Nelegální billboard, který u Pražského okruhu na Černém Mostě stál od roku 2010, se silničáři stejně jako v pondělí snažili už jednou odstranit. Jeho majitel podle Rýdla ale protizákonně zablokoval osobním a nákladním autem přístup k němu a argumentoval, že je to soukromý pozemek.
Přístup k billboardu v pondělí proto hlídala policie. Ta bude podle Rýdla vyšetřovat i podezření, že billboard „byl osvětlen kradenou energií a pravděpodobně nelegálně připojen k veřejnému osvětlení Pražského okruhu“. Odstraněný billboard si majitel může u ŘSD vyzvednout na vlastní náklady.
(Ne)uříznutý billboard u Medlešic si přehazují úředníci![]() |
Výzvu k odstranění reklamy majitel dostal podle Rýdla už v roce 2017 a ŘSD s ním komunikuje od roku 2019, kdy ministerstvo dopravy pověřilo podnik odstraněním billboardu. „V tuto chvíli jsme podnikli na základě poslední novely zákona kroky k tomu, abychom tady tu nelegální reklamu odvezli,“ doplnil Rýdl.
Současně připomněl, že nejrizikovější je reklama na mostech a dálničních nadjezdech. „Máme zkušenost, že firmy, které je tam umísťují, velmi spěchají, a činí tak bez jakéhokoli bezpečnostního opatření dole v provozu dálnice,“ řekl Rýdl.
Správní řízení se zrychlilo
Odstranění billboardů z ochranného pásma silnic vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích od září 2017. Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.
Do roku 2023 nesl odpovědnost za odstraňování reklamních zařízení krajský úřad. Od loňska stát novelou převedl tuto povinnost na ŘSD a Krajskou správu a údržbu silnic.
„Zrychlilo se správní řízení a postup správce komunikace,“ uvedl Rýdl. Loni od dálnic a silnic první třídy zásluhou ŘSD nebo na jeho výzvu zmizelo 717 reklamních zařízení.
Billboardy stojí u silnic i přes zákaz dál, majitele chrání právní kličky![]() |
Firmy na odstranění reklamy vybírá ŘSD prostřednictvím soutěží a následně s nimi uzavírá rámcové smlouvy na určitý počet billboardů. Odstranění větších nosičů, které mají základy v zemi a jsou vedeny jako stavební objekt, podle Rýdla vychází na nižší stovky tisíc korun. Cena závisí například na dostupnosti či na napojení na elektrickou síť.
„Veškeré tyto prostředky ŘSD samozřejmě vymáhá a bude vymáhat na majitelích reklamních zařízení,“ řekl Rýdl. Za dnešní odstranění billboardu bude podnik na majiteli vymáhat téměř 400 tisíc korun.