náhledy
Kouzlo starých časů dýchlo na několik set lidí, kteří si v sobotu 5. listopadu našli cestu na pražskou Letenskou pláň, kde se uskutečnil tradiční sraz Českého klubu velocipedistů.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Elegantní krasojízda.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Kde obvykle chodci potkávají skateboardy či kolečkové brusle, narazili v sobotu 5. listopadu na historické stroje.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Standartní velikosti kol jsou 48, 50, 52, 54 a 56 palců.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Velikost kola odvisí od velikosti postavy.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Špatně zvolená velikost může někdy působit drobné potíže při nasedání.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Do pedálů už několik let šlape i profesor Pavel Pafko.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Akce je ideální příležitostí k provětrání dobového šatníku.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Nezbytnou součástí oděvu jsou pumpky doplněné podkolenkami.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Tak snad příště. Pán na snímku zvažuje koupi velkého kola.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Zájemci si mohli na Letné nějaký ten dobový bicykl pořídit.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Nebo alespoň zakoupit náhradní díly.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Špaček, tak se říká stupátku, které pánové právě utahují (samozřejmě co nejdobovějšími nástroji).
Autor: Petr Topič, MAFRA
Pro někoho romantický kýč (míněno spadané listí)...
Autor: Petr Topič, MAFRA
... pro cyklisty na vysokých kolech však úhlavní nepřítel. Mohlo by jim to totiž na něm podklouznout...
Autor: Petr Topič, MAFRA
... a mohl by z toho taky vzejít takzvaný hlavan, nebo čáslavák. Tak se říká typickým pádům, které vás při jízdě na velocipedu mohou potkat. První si asi dovedete představit. Druhý popisuje okamžik, kdy se jezdec vyvrátí na bok...
Autor: Petr Topič, MAFRA
... což se také stalo skupince jezdců z čáslavského klubu velocipedistů. Historka se traduje už od konce 19. století. Tehdy během vyjížďky spadnul na bok jeden z nich tak nešikovně, že s sebou vzal i ostatní cyklisty. Čáslavský klub tímto okamžikem de facto zaniknul.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Zatím je klid. Jenže chlapi se do toho pořádně opřeli.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Na výsledné fotografii se podstatně podepsala podzimní nálada.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Učebnicový příklad, na kterém se dá ilustrovat rozdíl mezi velocipedem a kostitřasem. Kostitřas (s loukoťovými dřevěnými koly) v popředí.
Autor: Petr Topič, MAFRA
"Řeknu to po našem. Su z Brna," odpovídá na dotaz, jak došel k tak výstřednímu koníčku, Jiří Fila.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Trojkolka, nebo velociped? Kupodivu je spíš nevyzpytatelná trojkolka, nedá se na ní totiž balancovat.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Bez duše to jde. Jezdí se na pruhu gumy. Původně se používaly nízké ráfky (na snímku)...
Autor: Petr Topič, MAFRA
... dnes už jsou k vidění ráfky podstatně vyšší.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Rozkvět zažívala velká kola v českých zemích kolem roku 1880.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Hned zpočátku se výroby kol chopila smíchovská firma Kohout. Do českých zemí však putovaly i bicykly z Anglie.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Na konci 80. let devatenáctého století se začaly uplatňovat tzv bezpečníky, kola s prostorovým rámem a řetězovým převodem.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Do dnešního dne se dochovalo 57 dobových kol firmy Kohout.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Dnešek už patří plastu.
Autor: Petr Topič, MAFRA