Kandidáti na primátora v Praze chtějí okruhy. Netuší ale, kudy je vést

  19:33aktualizováno  19:33
Kandidáti na primátora hlavního města Prahy slibují urychlenou dostavbu klíčových dopravních staveb. Často ale nemají jasno, kudy je vést. Spory se vedou o trasy obou okruhů kolem hlavního města. V Praze přitom od dostavby tunelu Blanka žádná zásadní dopravní stavba nevznikla.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jindřich MynaříkMAFRA

Výrazné prodražení stavby i problémy s navlhlými kabely muselo řešit vedení Prahy v souvislosti s budováním komplexu Blanka. Přes nejrůznější problémy byl konečně zprovozněn v září roku 2015. Dalších významných dopravních staveb je však nedostatek a s žádnými se dokonce ani doposud nezačalo.

Přitom doprava v Praze houstne a kapacita silnic tomu nestačí. I proto se toto téma stává jedním z klíčových před blížícími se komunálními volbami. Urychlenou dostavbu nejdůležitějších projektů v oblasti dopravní infrastruktury sice slibují všechny oslovené politické subjekty, zdaleka ne vždy ale vědí, kudy chtějí hlavní tepny vést.

Palčivá je zejména otázka dobudování vnitřního Městského okruhu. Trasování jeho chybějící čtvrtiny mezi vyústěním Blanky u křižovatky Pelc-Tyrolka v Troji a Štěrboholskou radiálou totiž takřka celé volební období rozdělovalo vládnoucí koalici ANO, ČSSD a Trojkoalice (STAN, Zelení, KDU-ČSL). 

Navrhované řešení přezdívané Blanka 2 se třemi tunely a mimoúrovňovými křižovatkami kritizovali jako příliš nákladné a zdlouhavé především Zelení. Místo toho prosazovali takzvanou duální verzi dostavby s využitím stávajících komunikací.

Nyní se ale už tak vyhraněně neprezentují. „U okruhů je potřeba najít konsensus především s místními obyvateli, zda je pro východní část města lepší duál, či Blanka 2,“ říká nyní lídr Zelených Ondřej Mirovský. Zcela jasno, kterou variantu preferovat, nemají ani Piráti. Podle jejich jedničky na kandidátce Zdeňka Hřiba chce strana hledat nejlepší poměr ceny a rychlosti řešení s přiměřeným dopadem na životní prostředí. A konkrétně se nevyjádřilo ani uskupení Praha sobě.

Pouze ODS, ČSSD, koalice TOP 09 se STAN i komunisté se zřetelně hlásí k variantě, která počítá s tunely. Hnutí ANO na dotazy redakce neodpovědělo.

Okruh přes Suchdol

Podle mnohých adeptů na primátorský řetěz je ale absolutní prioritou dostavba vnějšího okruhu kolem metropole označovaného jako D0. Tu má sice v režii stát, město však může do podoby projektu výrazně promluvit. Jenže strany, které kandidují do zastupitelstva hlavního města, jsou v tomto případě ještě více nerozhodné.

Přitom nejde o málo. Chybí východní úsek číslo 511 kolem Běchovic a zejména zhruba dvacetikilometrová část na severu. Tam je situace dlouhodobě zablokovaná, neboť primárně prověřovanou jižní variantu kolem Suchdola suchdolská radnice odmítá a takzvaná severní trasa je podle řady kritiků mimo jiné příliš vzdálená od města.

Jen lídr TOP 09 Jiří Pospíšil se přiklání k jižnímu trasování za předpokladu budoucího odsunu kamionů zcela mimo město. A hlavní tvář ODS pro volby Bohuslav Svoboda chce řešení, které „půjde rychleji postavit“. Ostatní lídři se konkrétní odpovědi zcela vyhnuli.

Podle jedničky sociálních demokratů Jakuba Landovského je nutné více naslouchat dotčeným městským částem. To ale neznamená, že stojí za Suchdolskými. „Severní varianta, která vede v podstatě celá Středočeským krajem, není na realizaci téměř vůbec připravena,“ říká Landovský s tím, že v případě tohoto řešení by zase protestovali jiní.

Odborník z Ústředního automotoklubu Igor Sirota je přesvědčen, že by se měly oba okruhy urychleně dostavět dle variant, které jsou nejvíce rozpracované. „Jinak nikdy neskončí diskuse, kudy vést trasu. U nás jsou takové dohady a řešení všech náležitostí k povolení stavby daleko náročnější než výstavba samotná,“ říká Sirota. Přiklání se tedy k jižní variantě vnějšího okruhu a trase s tunely u okruhu vnitřního. Tvrdí, že každé řešení je špatné – vždy se najde někdo, kdo bude nesouhlasit. „Je to ale stále menší zlo než nestavět nic,“ dodává.

Naopak v čem mají lídři zcela jasno a dohodnou se, je rozšiřování infrastruktury pro hromadnou dopravu. Slibují metro D i další rozvoj tramvajových tratí a železnice. Piráti dokonce přicházejí s myšlenkou tramvajového okruhu nebo s výrazným přesunem nákladní dopravy na železnici. Zelení zase chtějí prosazovat budování kapacitní železnice přes centrum, která povede pod zemí. Také plánují podobně jako ČSSD zahloubit ulici V Holešovičkách v Praze 8.

Sociální demokraté kromě toho podporují dostavbu Radlické radiály, naopak v případě té Vysočanské a Břevnovské nejprve žádají souhlas radnic Prahy 9 i Prahy 6. A Spořilovská radiála by se podle nich měla dočkat zastřešení. Koalice TOP 09 a STAN v neposlední řadě navrhuje vytvořit funkci městského koordinátora všech komplikovaných dopravních projektů.

Na jejich budování i uvnitř města by se podle všech oslovených lídrů měl finančně podílet také stát. „Vnitřní okruh je nákladná stavba, kterou Praha sama zřejmě finančně nezvládne. Dotace v jakékoliv formě proto budou zapotřebí,“ shoduje se se svými konkurenty Jan Čižinský (Praha sobě). Podle ODS by naopak Pražský okruh nemusel čekat na dotace z Evropské unie a dostavba by se mohla uskutečnit bez nich.

Nejčtenější

Sparta - Bohemians 1:0, pískot po výhře, rozhodla penalta v nastavení

Adam Hložek ze Sparty (vlevo) sleduje, zda si Vladislav Ljovin z Bohemians v...

Sparťanští fotbalisté zahájili jarní část sezony vítězstvím 1:0, po kterém publikum na hráče pískalo a vyhánělo trenéra...

Sparta se dohodla s Che-nanem, Dočkal míří do Číny ukončit kontrakt

3:0! Sparťanský záložník Bořek Dočkal mohutně oslavuje závěrečný gól 281....

Fotbalová Sparta zásadně pokročila k angažování Bořka Dočkala. Překonala nejsložitější překážku, definitivně se...

Slavia - Genk 0:0, tyče i spousta šancí, domácí ale gól nedali

TVRDÝ STŘET. Brankář Genku Danny Vukovic se pokouší vyboxovat míč ve vzdušném...

Mnoho příležitostí měli fotbalisté Slavie v úvodním utkání play off Evropské ligy proti Genku, jenže ani jednu...

Plzeň se Slavií drží pět pohárových míst, koeficient znovu posílil

EUFORIE. Plzeňští fotbalisté se radují z vítězného gólu v úvodním utkání...

Fotbalové Česko i pro pohárový ročník 2020/2021 vyšle do kvalifikace o Ligu mistrů dva kluby. A další tři budou bojovat...

Pro kvalitní čokoládu či kazeťák museli lidé do Tuzexu. Bony nabízela mafie

V Tuzexu u budovy Transgas (na snímku pohled z tehdejší třídy Lidových milicí,...

Dlouhé fronty před obchody, kolem kterých se nenápadně pohybovali překupníci neboli veksláci. Ti nabízeli bony neboli...

Další z rubriky

VIDEO: Řidič se zamkl v autě už naloženém na vůz odtahové služby

Muž se před odtahem auta zavřel uvnitř

Odtah vozidla z centra Prahy strážníkům ve středu odpoledne zkomplikoval jeho majitel. Ten se během hádky s hlídkou...

Brownfieldy jsou budoucností pražského bydlení, říká šéf Central Group

Majitel Central Group Dušan Kunovský.

Před několika dny dokončila firma Central Group nákup dalšího velkého zanedbaného území, které hodlá proměnit v obytnou...

Praha nevyhověla Zdeně Mašínové, která chce exhumovat ostatky své matky

Zdena Mašínová

Pražský magistrát nevyhověl Zdeně Mašínové, sestře bratrů Mašínů, exhumovat ostatky její matky na Ďáblickém hřbitově....

Najdete na iDNES.cz