Záchytná parkoviště, P+R (park + ride = zaparkuj a jeď) jsou v Praze na okrajích města stavěna v blízkosti veřejné dopravy. Většinou slouží pro lidi dojíždějící do hlavního města. Dle dopravního webu Praha jede je dnes k dispozici 4 200 parkovacích míst, magistrát slibuje otevření dalších 3 850 parkovacích stání a celkově plánuje mít 20 tisíc míst. Přesný termín, kdy by měla být nová P+R parkoviště s touto kapacitou v provozu, ale animace neuvádí.
Nový parkovací dům na Dědině má sloužit především místním. Ti totiž podle webu prodloužením tramvajové tratě z Divoké Šárky přijdou o 130 parkovacích míst. V novém domě v ulici Vlastina u křižovatky s ulicí Drnovská má být místo pro 290 aut.
„Bude řešen jako železobetonový skelet se třemi nadzemními podlažími a jedním částečně zapuštěným suterénem. Střecha objektu bude částečně kryta pergolou s popínavou zelení, která bude i na stěnách orientovaných k přilehlému panelovému domu,“ uvádí web.
Vypsání veřejné zakázky již rada hlavního města schválila, stejně tak celkové náklady 290 milionů korun. Autorem vítězného návrhu, který v roce 2017 vzešel z architektonické soutěže, je ateliér Ivan Kroupa architekti.
Na území Prahy je zhruba dvacet záchytných parkovišť a provozuje je městská firma Technická správa komunikací (TSK). Metropole si od nich slibuje zklidnění dopravy. Parkoviště jsou umístěna, tak aby z nich lidé pohodlně mohli přestoupit na hromadnou dopravu. Některá jsou po dobu maximálně 12 hodin zadarmo, jinde lidé zaplatí od 50 do 100 korun.
Návštěvníci Prahy tak mohou svá auta zaparkovat a přestoupit na metro na Černém Mostě, v Holešovicích, u Depa Hostivař, u Kongresového centra, na Ládví, v Letňanech, na Nových Butovicích, na Opatově, na Rajské zahradě, na Skalce, na Chodově a Zličíně. Na vlak navazují parkoviště v Běchovicích, Braníku, Hostivaři a Radotíně, a na tramvaje na Kotlářce, v Troji a na Zahradním Městě.