Novou podobu dostane i stanice metra Karlovo náměstí.

Novou podobu dostane i stanice metra Karlovo náměstí. | foto: Aleš Berný, iDNES.cz

Opravy stanic metra začnou příští rok, dostanou nová nástupiště i schody

  • 1
Několik stanic pražského metra čekají dva roky oprav. V některých dělníci vyspraví nástupiště, jinde vymění eskalátory. Do roku 2015 by se omezení měla týkat celkem deseti stanic: Muzeum, Opatov, Jinonice, Pankrác, Dejvická, Skalka, Anděl, Karlovo náměstí, Náměstí Republiky a Palmovka.

Dopravní podnik na obnovu stanic metra využije čtyřmiliardovou dotaci od Evropské unie. Nemůže ji totiž použít na stavbu metra do Motola, a tak by měla jít na nezbytné opravy.

Cestujících se práce dotknou už v příštím roce. Někde bude uzavřený jeden vestibul, jinde bude nástupiště rozparcelováno zátarasy.

Evropské peníze, které by dopravce rád získal, jsou vázané na čas, takže úpravy stanic a eskalátorů by se měly stihnout dokončit převážně do konce roku 2015. V některých z deseti vytipovaných stanic by se tak začalo pracovat už příští rok.

"Je to větší balík oprav kvůli možnosti získat peníze z operačního programu doprava. Potřebujeme mít tyto akce připravené pro případ, že peníze skutečně dostaneme," říká šéf jednotky dopravní cesta metro Marek Kopřiva.

Nejrozsáhlejší opravy čekají stanici Opatov. "Zrekonstruujeme tu osvětlení, stanici čekají úpravy veřejných prostor. Zároveň se tu počítá s novým bezbariérovým vstupem," říká mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková s tím, že stanici stavbaři neplánují úplně zavřít, ale provoz v ní pouze omezit.

Cestování mnohem více ztíží plánované vyspravení nástupiště ve stanici Muzeum na trase A. Přestupuje se tu na "céčko", a dopravce proto vymýšlí režim, jak tu provoz zachovat.

"Při rekonstrukci bude zvoleno podélné dělení nástupiště, tím bude provoz stanice vyloučen vždy pouze v jedné koleji. Přestup cestujících bude umožněn přejezdem do následující stanice a přestupem do soupravy jedoucí v opačném směru," popisuje plán Řehková. Lidé tak nebudou muset jezdit náhradními autobusy či tramvajemi.

Nové schody budou jezdit pomaleji

Po roce 2015 přijde čas výměn starých ruských eskalátorů. Ty jistě pozná každý, kdo jezdí MHD. Jedou totiž výrazně rychleji než ostatní eskalátory. A právě to se má změnit. Kvůli normám bude nutné, aby nové schody jezdily pomaleji.

Jenže než se tak stane, čekají cestující komplikace. Stanice, kde se budou tyto jezdící schody vyměňovat, bude nutné uzavřít na několik měsíců. Důvod je jednoduchý: mají jen jeden vestibul a lidé by se neměli kudy dostat na povrch či dolů do metra.

Půjde v první řadě o Invalidovnu, dále pak o stanice Želivského či Jiřího z Poděbrad. "Kvůli výměnám starých ruských eskalátorů bude nutné uzavřít stanice na šest až deset měsíců. První takovou stanicí bude Invalidovna, kde se zároveň bude dělat nový vestibul v souvislosti s výstavbou multifunkčního centra," upřesnila Řehková.

Stanice pražského metra by měly být jakýmsi uměleckým dílem, proto před několika desítkami let dostali architekti za úkol ztvárnit je tak, aby nešlo jen o strohé a účelové stavby. A tak je zdobí barvy, nápadité obložení, kachlíky vypouklé i vyduté.

"Existovala dokonce i funkce hlavního architekta metra. Pak byla také skupina, která měla za úkol stanice pojmenovat," říká historik dopravního podniku Pavel Fojtík.