Úterý 18. ledna 2022, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 18. ledna 2022 Vladislav

Oplocení kolem Nádraží Vyšehrad se zvětšilo, hrozí pád ozdob z římsy

  9:35
Oplocená plocha kolem Nádraží Vyšehrad se zvětšila. Kvůli špatnému stavu stavby bylo nutné uzavřený prostor v okolí stavby rozšířit. Kdy začne oprava roky chátrající památkově chráněné budovy nádraží, zatím není jasné.

Kolem Nádraží Vyšehrad se zvětšila plocha oplocení. Kvůli špatnému stavu stavby se uzavřený prostor v okolí stavby musel rozšířit. (28. prosince 2021) | foto: Jakub Stadler, MAFRA

Nádraží Vyšehrad reálně hrozí, že se rozpadne. Podle zastupitele z Prahy 2 Jaroslava Němce (Piráti) to vyplývá ze statického posudku na objekt, který je zatím neveřejný, ale dokument má k dispozici stavební úřad Prahy 2.

Této skutečnosti odpovídá rozšířené oplocení v okolí nádraží. V prosinci byl navíc kvůli rozšíření nebezpečné zóny odvezen přístřešek zastávky MHD a na chodníku vzniklo nárazníkové pásmo, kam chodci vůbec nemohou.

Velkou část řešení problému s chátrajícím objektem má podle místostarosty Prahy 2 Václava Vondráška (ODS) v působnosti státní správa a stavební úřad, který pod ni spadá.

„Rozšířil se okolo nádraží zábor, protože byly obavy, že by na chodce mohly spadnout ozdoby z římsy,“ říká Vondrášek. Zachránit nádraží se podle něj povede, jen pokud co nejdříve změní vlastníka.

Objekt, který je v soukromých rukách od roku 2007, vlastní firma RailCity Vyšehrad. Tuto společnost letos v červnu získala kyperská firma Miquerila Limited a v pondělí 27. prosince katastr nemovitostí zahájil řízení, na základě kterého se z firmy stane přímý vlastník nádraží.

Stejné řízení již bylo zahájeno letos 26. února a nebylo dokončeno. Žádná s uvedených firem nemá webové stránky a s médii nekomunikují.

Je možné, že za kyperskou společností je stejný kapitál jako za původním vlastníkem a k opravdové změně v přístupu k nádraží zatím nedojde, myslí si Vondrášek.

„Současný majitel objekt koupil jen proto, aby na něm vydělal a ještě si kvůli tomu obstaral půjčky od Spořitelního družstva a teď za nádraží chce obrovské peníze a městská část jako samospráva s tím nemůže nic dělat kromě toho, že by mohla navrhnout vykoupení. Současný požadavek majitele je přes 130 milionů korun, přitom objekt získal za 46 milionů a odhadní cena podle znalce je nyní okolo sedmdesáti milionů,“ dodává místostarosta Prahy 2.

Nic se neděje, stěžují si památkáři

Na nečinnost majitele nádraží si stěžuje dále Národní památkový ústav (NPÚ).

„Pokud vím, tak majitel se nedohodl s městem a chce nádraží prodat nějakému dalšímu soukromému investorovi ze Švýcarska. Ten problém s nádražím se ale točí stále dokola, magistrát opakovaně svolává jednání a kontrolní dny. Majitel se většinou omlouvá a někdy ani nepřijde bez omluvy,“ říká mluvčí pražského pracoviště NPÚ Andrea Holasová.

Podle ní by kvalitní investor stále ještě dokázal nádraží obnovit. „Existují metody i stavební zásahy, se kterými je možné zachránit i naprosté ruiny,“ míní Holasová.

Lidé z NPÚ nyní napjatě očekávají, jak bude vypadat další postup. Jejich jedinou možností je zatím připomínkovat špatný stav objektu.

Nádraží je na Seznamu ohrožených nemovitých památek, což je sice podle památkářů nepatrná záruka, ale odpovědné orgány se díky tomu musí nádražím zabývat.

Možností je i vyvlastnění

Podle Holasové byla před časem na stole také možnost vyvlastnění, kterou česká legislativa u zanedbaných památek umožňuje. V takovém případě by musela nádraží vyvlastnit Praha. Holasová se domnívá, že se do takového kroku nechtěli pustit právníci.

Městská část Praha 2 má podle zastupitele Němce usnesení o nádraží z prosince 2020.

„My jsme tehdy připravili společné usnesení, které jsem navrhl já, ale podepsali ho předsedové všech zastupitelských klubů. Je to výzva k nejtvrdšímu možnému postupu podle památkového zákona. A tím kompetence samosprávy končí. Pak je stavební úřad, který je součástí státní správy a dělá v rámci zákona také, co může. Jde například o zajištění objektu,“ říká Němec.

Podle něj Praha v minulosti nabídla výměnu nádraží za jiné pozemky v majetku města, ale k dohodě nedošlo.

„Také je možné, aby obec provedla základní záchranné práce na své náklady a ty pak vymáhala po vlastníkovi. Tohle se ale ještě nikdy nestalo. Stát by se také mohl pokusit o koupi objektu. Problém je, že vlastník dovnitř nepustil úředníky. Kvůli tomu se nevědělo, jaký je statický stav. To se podařilo až 7. září (2021),“ dodává Němec.

Jediný výsledek, který to ale zatím mělo, bylo zmíněné uzavření chodníku se zastávkou MHD.

Autor:

NATO už nemůže otevřené dveře Ukrajině přibouchnout, říká Landovský

  • Nejčtenější

Lupiči se zbraní a kladivy vyloupili pražské hodinářství. Zachytily je kamery

Muži ozbrojení střelnými zbraněmi přepadli v sobotu večer provozovnu s luxusními hodinkami i na Praze 1. Odnesli si...

Zákazník bez respirátoru zlomil čelist ochrance, na policii přišel sám

Policie už zná útočníka, který vážně zranil pracovníka supermarketu na pražském Andělu. Sám přišel k incidentu...

Rychlý jako antigen, spolehlivý jako PCR. Nový biočip neošálí ani mutace

Pražští vědci finalizují nový biočip, který bude alternativou k současným testům na koronavirus. Velkou poptávku po...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cyklisté autům metry neberou, problém je jinde, říká pražský cyklokoordinátor

Premium Pražský cyklokoordinátor Pavel Polák o počtu cyklistů, zužování pražských silnic na úkor cyklopruhů nebo o vztazích...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Do pražského provozu zamířil nový elektrobus, v únoru vyjedou další

V Praze dnes začal jezdit první elektrobus od společnosti Škoda Electric. V dopravním podniku před tím prošel...

Kárný senát odmítl žalobu na soudkyni, která nechala Janouška na svobodě

Soudkyně Krajského soudu v Brně Jaroslava Bartošová, která ponechala na svobodě podnikatele Romana Janouška, se...

Chaos, stres, utrpení. Ředitel z Bohnic popisuje, jak covid změnil pacienty

Premium Pro jedince s velkou potřebou jistoty představuje covidová situace opravdu velký chaos, stres i utrpení, říká ředitel...

Ze skal v Divoké Šárce spadl muž, na pomoc mu vyrazili i lezci hasičů

Všechny složky integrovaného záchranného systému v neděli odpoledne vyjížděly k poraněnému muži do Divoké Šárky....

Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O
Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O

Maminky z eMimina testovaly prémiovou pokračovací výživu BEBA COMFORT 2 HM-O a BEBA COMFORT 3 HM-O. Pochvalovaly si především chuť, složení a...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...