Trasa metra A by od jara mohla mít signál. Dopravní podnik podepíše smlouvu

  19:28aktualizováno  19:28
Cestující v metru stále nemohou volat, odesílat SMS lze jen ve stanicích a i to nefunguje vždy spolehlivě. To by se ale nyní mohlo změnit. Za pár dní má dopravní podnik uzavřít dohodu, díky níž budou mít cestující na nově rozšířené trase metra A mobilní signál. Telefony by navíc mohly v budoucnu fungovat i v dalších tunelech.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tereza Dvořákovápro iDNES.cz

Ačkoli má Praha moderní a v porovnání s jinými městy kvalitní soustavu, kvůli absenci signálu zaostává. Například v Paříži mohou cestující v tunelech volat již několik let. Stejně tak v Bruselu, Berlíně nebo Soulu. Jednání o zavedení signálu v metru trvá tak dlouho, že na podnik začaly tlačit i občanské iniciativy, jako je třeba ZaSignál studenta Michala Staňka.

Nyní však podle informací MF DNES dojednal dopravní podnik s mobilními operátory poměrně slušné podmínky smlouvy. Investici totiž zaplatily firmy ze svého. A navíc budou platit nájemné za uložení rozvodů v tunelech.

Dohodu, pokud ji obě strany podepíší, musí vedení podniku ještě předložit představenstvu a dozorčí radě. To by se mělo stát v řádu týdnů. „Děláme vše pro to, aby od jara signál mobilních operátorů na této trase metra fungoval,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Sdružení Metro, což je spojenectví mobilních operátorů T-Mobile, O2 i Vodafone, už nyní pracuje alespoň na zavedení internetu do stanic rozšířené trasy A. „Máme enormní zájem také pokrýt tunely na trase A, jednání s dopravním podnikem v této věci nadále pokračují,“ uvedla za sdružení Patricie Šedivá z T-Mobilu.

Problém byl, kdo bude vlastnit kabely

Podle náměstka pro dopravu Petra Dolínka se dopravce a firmy tak dlouho nemohli dohodnout, protože se přeli o to, kdo bude majitelem kabelů v tunelech. „Dopravní podnik kvůli bezpečnosti a plynulosti provozu chtěl, aby kabely byly v jeho vlastnictví a on je firmám jen pronajímal. Společnosti říkají, že chtějí instalovat své kabely,“ shrnuje Dolínek a dodává, že on sám je pro druhou variantu.

„I jinde pokládají takové vedení firmy. Jen by se v metru musely podřídit našim technickým možnostem, tedy tomu, kdy mohou své kabely udržovat, a musí respektovat naše pravidla pro údržbu,“ dodal náměstek.

Navíc, a to je důležité, model, který nyní sjednají firmy a dopravce, se může podle Dolínka stát obecným pravidlem, podle nějž by se mohl signál nově šířit i do starých tunelů metra.

„Máme zájem na pokrytí celého metra – stávajících stanic i tunelů. V tuto chvíli se analyzují technické a finanční možnosti včetně pokrytí tunelových systémů,“ potvrdila zájem operátorů Šedivá a doplnila, že debaty o pokrytí dalších tunelů začnou až po uzavření finální dohody na lince A.

Instalace signálu ve všech šestapadesáti stanicích metra by stála přibližně půl miliardy, což zhruba odpovídá částce, jakou společnost vybere měsíčně na jízdném. Asi deset milionů stojí pokrytí jedné stanice a tunelu.

Metrem jezdí 1,6 milionu mobilních telefonů denně

S rozšířením signálu se počítá, ale zatím není jisté, kdy a za jakých podmínek. Už nyní se však hovoří o lince C a stanicích mezi Florencí a Kačerovem. Že by to byl právě tento úsek, nechtěl Štábl potvrdit ani vyvrátit s tím, že se v minulosti objevilo několik variant. Nicméně dodal, že do budoucna chtějí na signálu v metru pracovat.

Především plánují dojednat modernizaci současných technologií ve stanicích, aby byly výkonnější. „Co se týče pokrytí tunelů, tak to musíme nejprve vyzkoušet na novém úseku, a na základě toho bychom uvažovali, jak a za jakých podmínek by bylo možné rozšířit pokrytí mobilním signálem po celé síti metra,“ dodal Štábl.

Takové prvotní hodnocení zkušeností se signálem v metru proběhne nejspíše ještě letos. Jeho výsledek přitom bude záležet na tom, jak budou technologie v podzemí mezi Dejvicemi a Motolem fungovat, jak silný signál bude nebo zda například signál nepadá.

Podle analýzy, kterou vloni na jaře vypracovala společnost 02, nastupuje každý den do metra asi 1,6 milionu pasažérů, kteří mají mobilní telefon (bez ohledu na operátora). Od pondělí do středy je metro nejvytíženější, ve čtvrtek klesá počet pasažérů na 70 procent a v pátek na padesát.

Nejfrekventovanější stanicí je Dejvická, kudy jezdí obvykle třikrát víc lidí, než jaký je průměr. Do první pětky stanic s nejvyšším počtem cestujících podle 02 patří také I. P. Pavlova, Anděl, Budějovická a Smíchovské nádraží.

Nejčtenější

Sparta - Bohemians 1:0, pískot po výhře, rozhodla penalta v nastavení

Adam Hložek ze Sparty (vlevo) sleduje, zda si Vladislav Ljovin z Bohemians v...

Sparťanští fotbalisté zahájili jarní část sezony vítězstvím 1:0, po kterém publikum na hráče pískalo a vyhánělo trenéra...

Sparta se dohodla s Che-nanem, Dočkal míří do Číny ukončit kontrakt

3:0! Sparťanský záložník Bořek Dočkal mohutně oslavuje závěrečný gól 281....

Fotbalová Sparta zásadně pokročila k angažování Bořka Dočkala. Překonala nejsložitější překážku, definitivně se...

Plzeň - Slavia 2:0, šlágr vyzněl pro mistra, snížil náskok na tři body

Plzeňský Jean David Beaguel se raduje z gólu, který vstřelil v zápase proti...

Také v desátém vzájemném duelu Plzně se Slavií po sobě zvítězili domácí. O třetí porážce ligového lídra v sezoně...

Slavia - Genk 0:0, tyče i spousta šancí, domácí ale gól nedali

TVRDÝ STŘET. Brankář Genku Danny Vukovic se pokouší vyboxovat míč ve vzdušném...

Mnoho příležitostí měli fotbalisté Slavie v úvodním utkání play off Evropské ligy proti Genku, jenže ani jednu...

Plzeň se Slavií drží pět pohárových míst, koeficient znovu posílil

EUFORIE. Plzeňští fotbalisté se radují z vítězného gólu v úvodním utkání...

Fotbalové Česko i pro pohárový ročník 2020/2021 vyšle do kvalifikace o Ligu mistrů dva kluby. A další tři budou bojovat...

Další z rubriky

Divoká honička v Černošicích. Řidiče zastavil až výstřel policistů

Řidič auta se snažil ujet policistům, havaroval v Černošicích (17. února 2019).

Lehkým zraněním dvou policistů skončila honička na okraji Prahy v obci Černošice. Řidič osobního auta se snažil krátce...

Opilý řidič chtěl v Praze uplatit policisty, další havaroval do stromu

Ilustrační snímek

Dva opilí řidiči skončili v noci na sobotu v hledáčku pražské policie. V Kobylisích policisté naměřili muži přes 2...

Auta, která spolu „mluví“, sci-fi nejsou, říká profesor Miroslav Svítek

Profesor z Ústavu dopravní telematiky Fakulty dopravní ČVUT Miroslav Svítek.

V praxi se s dopravní telematikou už setkal každý řidič. Jejím výstupem jsou třeba známé „zelené vlny“ na semaforech....

Najdete na iDNES.cz