náhledy
Autobusové nádraží Florenc v centru Prahy slaví 70. let od svého založení. Provoz byl zahájen 17. června 1948 a začátky byly skromné. Dnes nádraží bojuje s omezeným prostorem a hustým provozem aut. Přestože na okraji Prahy vyrostla další nádraží, hraje Florenc stále důležitou úlohu dopravního uzlu.
Autor: ČSAD Praha holding, ČTK
Nádraží vzniklo na původních uhelných skladech. V době otevření v roce 1948 bylo na nádraží 25 nástupišť, jen některá byla zastřešena. Na fotografii z té doby je zachycen autobus typu Škoda 706 RO, který předcházel mnohem známější verzi RTO. V pozadí stojí budova Muzea hlavního města Prahy.
Autor: ČSAD Praha holding, ČTK
Lidé nastupovali přímo z chodníku a spoje hlásil místní rozhlas z dřevěné buňky, která sloužila také výpravčímu. Vjezd do nádraží byl tehdy z ulice Křižíkovy od městského muzea.
Autor: ČSAD Praha holding
Nádraží postupně nabývalo na významu a od roku 1953 s přibývajícím provozem se stalo Ústřední autobusové nádraží.
Autor: ČSAD Praha holding
Stanoviště autobusů typu Škoda 706 RTO s Negrelliho viaduktem. Fotografie pořízena na přelomu 60. a 70. let.
Autor: ČSAD Praha holding
Během úprav v 70. letech nemohl být nadále zachován vjezd do nádraží od městského muzea. Zhruba od té doby začaly autobusy jezdit pod oblouky Negrelliho viaduktu.
Autor: ČSAD Praha holding
Největší přestavba proběhla na přelomu 60. a 70. let. Se stavbou stanice metra Sokolovská (dnešní Florenc) musela být zbořena výpravní budova z roku 1949 s čekárnou a bufetem pro cestující.
Autor: ČSAD Praha holding
Od půlky 90. let se sice několikrát objevily plány na rozsáhlou modernizaci, ale k té nikdy nedošlo. Na fotce přibližně z té doby je tržiště. A to na místě dnešní nové odbavovací haly, která byla uvedena do provozu v roce 2009.
Autor: ČSAD Praha holding
Stavba nové haly stála více než sedmdesát milionů korun. Nadále však funguje i původní odbavovací hala v přízemí činžovního domu.
Autor: ČSAD Praha holding, ČTK
V současné době je autobusové nádraží vlastněno a provozováno soukromou společností ČSAD Praha. Žádnou rekonstrukci, nebo přístavbu majitel v plánu nemá. Jedinou větší novinkou bude umístění eskalátorů u výlezu z metra u nádraží. K tomu by mělo dojít v příštím roce.
Autor: ČSAD Praha holding, ČTK
V současné době je denně odbaveno více než 500 spojů, převážně mezinárodních. Ročně nádražím projde deset milionů pasažérů.
Autor: ČSAD Praha holding, ČTK