Za miliony korun renovované elegány v pátek představilo vedení muzea na koleji u Letohradské ulice. „Když jsem nastoupil do čela muzea, byl jsem přesvědčen, že se oba stroje nepodaří dát dohromady. Ale povedlo se, jejich náročnou úpravu vnímáme jako významný krok na cestě ke vzniku železničního muzea,“ sdělil Karel Ksandr, generální ředitel NTM. Na komplexní renovaci zamířila lokomotiva Serényi do dílen v jihočeském Veselí nad Lužnicí před dvěma lety.
„Dostala se k nám v podstatě hromada šrotu na třech vagonech. Měli jsme k dispozici fotografie z provozu z 20. let a neúplnou dokumentaci. Při rekonstrukci jsme postupovali podle původních výrobních technologií,“ popsal anabázi spojenou s opravou Serényi Jan Šatava, ředitel společnosti Railway Capital.
Zachovaný lubrikátor
Technici tak museli nýtovat, poradit si se silně zkorodovanou vanou či rámem a řadou chybějících originálních dílů. A třeba ozdobné tabulky vznikly zásluhou 3D tiskárny. Renovace stála 3,3 milionu korun.
Conrad Vorlauf se může pochlubit titulem třetí nejstarší dochované parní lokomotivy u nás. „Na dvůr nám přivezli tisíc dílů. První tři dny jsme je přebírali. S velkým štěstím se nám podařilo sehnat původní díly, některé na Slovensku, třeba lubrikátor parního stroje. Někde jsme museli vyrábět repliky, například u návěstních svítilen z doby služby u KKstB (Císařsko-královské rakouské státní dráhy, pozn. red.),“ vysvětlil Michal Bednář, jednatel společnosti 1. Kolínská lokomotivní.
Conrad Vorlauf měl podle původního záměru po obnově vyjet zpět na tratě. To se však bohužel nestalo. „Stroj se nachází prozatím pouze ve vystavovatelném stavu,“ řekl Michal Bednář. Zavinilo to poškození z doby, kdy Conrad ještě zůstával v provozu. Při nehodě došlo k poškození levého parního stroje včetně pístu. Celé oprava vyšla přibližně na sedm milionů korun.
Na rozdíl od obou představených „mašin“ by měla být po obnově pojízdná jiná parní lokomotiva. „Jedná se o slavnou 464.102, přezdívanou „Ušatá“, z našich sbírek,“ vysvětlil Karel Ksandr. Conrad i Serényi ještě pár dní zůstanou na Letné.
„V druhé polovině září je uložíme a zpřístupníme veřejnosti v Železničním depozitáři v Chomutově, otevřeném pro návštěvníky od dubna do října,“ uvedl Jan Duda, mluvčí NTM.
Za přibližně pět let oba technické skvosty čeká cesta zpět do metropole. I v době ekonomické krize a rozpočtových škrtů se stanou stěžejní součástí sbírek nové expozice v Muzeu železnice a elektrotechniky v areálu někdejších dílen na Masarykově nádraží. „Jde o velkorysý projekt, který budeme realizovat v plném rozsahu,“ slíbil Martin Baxa (ODS), ministr kultury. NTM před časem vláda přidělila na projekt nové expozice více než 1,6 miliardy korun.
Směr lázně i cihelna
Conrad Vorlauf, pokřtěný podle vídeňského purkmistra z přelomu 14. a 15. století, vyjel do provozu v barvách Rakouské severozápadní dráhy (ÖNWB), pokrývajíci též kus Čech, Prahu i Moravu. Z vídeňské výrobní haly sjel před 150 lety, v době vlády českého krále a císaře Františka Josefa I., kdy v čele Prahy stál purkmistr Josef Huleš. Lokomotivu o váze zhruba 50 tun a délce 10 metrů dráhy administrativně zrušily roku 1954 a odprodali na vlečku cihelny v Hodoníně. NTM stroj získalo v roce 1971.
O něco drobnějšími parametry vyniká neméně elegantní Serényi. Ta své jméno získala podle aristokratického rodu vlastnícího v minulosti mimo jiné moravské městečko Luhačovice. Zde se jeho příslušníci v 19. století zasloužili o rozkvět věhlasných lázní. Lokomotivu zkonstruovali dělníci v halách Společnosti státní dráhy ve Vídni. V roce 1905 se vydala premiérově na cesty na lokálce z Újezdce do Luhačovic. „Lázeňským hostům na místní, deset kilometrů dlouhé trati sloužila až do roku 1953,“ vysvětlují zástupci NTM.