Krnáčová v rozhovoru pro rádio Impuls uvedla, že prosincový termín se nestihne hlavně kvůli bezpečnostním prověrkám.
„Jedná se o určitou kabeláž, která je momentálně ve vodě, a to je třeba odstranit. To může zkratovat a je to nebezpečné pustit kohokoliv do toho tunelu. Pakliže toto nebylo odstraněno a možná ještě další nějaké technické nedostatky, tak tam opravdu nikdo nebude vpuštěn z bezpečnostních důvodů,“ řekla Krnáčová.
Problémy jsou podle ní ještě následkem zvednuté spodní vody po povodních.
Naplánované prosincové otevření tunelu byl podle ní jen marketingový tah.
Dosluhující vedení města tento týden oznámilo, že chce po firmě ČKD Praha DIZ, aby zrychlila kontrolu technologií v Blance. Podle města postupuje pomalu. Firma, která buduje v tunelu technologické vybavení, ale tvrdí, že je nutné dodržet pořadí zkoušek. Na práce nasadila desítky lidí. Poslední kontrolní den byl ve středu.
„Já neslibuju nic. Určitě si nechám předložit technickou zprávu a pak se rozhodne rada kdy,“ dodala Krnáčová. Březnový termín vidí jako reálný.
Nouza: Pokud vyjdou zkoušky, dá se prosinec stihnout
Podle končícího náměstka Jiřího Nouzy se ale prosincový termín otevření tunelu stihnout dá. „Vyjdou-li komplexní zkoušky, není jediný důvod, proč by se tunelový komplex neměl otevřít v prosinci,“ řekl Nouza iDNES.cz.
Více o reálnosti zimního termínu by mohl napovědět příští týden, kdy by měly být k dispozici dílčí výsledky zkoušek. „To by mělo být jasno, jestli se to 2. prosince otevře, nebo ne. Já v tuto chvíli nemám informaci, že by někde něco nefungovalo,“ dodal Nouza.
Že by otevření tunelu mělo ztroskotat na „kabeláži ve vodě“, si Nouza nemyslí. „Někde je centimetr vody, někde je vlhká šachta, někde je sucho. Ale nikde jsem neviděl kabel ve vodě. Navíc všechny systémy jsou redundantní. To znamená, že všechny kabely jsou nataženy dvakrát. Pokud jeden nefunguje, máte náhradní.“
Podle mluvčího firmy Metrostav Františka Poláka problémy s vodou v tunelu byly. „V roce 2013 stavbu vyplavily přívalové deště, musely jsme to dotěsnit,“ řekl ČTK. Vlhkost se v tunelu podle něj stále sráží, protože stavba musí vyschnout. „Že by to bylo příčinou odsunutí otevření stavby, to určitě ne,“ dodal Polák.
Dodal, že s termínem otevření tunelu Blanka letos v prosinci se při stavbě nikdy neoperovalo, vždy se počítalo s dubnem roku 2015.
Tunel Blanka, jehož výstavbu zadalo někdejší vedení města v čele s primátorem Pavlem Bémem, měl původně sloužit už v roce 2011. Stavební část tunelu byla dokončena na konci letošního září, když to firmě Metrostav nařídil rozhodčí soud, na který se firma společně s městem v minulosti obrátily. Na začátku října se otevřel Trojský most přes Vltavu, který je součástí tunelového komplexu.
Náklady na stavbu se v průběhu let zvýšily o několik miliard korun, nyní jsou vyčísleny asi na 37 miliard korun. Problematické faktury řešil arbitrážní soud.
Na konci září jsme projeli už téměř hotový tunel Blanka:
24. listopadu 2013 |