Plány představili zástupci hlavního města, Prahy 8, Technické správy komunikací (TSK) a městské firmy Trade Centre Praha (TCP).
„Někdy v lednu by stavbu od TSK mělo převzít TCP, pak se spustí dvouletý pilotní provoz. V něm se bude technicky ověřovat, jestli ta činnost je vhodná pro kulturní památku,“ řekl městský radní Adam Zábranský (Piráti). Zkušební provoz byl podmínkou památkářů, aby úpravy oblouků povolili.
Pracovníci TSK vybudovali prosklené dveře, které mají speciální uchycení. Do oblouku tak dveře nejsou navrtané. Dělníci museli také přivést do místa všechny inženýrské sítě, tedy například elektřinu nebo vodu.
Do oblouku musí ještě namontovat dřevěnou vestavbu. Stavbu bude sledovat TCP speciálními senzory, které budou zkoumat zejména vliv změny teplot na stavbu.
Po opravách Negrelliho viaduktu začne jeho proměna na kulturní centrum |
Podle dosavadního plánu budou oblouky využity ze 40 procent pro komerční aktivity. Stejné množství oblouků je určené pro tzv. kreativní aktivity, tedy například umělecké, a zbylých 20 procent bude sloužit pro projekty zaměřené na rozvoj jiných aktivit.
„Do budoucna je ten projekt potřeba nastavit tak, aby tady byla celá plejáda aktivit, abychom do toho vložili živý projekt,“ řekl náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN).
V pilotním provozu chce vedení města najít správnou kombinaci využití oblouků. Vedle informací pro veřejnost i pro budoucí provozovatele vzniknou podle Zábranského také projekty, které místo oživí.
Později pak projde kompletní obnovou okolí viaduktu, kde vzniknou odpočinkové plochy a vysází se zeleň. Zmizí také nynější nelegální parkovací místa, která si tu řidiči svévolně vytvořili. „Jejich počet už byl nahrazen při rekonstrukci Pernerovy ulice,“ řekl místostarosta Prahy 8 Tomáš Slabihoudek (TOP 09).
Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Do provozu byl uveden v červnu 1850 a je pojmenovaný po staviteli Aloisi Negrellim. Památkově chráněná stavba dlouhá 1 100 metrů spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny.
Instalace skel navazuje na kompletní rekonstrukci viaduktu z let 2017 až 2020, která vyšla téměř na dvě miliardy korun.