Přejezdy se závorami jsou bezpečné pro řidiče, zároveň vlaky mohou jet rychleji. (Ilustrační snímek)

Přejezdy se závorami jsou bezpečné pro řidiče, zároveň vlaky mohou jet rychleji. (Ilustrační snímek) | foto: Michal Šula, MF DNES

Ve Středočeském kraji opraví sto přejezdů, zrychlí dopravu

  • 4
Středočeši se dočkají v následujících dvou letech zhruba stovky opravených železničních přejezdů. Měla by se tak na nich zvýšit bezpečnost, navíc vlaky úseky s opravenými přejezdy projedou rychleji.

Na železničních přejezdech v kraji se stalo letos zatím 23 nehod, to je téměř stejně jako loni. Ale šest lidí při nich zemřelo, což je už o tři víc.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) hodlá přejezdy lépe zabezpečit a do roku 2014 provést v celé republice rekonstrukce za téměř dvě miliardy korun. Nejvíc jich je na seznamu ze středních Čech.

Například na trati z Peček do Kouřimi na Kolínsku opraví SŽDC hned osm přejezdů. Na některých se staly tragické nehody - přímo v Pečkách zemřel před šesti lety řidič po střetu s vlakem. Přejezd má jen výstražné kříže a řidiči tady dobře nevidí, zda se blíží vlak. Zřejmě tam nově bude světelná signalizace.

Kde opraví přejezdy

1. vlna (2013–2014)

Zdice - Protivín: 5
Praha - Vrané nad Vltavou - Čerčany: 27
Čelákovice - Neratovice: 11

2. vlna (2. pol. 2013-2014)
Čerčany - Světlá n. S.: 20
Rakovník - Bečov n. T.: 6
Vrané n. Vl. - Dobříš: 15
Pečky - Kouřim: 8
Kutná Hora - Zruč n. S.: 9

Drážní inspekce letos navrhla na úpravu tři nebezpečné, ale frekventované přejezdy, na nichž se staly dvě až čtyři nehody. Nově by měly mít závory: Trať Mladá Boleslav - Stará Paka: přejezdy Kolomuty a Březno. Trať Mělník - Mladá Boleslav: přejezd Lhotka u Mělníka.

Pozn.: Čísla u tratí znamenají počty přejezdů, které na trati budou opraveny.

"Přejezd je na křižovatce do obce Tatce, už se tam stalo několik nehod. Musí se zajet doslova pod nos, aby bylo vidět na obě strany. Lokálka sice houká, ale řidiči to přeslechnou. Určitě by bylo dobré, kdyby tam bylo světlo. Podobně nebezpečné jsou skoro všechny," uvedl starosta Milan Urban.

Místo závor světlo, zemřeli dva lidé

Před dvěma lety se stala tragická nehoda i na přejezdu v Tochovicích na Příbramsku. "Dřív tu byly závory, ale v rámci šetření se daly pryč a jsou tu jen světla. Po čtrnácti dnech po této úpravě se tu zabily v autě dvě děti (o nehodě čtěte zde)," řekl starosta Radek Walter.

Řidiči si podle něj musí dávat velký pozor, protože když svítí sluníčko, je světlo špatně vidět.

"Zvukové signály jsou na nižší hladině, a když má řidič puštěné rádio, tak je neslyší. Navíc kdyby se měl sám rozhlédnout, kvůli terénu je to složité. Závory bychom uvítali," poznamenal Walter. I tady se možná dočkají, na trati Zdice - Protivín se opraví pět přejezdů.

Za poslední roky některé nebezpečné přejezdy zmizely díky úpravám SŽDC. U Jinočan loni v létě zemřel otec s dcerou (více čtěte zde), ale až tato tragédie donutila správce železnice ke změně. Přitom na to, že značky zakrývají stromy a křoví, poukazovali už předtím i dopravní experti.

"Po nehodě jsme urgovali jeho stav. Není tam sice světlo, ale je teď dobře viditelný. Křoví se celé zlikvidovalo, vyměnily se nové reflexní značky. Bohužel až tragická nehoda přejezd pomohla upravit," řekl starostka Jinočan Miluše Čančíková s tím, že od té doby se tu žádná nehoda nestala.

Po opravě přejezdů pojedou vlaky rychleji

SŽDC zatím neví, jak se vytipované přejezdy konkrétně změní. Zpracovávají se projekty.

"Vytipovaly se tratě společně s Drážní inspekcí i policií. Počet nehod byl jedním z hledisek. Vybraly se ale takové, kde je oprava efektivní, kde se peníze zúročí. Pokud se přejezydy opraví, může po nich jet vlak rychleji," vysvětlil mluvčí SŽDC Pavel Tesař s tím, že když je u přejezdu jen výstražný kříž, vlaky musí jet pomaleji. Na některých přejezdech vlak projíždí jen desetikilometrovou rychlostí.

Díky vylepšení se také zvýší plynulost provozu na silnici. Například při bílém blikajícím světle může řidič projet přejezd rychlostí až 50 kilometrů v hodině.

Na trati z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Čerčan se zrekonstruuje 27 přejezdů. Díky jejich zabezpečení se jízdní doba zkrátí o šest minut. Na této trati plánují také České dráhy už od prosince, od nového jízdního řádu, zavést pravidelnou dopravu.