Pražské tramvaje se naučí nebourat, pohlídá je antikolizní systém

  10:20aktualizováno  10:20
Pražský dopravní podnik testuje nový antikolizní elektronický systém. V moderních tramvajích dokáže nehodě předejít elektronika, která je sama zastaví, ve starších tramvajích na střet upozorní alarm. Nový systém se zatím testuje v garážích dopravního podniku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Dopravní podnik (DPP) má ve vozovnách aktuálně přes osm stovek tramvají různých typů. Statistika letos registruje přibližně pět stovek nehod s jejich účastí.

Jednu z nejvážnějších, střet dvou souprav na konci letošního června v Ječné ulici, odneslo zraněním 23 pasažérů. O pár týdnů později si kolize dvou tramvají u Anděla vyžádala sedm zraněných. 

K podobným událostem by již v dohledné době nemuselo docházet. Jako prevence nehod v železničním provozu, tedy vzájemně mezi tramvajemi, by měl posloužit sofistikovaný varovný systém. Ten pro účely testování poskytla dopravnímu podniku bezplatně americká firma Protran Technology.

„Na výběru vhodného systému a jeho zprovoznění spolupracujeme s ČVUT. Pokud bude vybrané zařízení vyhovovat požadavkům pro městskou tramvajovou dopravu a splňovat požadované funkce, bude testování a schvalovací proces ukončen po šesti měsících,“ uvedl technický ředitel DPP Oldřich Vytiska.

Nehody tramvají

518 nehod tramvají do konce letošního dubna podle aktuálních statistik eviduje DPP. 

V 87 případech bylo zjištěno zavinění řidiče tramvaje, v 377 u jiných šoférů. 

S tramvajemi se srazilo také 29 chodců. Nejtragičtější byl z tohoto pohledu květen, kdy zahynulo pět chodců. 

V roce 2017 došlo k 1 572 nehodám, o rok dříve šlo o 1 353 případů. V uplynulém roce se s tramvajemi střetlo 111 chodců.

Antikolizní systém testuje DPP na tramvaji typu T6A5 v areálu opraven v Malešicích.

Po ukončení zmíněné lhůty, pokud zkoušky dopadnou dobře, bude následovat další důkladné testování. Tentokrát v ostrém pražském provozu na vybraných typech tramvají. Teprve pak se rozhodne o jeho dalším využití.

Antény a přenos dat

Bezpečnostní zařízení funguje na principu směrových antén a komunikačním přenosu krátkých datových zpráv mezi jednotlivými vozidly. Podle nastavených kritických parametrů pak toto zařízení vyhodnocuje míru rizika srážky tramvaje a varuje řidiče. U starších modelů vlaků šoféra na hrozící rizika upozorňuje zvukový alarm. U moderních souprav tento antikolizní systém dokáže zastavit vůz bez zásahu člověka.

„Do budoucna bychom chtěli tento systém rozšířit také o podobná zařízení, která se používají v autonomním řízení u aut. A to tak, aby detekoval i ostatní vozidla, případně i chodce, ale to je opravdu záležitost na delší dobu,“ upozorňují zástupci DPP. Moderní antikolizní systém by neměl v hlavním městě předcházet pouze vzájemným srážkám tramvají. 

Osudová váha

Nepozornost či nerespektování dopravních předpisů jsou podle posledních dat Drážní inspekce (DI) nejčastější příčinou nehod, v nichž figurují v Praze tramvaje.

Řidiči osobních vozidel a chodci zpravidla nerespektují již prostý fakt, že souprava nemá z tratě kam uhnout a pro tramvajáky není jednoduché bleskově zastavit mohutný stroj, který je rozjetý.

Vždyť například i moderní tramvaje typu 15T ForCity s pohotovostní hmotností přibližně 42 tun potřebují okolo osmnácti metrů, aby na rovné trati zastavily z rychlosti 40 km/h. 

S vyšší rychlostí brzdná dráha ještě roste, například u modelu T3M při rychlosti 55 km/h potřebuje řidič plně obsazeného vozu za použití provozní brzdy k zastavení 150 metrů. Za pomoci nouzové brzdy pak devadesát metrů.

Autor:

Nejčtenější

Sparta - Bohemians 1:0, pískot po výhře, rozhodla penalta v nastavení

Adam Hložek ze Sparty (vlevo) sleduje, zda si Vladislav Ljovin z Bohemians v...

Sparťanští fotbalisté zahájili jarní část sezony vítězstvím 1:0, po kterém publikum na hráče pískalo a vyhánělo trenéra...

Sparta se dohodla s Che-nanem, Dočkal míří do Číny ukončit kontrakt

3:0! Sparťanský záložník Bořek Dočkal mohutně oslavuje závěrečný gól 281....

Fotbalová Sparta zásadně pokročila k angažování Bořka Dočkala. Překonala nejsložitější překážku, definitivně se...

Slavia - Genk 0:0, tyče i spousta šancí, domácí ale gól nedali

TVRDÝ STŘET. Brankář Genku Danny Vukovic se pokouší vyboxovat míč ve vzdušném...

Mnoho příležitostí měli fotbalisté Slavie v úvodním utkání play off Evropské ligy proti Genku, jenže ani jednu...

Plzeň se Slavií drží pět pohárových míst, koeficient znovu posílil

EUFORIE. Plzeňští fotbalisté se radují z vítězného gólu v úvodním utkání...

Fotbalové Česko i pro pohárový ročník 2020/2021 vyšle do kvalifikace o Ligu mistrů dva kluby. A další tři budou bojovat...

Pro kvalitní čokoládu či kazeťák museli lidé do Tuzexu. Bony nabízela mafie

V Tuzexu u budovy Transgas (na snímku pohled z tehdejší třídy Lidových milicí,...

Dlouhé fronty před obchody, kolem kterých se nenápadně pohybovali překupníci neboli veksláci. Ti nabízeli bony neboli...

Další z rubriky

Cizinec létal krást do obchodů na letištích, chytili ho na Ruzyni

Nizozemský zloděj létal pravidelně krást na pražské letiště

Cizinecké policii se na Ruzyni podařilo dopadnout cizince, které létal vykrádat bezcelní obchody na letištích. Napáchal...

VIDEO: Řidič se zamkl v autě už naloženém na vůz odtahové služby

Muž se před odtahem auta zavřel uvnitř

Odtah vozidla z centra Prahy strážníkům ve středu odpoledne zkomplikoval jeho majitel. Ten se během hádky s hlídkou...

Začala demolice Transgasu na Vinohradech, budova je ale na prodej

Na pražských Vinohradech začala plánovaná demolice souboru budov Transgas. (15....

V pátek začala plánovaná demolice souboru budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze. Jeden z menších objektů začal...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz