Pátek 28. února 2020, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. února 2020 Lumír

Vandal odstranil značky z Libeňského mostu, pustil tak na něj těžká auta

  18:15aktualizováno  18:15
Z pražského Libeňského mostu zmizely důležité značky, které zakazovaly vjezd vozidlům těžších než šest a půl tuny. Radnice nyní musí náklaďáky z mostu vyhnat. Pokud nepomohou nové dopravní značky, bude muset město na místo povolat policisty.

Na Libeňském mostě se nesmějí potkat v jeden moment dvě tramvaje. Zákaz vjezdu na most mají vozy, jejichž váha přesahuje 6,5 tuny. Mezi nejtěžší auta, která na most smějí, patří dodávky. Kvůli chybějícím značkám v těchto dnech po mostě jezdí občas i kamiony. | foto: Yan Renelt, MF DNES

Most spojující Libeň s Holešovicemi je v kritickém stavu. To je důvod, proč po něm dopravní značky zakazují jezdit řidičům vozidel těžších než šest a půl tuny. Některé z cedulí u holešovického břehu však někdo před časem odstranil. A nákladní vozy se tak na místo částečně vrátily.

„Je to zhruba tři měsíce, co značky zmizely. Po mostě takřka denně přejíždějí těžké míchačky,“ popisuje obyvatelka Jankovcovy ulice v Holešovicích Michaela, která bydlí nedaleko Libeňského mostu.

Případem se již začala zabývat radnice sedmé městské části. „Na základě podnětu obyvatel jsme zjistili, že tento problém na mostě skutečně je a budeme se ho proto snažit řešit,“ řekl MF DNES starosta Prahy 7 Jan Čižinský (KDU-ČSL).

Zatím radnice informovala Technickou správu komunikací (TSK), že na místě značky chybějí. „Značení jsme neodstraňovali my. Nejspíš jde o práci vandalů. Umístíme proto na místo značky nové,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková.

Most před demolicí

Přestože se situace na první pohled nemusí zdát závažná, opak je v tomto případě pravdou a každé vozidlo těžší šesti tun je pomyslným hřebíčkem do rakve Libeňského mostu.

Libeňský most

  • Kompletní přestavba Libeňského mostu by vyšla zhruba na dvě miliardy korun. Znamenalo by to prakticky demolici současné dopravní stavby.
  • Nový most by byl šestadvacet metrů široký, což je o pět metrů více než nyní. Díky širší vozovce by mohly být na mostu dva pruhy v každém směru, koleje pro tramvaje a ještě chodník pro pěší a speciální pás pro cyklisty. Proti čtyřem jízdním pruhům pro automobily však již v minulosti protestovali někteří obyvatelé Holešovic a Libně.
  • V rozpočtu na příští rok Praha počítá i s investicí necelých 180 milionů korun do Libeňského mostu. Pokud by město rozhodlo vyslyšet přání památkářů a architektů a přistoupilo pouze k rekonstrukci mostu, zaplatilo by za opravu podle dosavadních odhadů zhruba 1,8 miliardy korun. Libeňský most je nejdelším mostem přes Vltavu v Praze. Je dlouhý celkem 780 metrů včetně návazné rampy.

Jeho statika je totiž vážně narušena, a to dokonce do takové míry, že po něm nesmějí projíždět dvě tramvajové soupravy najednou. Strojvedoucí tramvají navíc musí dodržovat maximální povolenou rychlost 20 kilometrů v hodině.

Kvůli narušené statice mostu město zvažuje dopravní stavbu takřka celou zdemolovat a za necelé dvě miliardy vybudovat nový most.

Zda nakonec magistrát k demolici skutečně přistoupí, by mohlo být jasné už příští týden.

Podle náměstka primátorky a radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) totiž město v pondělí obdrží od Kloknerova ústavu při ČVUT posudek současného technického stavu celého soumostí. Ten měl být původně dokončený již začátkem prosince.

Součástí posudku by mělo být i zhodnocení, zda je nutné stavební práce odstartovat neprodleně - v takovém případě by město nejspíš muselo přistoupit ke kompletní přestavbě - nebo zda je možné most rekonstruovat a zachovat tak jeho původní podobu, kterou mu určil významný architekt Pavel Janák.

Památkáři chtějí most zachovat

Druhou variantu, tedy zachovat stávající podobu mostu z konce 20. let minulého století, prosazují historikové a také Česká komora architektů.

„Most je architektonickou památkou. Jen za ni nebyl prohlášen,“ říká předsedkyně Klubu Za starou Prahu Kateřina Bečková.

Právě na základě podnětu historiků se magistrát rozhodl demolici stávajícího mostu ještě přehodnotit. Silničáři proto museli zažádat o prodloužení stavebního povolení, jehož platnost měla původně skončit na podzim letošního roku.

Kdyby totiž povolení propadlo, musela by TSK zažádat o nové, což by mohlo trvat několik let, a příprava by vyšla až na 12 milionů korun. Prodloužení stálo necelé dva miliony.

Ve chvíli, kdy město schválí, jakou cestou se vydá, do půl roku by mohlo být uzavřené výběrové řízení na firmu, která přestavbu či rekonstrukci mostu provede. Zhruba 150 dní by pak firma měla na přípravu projektu. Samotné práce by zabraly asi 30 měsíců.

Do té doby se musí silničáři zbavit nákladních vozů, které přes most jezdí, a to přestože na něm nemají co dělat. V případě, že nepomohou nové dopravní značky, bude muset město na místo povolat policisty.

„My nemůžeme samotným řidičům zabránit, aby po mostě jezdili. Naším úkolem je dát na místo dopravní značky. V případě, že je nerespektují, je to práce policie, aby na řidiče dohlížela,“ dodala mluvčí TSK Barbora Lišková.

Autor:
  • Nejčtenější

Soud potvrdil starostovi Pavlu Novotnému trest za výhrůžku vraždou

Městský soud v Praze potvrdil, že se řeporyjský starosta Pavel Novotný dopustil nebezpečného vyhrožování a musí uhradit...

Olomouc - Sparta 1:0, hosté selhali při rohu, v závěru nedali šance

Ani se změnou trenéra nepřišla změna na hřišti. Sparťanští fotbalisté po nepříliš výrazném výkonu podlehli v 22. kole...

Nejmladší střelec reprezentace už hrát nebude. Kadlec ukončil kariéru

Sparťanský fotbalista Václav Kadlec ukončil profesionální kariéru. Už v sedmadvaceti letech. „Díky za všechno. Sparta...

Chytili podivína, který v MHD stříhal ženám vlasy. Doma měl celou sbírku

Pražští policisté zadrželi u stanice metra Budějovická muže, který od začátku února v prostředcích MHD potajmu stříhal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kladno zastavilo děsivou sérii, Spartu srazil rozhodujícím gólem Jágr

Kladenští hokejisté zastavili děsivou sérii jedenácti extraligových porážek za sebou. V předehrávce 49. kola zdolali...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Muž škrtil známého tkaničkou do bezvědomí, pak ho hodil do kanálu

Pražští kriminalisté vyšetřili loňský nález mrtvoly v čistírně odpadních vod v Bubenči. Z pokusu o vraždu policie...

Zeleň na Malovance v Břevnově je v nedohlednu, počká se na opravu tunelu

Křižovatka na Malovance je pro obyvatele pražského Břevnova neprostupnou bariérou. Na řešení, které by bylo přátelské...

Chytili podivína, který v MHD stříhal ženám vlasy. Doma měl celou sbírku

Pražští policisté zadrželi u stanice metra Budějovická muže, který od začátku února v prostředcích MHD potajmu stříhal...

David Černý navrhl most ve tvaru lokomotivy, spojí dva domy na Kolbence

V městská části Praha 9 by do dvou let mohl být k vidění nový originální most ve tvaru lokomotivy od Davida Černého....

Češi začínají panikařit. Vykupují těstoviny i čističe, klidně i za 20 tisíc

Část regálů v prodejně Lidl na pražské Zbraslavi je poloprázdná. Lidé vykoupili konzervy s gulášem, ale také některé...

Vždycky jsem byla obdařenější prsatice, směje se Lucie Benešová

Chtěla domek na Sicílii, ale nakonec si pořídila hezké místo pro stavbu v Jizerských horách. „Mám plno plánů, pořád...

Rakousko pobavil „křečkující“ muž v plynové masce, nákup ani neodvezl

Nákaza wuchanským koronavirem se v posledních dnech rozšířila do mnohých evropských zemí. Někteří lidé proto začínají...

Hospody, kolo a památky. Orlando Bloom si v Česku užívá se psem i snoubenkou

Orlando Bloom (43) natáčí v české metropoli seriál Carnival Row. Kromě herectví se tu nejčastěji věnuje svému psovi,...

Příběh Jirky: Manželka je po rodičovské jak utržená z řetězu

Se ženou jsme byli svoji téměř deset let, když jsme se konečně stali rodiči. Žena dlouho nechtěla, já bych byl otcem...