„Prvky původního nádraží jsou zachovány jako fragmenty minulosti s přiznanou patinou,“ uvedla ředitelka CpdB Pavlína Šulcová. „Od tmavých sklepních prostor po vrchní prosvětlené sály bude domem procházet osa původního schodiště jako symbolická cesta za světlem. Kontinuita a život jsou hlavními motivy stavby,“ dodala.
Autorem architektonického návrhu je ARN STUDIO, které vyhrálo soutěž. Jak vyplývá z nově dostupných vizualizací, nepůjde pouze o opravu dosavadní konstrukce. Vznikne nad ní betonová nástavba, která ji výrazně rozšíří.
Z původní budovy nádraží Bubny bude pamětní místo, připomene deportace Židů![]() |
„Vizuální kontrast mezi novým a starým podporuje vnímání minulosti. Poválečné trauma se odráží v symbolickém odkazu k brutalistní architektuře,“ přiblížila ředitelka.
Klíčové kroky k zahájení revitalizace objektu schválila vláda na konci února. S vlastníkem budovy Správou železnic podepsalo CpdB v březnu smlouvu o spolupráci a rekonstrukce podle Šulcové započne už v letních měsících. „V současné době probíhá soutěž na zhotovitele stavby,“ vysvětlila.
„Cílem revitalizace je kromě uchování paměti obětí holokaustu také vytvoření moderního zázemí pro naši kulturně vzdělávací instituci, která si klade za cíl reflektovat historické události v kontextu současného světa,“ objasnila.
Nástavba je navržena z vysokopevnostního betonu s povrchovým zvrásněním. „Uchovává jeho charakteristické prvky jako svědectví doby a zároveň vytváří nový prostor. Pevnost a trvanlivost materiálu zajišťují dlouhodobou ochranu místa,“ uvedla ředitelka.
OBRAZEM: Práce na nádraží v Bubnech míří do finále. Vlaky tudy pojedou v létě![]() |
Mezi lety 1941 a 1945 z nádraží Bubny odjelo přes 70 transportů, kterými bylo deportováno téměř 50 tisíc československých Židů a lidí označovaných norimberskými zákony za Židy do ghett v Lodži a v Terezíně.
Výstavba nového nádraží v Praze-Bubnech pak už finišuje. V dubnu se pracovalo na pokládce kolejí, nástupišti a vnitřních prostorách. První vlaky se po nové trati projedou v půlce léta.
5. května 2025 |