Na magistrále u Národního muzea možná vznikne velký kruhový objezd

  10:21aktualizováno  10:21
Pražská magistrála se u budovy Národního muzea možná dočká zbrusu nového řešení. Už za dva roky by tu mohl vzniknout kruhový objezd, přičemž uprostřed by se nacházely obě muzejní budovy. Prostor mezi nimi by pak sloužil jen pěším, v budoucnu by jím ale mohly projíždět tramvaje.

Jeden z návrhů na řešení magistrály u budovy Národního muzea počítal s jejím zahloubením pod zem. | foto: SATRA, spol. s r.o.

Magistrála letos v létě projde zatěžkávací zkouškou - široká silnice se zúží do dvou pruhů v každém směru. Právě takový režim by se v budoucnu měl stát na severojižní spojnici města běžnou praxí. A to nejpozději do dvou let.

V tu dobu se totiž otevře tunel Blanka a pro magistrálu je připravena zbrusu nová budoucnost. Přestože se zvažovalo její zahloubení pod zem (o plánech čtěte zde) či přeložení za budovu muzea, nakonec se zdá, že možná povede ve stejné stopě jako dnes, avšak s několika rozdíly. Kolem historické budovy Národního muzea na jedné straně a Státní opery včetně garáží Slovan na straně druhé by vznikl jakýsi kruhový objezd.

"Je to model z Londýna, kdy kolem bloku budov uděláme jednosměrné silnice," představuje vize náměstek pražského primátora pro územní plán Tomáš Hudeček.

Kruhový objezd kolem Národního muzea a plánovaná tramvajová trať z Vinohradské

Kruhový objezd kolem Národního muzea a plánovaná tramvajová trať z Vinohradské třídy na Václavské náměstí

Návrh nyní posuzují odborníci, kteří analyzují i to, jaké bude mít toto řešení dopad na dopravu v okolních ulicích. Jasno by mělo být na konci května. Hudečkova představa vychází zejména z principu, že krátká část Vinohradské ulice mezi oběma muzejními budovami by se stala pěší zónou.

Tím by se ale naprosto změnila situace pro řidiče jedoucí z Vinohradské směrem k Nuselskému mostu a stejně tak pro ty, kteří jedou po magistrále z Holešovic a chtějí zahnout doleva na Vinohrady.

Právě proto je dle Hudečka nezbytné vybudovat v Čelakovského sadech, vedle staré budovy Národního muzea, jakousi spojku, která umožní všechny čtyři domy nad Václavským náměstím objet.

Tramvajová trať by protnula kruhový objezd

Dopravní expert z ČVUT a bývalý ministr dopravy Petr Moos nepovažuje tento nápad za šťastný: "Vznikne tak ostrov, do něhož bude mířit mnoho lidí, který navíc úplně změní charakter horní části Václavského náměstí."

Navíc podle něj dnes magistrálou v jednom směru projede za den 40 až 50 tisíc aut a po otevření Blanky to bude asi 30 tisíc. "To je stále obrovská intenzita, kterou bude místo i nadále trpět," říká Moos a upozorňuje, že je nutné počítat i s plánovaným protažením tramvajové trati z Vinohradské na Václavské náměstí.

Návrat tramvají pod Národní muzeum prosazuje i Hudeček. Nicméně je nutné připomenout, že tento krok navede tramvaje na trasu vedoucí přímo skrz navrhovaný "kruhový objezd".

Tak by mohly vzniknout podobné problémy, jaké znají řidiči z Vítězného náměstí v Dejvicích, jež je považováno za jednu z nejnebezpečnějších křižovatek v celé zemi. Tady by musely průjezd řídit každopádně semafory, které tu jsou i dnes.

Moos proto nezavrhuje ani téměř "odpískanou" variantu, že magistrála povede za muzeem pod zemí. "Samozřejmě ale záleží na penězích, inženýrských sítích, které tam vedou, a jsou tu i další rizika, která by stavbu tunelu jen komplikovala," podotýká Moos.

Mezi všemi prozatímními plány je jisté, že se v létě magistrála zúží do dvou jízdních pruhů na zkoušku, za dva roky pak už nastálo. Zbylý pruh by mohly obsadit autobusy. "Budeme mít příležitost zřídit tu vyhrazený jízdní pruh třeba pro veřejnou dopravu. Mohlo by to být zajímavé spojení," míní Hudeček.

Nejčtenější

Krejčířovu vilu v Černošicích zřejmě někdo zapálil, škoda jde do milionů

Vilu v Černošicích, kterou vlastnil miliardář Radovan Krejčíř, zasáhl požár....

Někdejší vilu uprchlého podnikatele Radovana Krejčíře v Černošicích zasáhl v noci na úterý rozsáhlý požár, shořela...

Kluž - Slavia 0:1, Kolář v závěru chytil penaltu, Liga mistrů je blíž

Lukáš Masopust (vlevo) ze Slavie se raduje se spoluhráči z gólu na hřišti Kluže.

Udělali první krůček, ale od vysněné Champions League je stále dělí ještě minimálně devadesát minut. Slávističtí...

Dočištění Karlova mostu zdarma Praha odmítla. Dá 25 tisíc restaurátorovi

Restaurátoři začali s odstraňováním graffiti z Karlova mostu. (27. července...

Technická správa komunikací (TSK) se chystá zaplatit pětadvacet tisíc korun restaurátorovi Janu Mjartanovi, který...

Po pěti letech s jediným pohárovým zástupcem. Česku zbyla jen Slavia

Zklamaný Tomáš Chorý.

Ještě ani jednou v aktuálním pohárovém ročníku nekopli do míče, přesto už teď slávističtí fotbalisté vědí, že z českých...

Střílí, střílí a střílí. Stomilionový Stanciu už táhl Slavii

Slávistický záložník Nicolae Stanciu

Požádal o číslo sedm, což slávistické fanoušky nijak zvlášť nepotěšilo. Spíš naopak. Sedmička je přece posvátná a podle...

Další z rubriky

Dělníci nýtují druhou lávku na mostě na Výtoni, otevřena bude v říjnu

Skončila oprava lávky pro pěší na železničním mostě na Výtoni (18.10.2018)

Technická správa komunikací dokončuje opravu jedné ze dvou lávek pro pěší na železničním mostě pod Vyšehradem. První...

Stavba zdymadla na Smíchově je proti veřejnému zájmu, tvrdí IPR

Plavební  komora Smíchov.

Pražský Institut plánování a rozvoje podal odvolání proti povolení výstavby nové plavební komory u Dětského ostrova....

Dočištění Karlova mostu zdarma Praha odmítla. Dá 25 tisíc restaurátorovi

Restaurátoři začali s odstraňováním graffiti z Karlova mostu. (27. července...

Technická správa komunikací (TSK) se chystá zaplatit pětadvacet tisíc korun restaurátorovi Janu Mjartanovi, který...

Najdete na iDNES.cz