Hejtmančin náměstek pro regionální rozvoj Jiří Snížek (Piráti) má podle schváleného usnesení jednat se Správou železnic o zpracování studie, která prověří alternativní vedení tratě. Účastníci protestu to přivítali. Podle protestujících zástupců Velké Popovice dosáhly pozornosti, o niž společně s okolními obcemi usilovaly několik let.
Snížek podotkl, že Středočeský kraj má za úkol pro novou železnici Praha-Benešov vymezit koridor. Úkol vyplývá z politiky územního rozvoje ČR, což je závazná územně-plánovací dokumentace. Pokud úkol kraj nesplní, bude rozhodovat v rozporu s ní, podotkl náměstek.
Trasu železnice z Prahy do Benešova řeší aktualizace zásad územního rozvoje Středočeského kraje, kterou v pondělí zastupitelé schválili. Zároveň tím dali zelenou i koridoru pro budoucí vysokorychlostní trať z Prahy do Ústí nad Labem a dál do Drážďan. „Účelem návrhu je úprava stávajícího koridoru pro železnici včetně všech souvisejících staveb a současně vymezení koridoru coby veřejně prospěšné stavby,“ uvedl Snížek.
Zástupci před úřadem symbolicky rozřezali mapu přírodního parku. Akce Neřežte přírodní park Velkopopovicko se zúčastnilo kolem desítky lidí, převážně z vedení obce. Na sobě měli reflexní vesty a pracovní přilby, o budovu úřadu opřeli železniční návěstidlo.
„Výstavba nové železniční trati je v rozporu s platnými Zásadami územního rozvoje Středočeského kraje, kde je uloženo chránit a podporovat plnění krajinných funkcí souvisejících s přírodními hodnotami a při rozvoji sídel a návrhu nových dopravních staveb v krajinářsky hodnotných územích zabezpečit ochranu krajinného rázu,“ řekl místostarosta Velkých Popovic Roman Kotrč.
Zároveň chtějí protestující krajským zastupitelům na jejich zasedání předat otevřený dopis, který obsahuje odůvodnění jejich nesouhlasu a požadují změnu vedení koridoru.
Obce proti Správě železnic
Nový železniční koridor označovaný jako D204 mezi Prahou a Benešovem by se měl začít stavět nejdříve v roce 2035. Odhadované náklady projektu jsou 40 miliard korun a první soupravy by měly kolejištěm projet v roce 2040.
„V přírodním parku jsou naše vodní zdroje, hospodaří tu zemědělci, myslivecké spolky. Koridor vyhloubenou jámou park přetne a rozdělí. Je to špatně. Správa železnic navíc podle nás stále nenalezla dost odvahy komunikovat s představiteli dotčených obcí. Naše nedůvěra je v tomto směru velká. V našem postoji máme podporu obcí v okolí Velkých Popovic, například Řehenic, Pyšel a dalších,“ upozorňuje Roman Kotrč.
U Prahy má do 20 let stát nový železniční koridor, protne i přírodní park |
Krajský radní pro místní rozvoj Jiří Snížek se proto obrátil na zástupce ministerstva dopravy a Správy železnic (SŽ), kteří mají na starost takzvanou studii proveditelnosti nové trasy.
„Pokud se ukáže, že existuje lepší alternativa, kudy lze koridor vést, měl by Přírodní park Velkopopovicko zůstat nedotčený. Obavy místních lidí chápu,“ říká Jiří Snížek s tím, že odpověď může odborníkům i dalším aktérům diskuse dát právě jen studie proveditelnosti.
Oprášený projekt z minulého století
Jiné řešení si přejí také Velkopopovičtí. „Trasa vede koridorem, který byl původně navržen pro vysokorychlostní železnici spojující Prahu s Vídní. Už před lety bylo rozhodnuto, že povede přes Kolín a podle nás z lenosti chce Správa železnic využít „vídeňskou“ trasu. Nádraží a velká parkoviště pro stovky automobilů jsou navržena v polích, kde nikdo nebydlí,“ popisuje Jan Weger, obyvatel Velkých Popovic, který se o problematiku koridoru dlouhodobě zajímá.
„Podle nás je vhodnější západnější varianta vedení koridoru, kde by byla dopravní obslužnost obyvatel proti nyní navržené variantě až čtyřnásobná. Místo 10 tisíc lidí by jich pak železnici mohlo využít asi 40 tisíc,“ argumentuje.
„Nyní navržená varianta není žádnou moderní železnicí budoucnosti, ale oprášením projektu z minulého století. Požadujeme odložení o rozhodnutí a aby dali čas a šanci lepší variantě. A ne takové, která na dvě poloviny přeřízne přírodní park, jenž vznikl před 30 lety, aby uchránil unikátní přírodu ‚Malé Šumavy‘ nedaleko Prahy,“ dodává.