Diskuse k článku

Pražské tramvaje se naučí nebourat, pohlídá je antikolizní systém

Pražský dopravní podnik testuje nový antikolizní elektronický systém. V moderních tramvajích dokáže nehodě předejít elektronika, která je sama zastaví, ve starších tramvajích na střet upozorní alarm. Nový systém se zatím testuje v garážích dopravního podniku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M31a21r29e76k 53K54l36u12f60a 3778194674366

Systém vyhodnotí a nouzově to zamázne (tvrdě na magnety) a v té tramvaji poletí dvacet lidí na hubu. To bude žůžo .... ;-)

0/0
21.9.2018 11:51

P34e35t98r 15Č96e28r35m59á26k 9298255229750

Pořád lepší než když to pak někoho přizabije na ulici R^

0/0
22.9.2018 10:52

J19a33n 52J31o90r80d22a92n 5461237589

Antikorozní?

0/0
13.9.2018 13:20

E51d92u35a10r27d 31D88r81á63b50e59k 7157703709799

No konečně... rozšíření na chodce bude asi náročné, protože ti s sebou směrovou anténu většinou nenosí :) patrně půjde o zcela jiný systém...

0/0
13.9.2018 11:48

P98e55t69r 71Č93e10r61m40á78k 9268775189560

Takže se to dost bude míjet účinkem protože to bude hlídat jen tramvaje mezi sebou, ostatní účastníky silničního provozu nikoliv, přitom tam by to bylo potřeba sakra víc aby místo cinkání tramvaj skutečně zastavila. Škoda no.

+1/0
13.9.2018 11:28

J28a86n 24J40a88k85l 2564542355986

A jak byste to chtěl prosím udělat? Když dost nehod vzniká tím že řidič OA nerespektuje přednost tramvaje při odbočování vlevo přes koleje? Někteří dokonce jen přibrzdí a bez blinkru apod.to rovnou střelí na koleje...tomu by žádný systém nezamezil i kdyby jste se na hlavu stavěl :-)

+3/−1
13.9.2018 11:33

E59d98u96a36r39d 21D68r72á46b60e29k 7107223479759

no a? to co popisujete je sice častý, nikoliv však jediný typ střetů s jinými účastníky provozu... Mimo to, i při tom střelení vlevo je někdy čas zastavit. Proč by v tom nemohla pomoc elektronika.

+1/0
13.9.2018 11:49

J51i63ř51í 40K93r30e10j52č79í35k 2457628454746

Protože by ta elektronika musela být v autě, nikoliv v tramvaji. ;-)

0/0
13.9.2018 12:18

P81e84t33r 54Č29e69r22m94á12k 9348105669570

Tradičně vám uniká smysl, byla by právě v té tramvaji a sama detekovata zdali je možné kolizi předejít R^;-)

+1/0
13.9.2018 13:26

J15i71ř94í 98K86r11e92j22č44í92k 2127938154386

V tramvaji by detekovala budoucí úmysly řidiče auta. Wow, to je velmi pokročilá technika... ;-D

+1/0
13.9.2018 14:16

E97d53u56a14r75d 15D36r71á78b43e76k 7677273169399

no je to v článku

0/−1
13.9.2018 16:35

J67i49ř16í 92K62r52e47j17č40í45k 2757448804686

Reakce na oba - řidič tramvaje samozřejmě dokáže reagovat s předstihem, tedy třeba pokud si všimne bliknutí blinkru, pokud se ho teda řidič OA rozhodne použít, nebo na základě očního kontaktu s řidičem OA, což elektronika taktéž nezaznamená...

0/−1
13.9.2018 21:02

P50e39t51r 34Č64e82r96m57á77k 9958895519770

Dokáže ale jednak ne tak rychle a jednak v praxi to velmi často nedělá, v tom je ten problém. Kolizní systém by tuto nedokonalost na straně řidiče tramvaje mohl eliminoval a zautomatizoval. Proti tomu lze těžko něco namítat ;-)

0/0
13.9.2018 23:36

J10i26ř64í 20K42r74e16j14č35í62k 2877218744546

Pokud by to bylo jak popisujete, tak jistě, ale bohužel pro vás to tak není. Obávám se, že žádný systém ještě není natolik vyspělý, aby byl schopen detekovat i vjemy, které zvládá a vyhodnocuje každý řidič tramvaje.

0/0
14.9.2018 6:29

P15e48t73r 39Č39e91r89m19á92k 9468265929500

No bohužel pro všechny, zlepšení situace by se týkalo všech. R^ Samozřejmě plně autonomní systém je ještě nějaký pátek před námi (na druhou stranu u kolejového vozidla které má daný svůj koridor a sleduje a vyhodnocuje tedy mnohem menší počet dat než třeba auto to zas tak daleko být nemusí).

Každopádně nejde o vyspělost ale rychlost a automatizaci - tedy eliminaci lidského faktoru, přičemž nikdo netvrdí že má řidič být odstaven - jen ho bude hlídat elektronika a když nebude reagovat jak má tak zasáhne, proti tomu není co namítat. R^

0/0
17.9.2018 20:38

J55i70ř90í 38K95r71e11j69č17í24k 2807658124166

Ja popisuju níž, u kolejového vozidla je situace složitější v tom, že nelze použít směrové korekce jízdní dráhy a autonomní systém neumí vyhodnocovat vjemy vnímané běžně řidičem, takže bude v mnoha případech reagovat mnohem později než řidič.

0/0
17.9.2018 21:03

P62e45t14r 88Č46e52r17m51á51k 9388325609220

Naopak u kolejového vozidla je situace mnohem jednodušší protože stačí sledovat vymezený koridor, tedy mnohem méně apektů než v bežném provozu. Že něco může zaznamenat automatika později je jistě pravda, proto tam bude pořád řidič, podstatné je že naopak něco zaznamená mnohem rychleji než řidič a především rychleji a správně zareaguje. R^

0/0
22.9.2018 10:34

P85e19t16r 71Č72e26r80m64á58k 9648705599250

Nejde o budoucí úmysl, ale o včasnou reakci na již provedený manévr. Neboli že hned jak detekuje možnost kolize tak začne automaticky brzdit, a ne že nejdřív tramvaják vteřinu přemýšlí co má dělat (mezitím ujede třeba 10m), pak začne cinkat (2s=klidně dalších 20m) a pak teprve možná brzdit a to už je pozdě. R^

0/−2
13.9.2018 17:27

J13i53ř45í 41K59r58e73j88č83í56k 2567428374566

Tramvaják na rozdíl od systému předvídá, takže většinou brzdí mnohem dřív než by systém detekoval možnost kolize.

0/−2
14.9.2018 6:30

P97e47t29r 49Č98e73r21m88á83k 9978175199910

No právě že nepředvídá a jeho reakční doba (pakliže vůbec je - předpoklad je že vyhodnotí situaci správně a místo cinkání začne brzdit) je vždy delší než u automatiky. R^

0/0
17.9.2018 20:39

J85i34ř96í 86K49r27e86j37č14í96k 2167968724116

Hrozná hloupost, evidentně vám chybí zkušenosti z provozu. :-P

0/0
17.9.2018 21:03

P47e95t35r 59Č24e40r87m34á66k 9208445319590

Jen realita, reakční doba člověka je zcela jasně delší než automatického systému kde odpadá samotná reakce člověka (tedy než mu dojde že má něco dělat, pak než ten signál z mozku dojde ke končetině) a prodleva mechanických komponent mezi ovládací konzolí a samotným systémem. R^

0/0
22.9.2018 10:37

J50a90n 64V60o43j51t48í80š13e58k 6582691925196

Opět.... v autech to zachraňuje životy, ale v tramvajích je najednou technologie hloupější než řidič. Očividně chyběj zkušenosti vám.

A navíc vám asi uniká, že ten systém by tam nebyl místo řidiče, ale jako doplněk, pokud řidič selže. Když předvídá, tak fajn, super, ale pokud si nevšimne, předvídá špatně, usne, dostane infarkt, a podobně, tak vůz zabrzdí před překážkou sám. Vždyť je to naprosto úžasnej systém a já fakt nechápu, jak může člověk se zdravym rozumem něco takovýho rozporovat.

+1/−1
18.9.2018 19:14

J68i69ř43í 31K42r12e10j19č50í86k 2717578934616

Tak to nerozporujte a prostě věřte zkušenějším. ;-)

0/0
19.9.2018 23:30

J96a98n 40V75o14j95t37í85š23e41k 6542631315626

Ale vy nejste zkušenější ani omylem, vy si to jenom myslíte. Takže věřte zkušenějším a nerozporujte něco, co normálně funguje. Vždyť vy ani nemáte argumenty, vy to prostě nechcete protože... proč vlastně? Proč nechcete, aby tramvaj zastavila před chodcem? Co je špatnýho na tom nepřejet chodce, kterýho si řidič třeba nevšimne?

+1/0
20.9.2018 10:38

J66i92ř75í 11K54r46e78j64č95í75k 2227878564506

Koukam že s vámi je veškerá diskuse marná. Vypsal jsem vám argumenty, proč popisovaný systém zatím nefunguje nikde na světě a vy si stále vedete svou.

A do toho přidáte další funkcionalitu, která ani v současnosti není plánována - bude se testovat systém s ambicí zabránit nehodám drážních vozidel mezi sebou..

Tak ještě jednou - nejsem apriori proti, ale tak jak vy si to představujete, tak ten systém prostě nefunguje, byť si to zjevně přejete. Ale přání prostě nestačí... ��

0/0
21.9.2018 8:29

J80a24n 72V70o93j53t29í15š59e27k 6922881225416

To jste se v tý diskuzi nějak ztratil, ne? Já vím, jakej systém se bude testovat, ale vlákno nebylo o něm. Nevypsal jste argument ani jeden, pořád jenom dokola plácáte, že řidič je lepší, což je nesmysl.

+1/−1
21.9.2018 10:46

P83e30t89r 87Č48e78r56m82á93k 9958555499240

Stačil by systém který by eliminoval lidský faktor u řidiče tramvaje, pochopitelně že systém který by zabránil nehodě ve 100% případů neexistuje, avšak stále je značné kvantum případů kdy by nehodě šlo zabránit kdyby řidič tramvaje reagoval lépe (bez ohledu na přednost), a ten by byl velmi prospěšný ;-)R^

0/−1
13.9.2018 13:24

J27i43ř43í 98K90r18e79j45č41í27k 2807918364186

Eliminovat lidský faktor v případech, které jsou příčinou nehody v méně než 1% nehod s OA, není úplně nejprospěšnější záležitostí.

Raději bych začal tam, kde je skutečná příčina...

0/−1
13.9.2018 21:13

P47e86t25r 82Č60e57r65m33á22k 9558325989170

Eliminovat lidský faktor který by zamezil značněmu počtu nehod už za to stojí ;-)

Stejně jako je hloupý tramvaják tak je pochopitelně i hloupý řidič, s tím nic nenaděláme, to tak je. S čím ale dělat můžeme je situace kdy hloupý řidič auta nedodrží předpisy a hloupý tramvaják nezareaguje tak aby kolizi zabránil. A na to by přesně byl tento systém ideální R^

0/−1
13.9.2018 23:34

J70i34ř40í 78K73r47e14j14č86í25k 2837928964146

Jak píšu výš, řidič tramvaje zabrání desítkám nehod denně už jen tím, že předvídá chování ostatních účastníků provozu, zatímco systém bude reagovat až následně po vzniku překážky.

0/−1
14.9.2018 6:32

J61a48n 87V71o16j55t51í48š45e17k 6792721875656

Proboha chlape, vy jste úplně natvrdlej. Vůbec nechápu, co rozporujete. Tyhle systémy fungujou v autech, tak proč by nemohly bejt i v tramvajích...

+1/−1
14.9.2018 10:40

J61i20ř31í 53K67r18e71j73č17í85k 2127288874136

Proboha chlape, pokud nechápete rozdíl mezi drážním vozidlem a autem, tak se o tom nesnažte diskutovat. Autonomní systémy v autech využívají i směrové korekce, což u drážního vozidla použít nelze, navíc brzdné dráhy jsou oproti silničním vozidlům násobné.

Asi nebude náhodou, že podobný systém dosud nikde nebyl nasazen do provozu.

0/0
15.9.2018 23:41

J42a98n 10V98o66j59t61í71š73e66k 6602911615286

Placaté nesmysly. Umí tramvaj brzdit? Umí. Neexistuje žádnej racionální důvod pro to, proč by sama nemohla vyhodnotit nebezpečí a začít automaticky brzdit. Prostě neexistuje. Všechno, co jmenujete jsou úplný absurdity.

+1/−1
17.9.2018 13:05

J84i94ř71í 93K74r25e47j35č15í61k 2497398954886

Nikoliv absurdity. Provozní zkušenosti, které vám chybí. ;-)

Vůbec nerozporuju, že je tramvaj schopna vyhodnotit překážku na kolejích a začít před ní automaticky brzdit, ale bude to každopádně chybovější než člověk, tím méně komfortnější a zásadně dražší.

0/0
17.9.2018 15:45

P74e80t85r 14Č37e63r44m13á17k 9798735309150

Vzhledem k současné úrovni tramvajáků se dá o větší chybovosti dost polemizovat, každopádně i kdyby předešla jen jedné nehodě tak má smysl, a ten potenciál je přitom v desítkách procent;-) R^

0/0
17.9.2018 20:52

J48i57ř85í 17K25r20e54j31č90í40k 2337238864936

No zrovna vy už jste dostatečně prokázal, že tomu vůbec nerozumíte, tak se raději zdržte komentáře... ;-D

0/0
17.9.2018 20:59

P73e93t46r 27Č30e64r81m98á85k 9748875349640

No vzhledem k tomu že z nás dvou o tom vím alespoň něco ho naopak kdykoliv rád zopakuju znova ;-)

0/0
22.9.2018 10:39

J50a90n 63V23o10j94t42í35š66e14k 6632311795786

Tak to "každopádně" nebude ani dražší a rozhodně ne chybovější, než člověk. Prostě plácáte.

+1/−1
18.9.2018 19:09

J29i58ř93í 73K13r49e56j18č43í84k 2377138844446

A máte nějakej argument, nebo si vystačíte s dojmy ?

0/0
19.9.2018 23:29

J65a58n 10V42o37j85t88í80š98e75k 6202221915616

Auta, autonomní metro, systémy ve vlacích,... Vy nějakej argument máte?

+1/−1
20.9.2018 10:37

J47i37ř41í 62K97r84e13j78č36í79k 2237308254926

Své argumenty jsem popsal.

A ty vaše - už jsem odpovídal, ale klidně znovu.

Auta - řádově kratší brzdná dráha, možnost směrové korekce a přesto dochází k nehodám, kterým systém nejenže nezabrání, ale přímo je způsobí.

Autonomní metro - zcela oddělená jízdní dráha, v minulosti se i v našem systému testovalo, ale zcela propadlo.

Vlaky - opět oddělená jízdní dráha, ETCS vašim představám vůbec neodpovídá hlavně proto, že je primárně určen k něčemu jinému.

0/0
21.9.2018 8:40

J82a30n 38V72o90j56t90í10š55e63k 6882521915406

To nejsou argumenty. To popisujete vlastnosti těch systémů a ano, tramvaje máj vlastnosti jiný, ale to neznamená, že tramvaj nemůže bejt schopná vyhodnocovat překážky a brzdit před nima. Nikdo po ní nechce, aby se jim vyhejbala. To, co vypisujete prostě s tímhle vůbec nesouvisí a fakt to není argument proto, aby se to v tramvajích nezavedlo. Vlastně píšete: "Auto toho umí víc, takže v tramvaji nemá cenu vůbec nic." Což je jednoduše nesmysl.

0/0
21.9.2018 10:50

P77e93t97r 92Č36e64r56m94á56k 9948505859580

Nejde o to kolika jim zabrání a kolik naopak způsobí, ale o to kolika nehodám by podobný systém mohl předejít. Jak známo z praxe tak tramvaják často překážky ignoruje do poslední chvíle a nebo neumí v reálném čase správně vyhodnotit situaci, elektronika by právě naopak zajistila že v těchto případech systém bude jednak reagovat automaticky a především rychleji R^

0/0
17.9.2018 20:42

J62i78ř72í 61K23r64e73j86č26í54k 2807498104146

Přesně naopak, systém neumí předvídat, takže reaguje mnohem později, což je u kolejového vozidla s dlouhou brzdnou dráhou, jeho zásadní nedostatek.

0/0
17.9.2018 21:06

P56e37t85r 98Č19e41r20m47á57k 9848255379870

Systém samozřejmě umí předvídat a má reakční časy mnohem kratší než průměrný tramvaják. Což právě u kolejového vozidla kdy je potřeba začít brzdit včas (a především vůbec) vynikne nejvíce R^

0/0
22.9.2018 10:41
Foto

M38a35r35t80i77n 50P70i41š47t75o89r36a 8388378666909

Stačí nevjíždět tam, kde hrozí kolize. Prakticky to znamená nevjíždět z vozovny.

0/0
14.9.2018 21:23

J77i52ř21í 86K63r51e48j29č19í50k 2767278514416

Pro pana Čermáka bych doporučil důkladně prostudovat poslední odstavec článku. ;-D

0/0
13.9.2018 12:20

P25e76t96r 36Č84e57r89m29á10k 9708595429240

Což o to prostudovat, ještě ho tak pochopit že? Ale nebojte, od vás to nikdo ani nečeká ;-)

0/0
13.9.2018 13:27

J88i19ř18í 81K12r82e80j65č17í72k 2257118744836

Já v tom mám dlouhodobě jasno, ale vy stále rozporujete to, co tu máte psáno... :-P

0/0
13.9.2018 14:17

Najdete na iDNES.cz