abych s někým rozpoutal konflikt, pouze jsem považoval za nutné se ohradit proti tomu, z čeho jsme byli obviňováni. Pro mě to už bylo za hranou.

Neměl jste i s takovou kritikou počítat, když jste nastupoval do velké městské společnosti?
Pokud tomu dám lidský rozměr, tak mám rodiče a také děti, které umí číst, stejně jako jejich spolužáci. Když někdo vytváří zkratkovitý obrázek o tom, jak se krade v dopravním podniku, tak jsou i moje děti konfrontovány s tím, že jejich tatínek krade. Proto nepřipustím, aby někdo špinil moje jméno.

Takže na radní Kordovou Marvanovou žalobu skutečně podáte?
V tuto chvíli zatím není důvod ji podávat. Potřeboval jsem se proti tomu vymezit, a teprve když to nepomůže, nezbyde nic jiného než k právním krokům sáhnout. Ale jsem připraven k věcné debatě a rád budu předkládat důkazy a argumentovat.

Vy si nemyslíte, že je 14,6 miliardy korun za údržbu vozů metra jen na lince A a B příliš?
Téměř patnáct miliard korun zní jako neuvěřitelně vysoké číslo. Ale je potřeba si uvědomit, že to je na patnáct let. Za necelou miliardu korun ročně dodavatel opravuje 93 souprav vlaků. Když si to vydělíme, dostaneme se zhruba na částku deset a půl milionu korun ročně na jednu soupravu. Pokud vezmeme v potaz, jak složitý to je mechanismus a jaké jsou požadavky na bezpečnost a komfort, tak mi to nepřipadá jako částka, která je přemrštěná.

Proč nebylo možné na zakázku vypsat otevřené výběrové řízení a zadali jste ji přímo stávajícímu dodavateli?
Snažili jsme se a u mnoha jednání jsme se zástupců Škody Transportation přímo ptali, jestli existuje možnost, jak se dostat k dokumentaci k vozům metra, které společnost vlastní. Ale byli jsme pokaždé odmítnuti. V takové situaci se jedná podle zákona o zadávání veřejných zakázek o jeden z mála případů, kdy je možné právě JŘBU vypsat. Tento postup jsme si také nechali ověřit právní kanceláří, která nám potvrdila, že se v této situaci jedná o jediný možný způsob soutěžení. Kromě toho jsme si nechali udělat ještě oponentní stanovisko a odborný posudek z ČVUT, který posuzoval technickou stránku věci.

A proč si vlastně nemůže dopravní podnik provádět údržbu sám?
Za předpokladu, že tyto vlaky budou výhledově končit a budou nahrazeny novými, nedává příliš smysl nabírat zaměstnance a shánět veškeré vybavení. Kromě toho by se nám nemuselo podařit zajistit dostatek lidí, kteří by údržbu prováděli. Dnes pracují pro Škodu Transportation, a pokud by nepřešli k nám, vzhledem k současnému stavu na trhu práce bychom tyto profese těžko sehnali.

Opozice vám snad ještě více než okolnosti samotného zadání zakázky vyčítala, že jste předem o smlouvě za miliardy korun neinformoval radu města, ani dozorčí radu podniku. V tomto pochybení uznáváte?
Vždycky je prostor pro zlepšení, a to i v komunikaci s dozorčí radou. Nicméně dozorčí rada o našich krocích v tomto případě informována byla. A navíc uzavření smlouvy bylo výlučně v kompetenci představenstva dopravního podniku, takže jsme nepotřebovali souhlas dozorčí rady a ani rady hlavního města.

Přesto náměstek pro dopravu a předseda dozorčí rady Adam Scheinherr (Praha sobě) přislíbil, že upraví stanovy tak, aby představenstvo příště muselo v případě takto vysokých zakázek předem souhlas dozorčí rady či rady města získat.
To byl i výsledek jednání na čtvrtečním zastupitelstvu, kdy rada města dostala za úkol toto nově reflektovat ve stanovách společnosti.

Vláda dělá, co může, ale není to dost, míní prezidentský kandidát Fischer

  • Nejčtenější

U přístavby domu dělníci obezdili elektrické vedení, porušili snad vše

Kuriózní řešení elektrického vedení se objevilo na jednom z domů ve středočeské Příbrami. Stavbaři ho tam během...

Poslední část Prahy připojili k teplu, výpadek trval hodiny

Pražské domácnosti, které ráno postihl výpadek, jsou připojeny zpět k teplu a teplé vodě. Jako poslední byli kolem 18...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stramaccioni exkluzivně z Kataru: Chyboval jsem. Sparta má být česká

Premium Sešel z očí, ale z mysli ne. Kdykoli se fotbalová Sparta zasekne v krizi, jeho jméno se připomíná. Přitom už uteklo...

Emotivní pohřeb Jágra staršího se vzkazem: Nezdrav v nebi „Nazdar, děláš něco?“

Hokejový útočník Jaromír Jágr se týden od zveřejnění smutné zprávy o smrti otce zúčastnil pohřbu v rodném Kladně. V...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Černém Mostě se našla mrtvola. Policie zakrátko zadržela podezřelého

Na pražském sídlišti Černý Most v Bryksově ulici byl v úterý vpodvečer zabit třicetiletý muž. Policie po několika...

Zubařka Saxana a dvě mrtvoly. Doma pořádala seance, policie ji viní z vraždy

Premium Policie zadržela dvě ženy a prověřuje, zda byly členky sekty. Obvinila je z vraždy. Jednou z žen je úspěšná dentistka,...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

USA byly pro nás symbolem svobody a blahobytu. Teď nám vhánějí slzy do očí

Premium Amerika nás naučila cestovat. Obdivovali jsme ji pro její svobodu, sílu i neomezené možnosti. Se svým manželem jsme do...

Kdyby se dostavěla radnice, Palmovka dnes vypadá úplně jinak, říká starosta

Starosta Ondřej Gros z ODS vede městskou část Prahy 8 druhé období za sebou. „Nechci si stavět vzdušné zámky, ani ve...

Podchody u Vltavské se zahalily do červené, lákají ke sportu i odpočinku

Radnice Prahy 7 proměnila další část zanedbaných podchodů pod Hlávkovým mostem pro sportování. Vytvořila moderní...

Začala modernizace posledního úseku tratě mezi Prahou a Lysou nad Labem

Správa železnic v pátek zahájila práce na modernizaci frekventované železniční trati mezi Čelákovicemi a Mstěticemi....

Splňte si sen o luxusním bytě s nádherným výhledem. Jaké jsou na prodej?

V hlavním městě i v Českých Budějovicích se prodávají luxusní byty s velkou terasou za miliony i desítky milionů korun....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žena vypadá jako divoženka, muži jsou jejím vzhledem fascinováni

Umělkyně, modelka i pornoherečka si říká Annuschkatz a na svém těle má tolik tetování, že už je jen málokde vidět její...

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Nelituji toho, že jsem kdysi pila, říká sestra Jiřího Korna. Žila i na ulici

Yvetta Kornová (60) promluvila o alkoholismu a svěřila se, že plánuje svatbu. Známá dětská herečka a sestra zpěváka...

Česku, Maďarsku i Rumunsku hrozí měnová krize, varuje Nomura

České republice, Maďarsku a Rumunsku hrozí v příštím roce měnová krize, a to kvůli rostoucím rozpočtovým a vnějším...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...