(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: DPP

Pražský dopravní podnik odmítl zvyšování mezd, odbory nevylučují stávku

  • 36
Odbory pražského dopravního podniku požadují jednání o kolektivní smlouvě, v níž navrhují i zvýšení mezd. Současné znění smlouvy ale platí do roku 2020 a vedení podniku o jejím otevření jednat nechce. Odbory proto navrhují hledat zprostředkovatele, které by obě strany ke stolu přivedl.

Odboráři předali návrh na otevření kolektivní smlouvy už loni na podzim, vedení jej odmítlo.

„Podali jsme proto návrh na ustavení zprostředkovatele. Na to zatím vedení nezareagovalo, zatím ale běží zákonná lhůta, takže uvidíme, jak vedení zareaguje,“ řekl předseda odborů dopravního podniku (DPP) Luboš Olejár.

Lhůta pro odpověď na návrh zřízení zprostředkovatele skončí 15. ledna. Teprve poté se prý odbory rozhodnou, jak postupovat dál. Podle Olejára nebudou využívat takzvaného sick-day (den na zdravotní zotavení se bez neschopenky), jehož hromadným výběrem by bylo ohroženo běžné denní fungování DPP.

„Jak znám kolegy, tak si nemyslím, že se to stane. Postupujeme podle zákona,“ řekl Olejár. Předseda odborářů Vratislav Feigel dodává, že je jejich prioritou dohodnout se s dopravním podnikem, ale případnou stávku nevylučuje.

Hra o miliardu a nedostatek řidičů

Vedení DPP odmítá o zvýšení mzdových nákladů jednat kvůli tomu, že by pro podnik znamenalo neúnosné zvýšení nákladů o více než miliardu.

„DPP v souladu se zákonem o kolektivním vyjednávání v zákonné lhůtě odpověděl a tento návrh odmítl s tím, že ekonomická situace DPP navýšení neumožňuje. DPP splnil všechny požadavky, které zákon o kolektivním vyjednávání požaduje,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Generální ředitel DPP Martin Gillar deníku E15 řekl, že pro letošek i rok 2019 smlouva stanoví nárůst mezd o procento plus inflaci. Průměrná mzda v DPP byla v prosinci 34 500 korun.

Podnik se potýká v posledních měsících zejména s nedostatkem řidičů, kterých chybí do ideálního stavu zhruba osm procent. V současné době jich zaměstnává 4230.

DPP proto navýšil například počet kurzů a rovněž nabízí benefity, které mají zájemce přilákat. MHD pak bude do 12. ledna jezdit podle prázdninových jízdních řádů.

Dopravní podnik je největší městskou společností a jejím vlastníkem je hlavní město. Na chod podniku dává peníze Praha. V rozpočtu města byla pro letošní rok schválena takzvaná kompenzace pro podnik zhruba 13,7 miliardy korun.