náhledy
Krátce po jedenácté dopoledne se razicí štít Tonda prokousal do nově budované stanice pražského metra Červený vrch. Po servisní odstávce bude pokračovat dál do stanice Dejvická.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Jak se blíží okamžik proražení, zastaví se veškerá ostatní práce a roste počet mobilů ve vzduchu.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Trefí se? Prý je vše spočítáno s přesností na milimetry. Ve stanici Veleslavín se stroj odchýlil od předepsané osy tunelu jen o šest milimetrů.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Je to šikovná mašina. Průměr řezné hlavy přes šest metrů, celková délka 100 metrů, váha 900 tun. Jak to, že se na několika stech metrech trefí do jednoho bodu?
Autor: Petr Topič, MAFRA
Stroj se umí sám navigovat. Respektive pomocí laseru a záměrných bodů vytváří takzvaný důlní polygon a podle něj kontroluje svoji polohu.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Tondu následuje Adéla, která hloubí pravý tunel.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Zatím odsud vyfedrovali zhruba 72 tisíc krychlových metrů zeminy. Zhruba 7 200 náklaďáků. Hlína však na povrch putuje po dopravníku.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Jakmile stroje odhlodají určitý úsek, hned vytvoří z prefabrikovaných kusů bezpečnostní okruží. Ke stroji prefabrikáty dopravuje vláček z důlních jam.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Mezi povrchem a budoucí stanicí neustále pendlují velké bagry, které vyvážejí hlínu.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Všechno jako by mělo jiné měřítko. Vzduchem (mimochodem od pracujících strojů je tu pěkné vedro) se nese zvláštní zvuk. Chroup, chroup, chroup. Dláta odkusují poslední půlmetr. Jde o špunt z bezpečnostního betonu.
Autor: Petr Topič, MAFRA