Postupné zprovozňování novinky by začalo od ledna příštího roku. Vyplývá to z dokumentu, který dnes schválil magistrátní výbor pro dopravu. Záměr musí ještě projednat městští zastupitelé. Rezidenti za parkování platí 1 200 korun ročně.
„Všechny zóny se rozdělí na malé oblasti a do nich si každý s rezidentním parkovacím oprávněním může pozvat za kredity návštěvu,“ řekl na jednání výboru ředitel magistrátního odboru dopravy Libor Šíma.
Držitelé rezidentních parkovacích karet by si mohli pořídit stodvacetihodinový kredit za 1 200 korun. Koupit by se dal také na 60 hodin za 600 korun. Jakmile by návštěva dorazila, parkování na požadovanou dobu by se zaplatilo online.
Pro fungování kreditu bude nutné rozdělit parkovací oblasti na menší části, do kterých by se kredity kupovaly. Nyní takové „podoblasti“ fungují na Praze 5, 8, 9, 10 a 18.
Ve hře je i paušál pro pravidelné dojíždění
Ve hře je zatím také návštěvnický paušál pro řidiče, kteří do té které lokality dojíždí pravidelně. Pokud by vznikl, bylo by ale podle Šímy složité stanovit jeho cenu.
Jakmile bude příliš nízká, hrozí, že by motoristé některé oblasti přetížili. Pokud bude moc vysoká, mohli by lidé začít hledat způsoby, jak placení parkovného obcházet. Zatím však není rozhodnuto, zda bude návštěvnický paušál vůbec zaveden.
Magistrát podle dokumentu na některých místech a v určité dny zvažuje zavedení vyšší ceny pro návštěvníky smíšených zón, v nichž mohou parkovat mimopražští.
To by se mohlo týkat třeba okolí stadionu fotbalové Slavie v Edenu nebo okolí O2 Arény. Důvodem je ochrana místních, kteří během konání akcí na stadionech, nemají kde zaparkovat, neboť místa zaplní návštěvníci. Zda k tomu dojde, zatím není jasné.
Parkovací zóny v moderní podobě byly poprvé zavedeny v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snažili o regulaci dopravy už od roku 1982. Následně byly rozšířeny a fungují v Praze 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 16 a 22. Na parkovném vybere magistrát ročně okolo půl miliardy korun.