Libeňský most se původně jmenoval Baxův i Stalingradský. Spojuje pražské části Holešovice a Libeň, které se v polední době dynamicky rozvíjejí.
Stav Libeňského mostu není tak zlý, ukázaly testy. Tramvaje mohou zrychlit |
Samotná mostní konstrukce měří 370 metrů, spolu se zemní rampou na holešovické straně pak 780 metrů. „Most patřil k těm nejdelším přes Vltavu vůbec,“ vyzdvihl historik architektury Zdeněk Lukeš. Šířka mostu je 21 metrů.
Autorem je významný český architekt Pavel Janák, mimo jiné tvůrce architektonického kubismu, který spolupracoval s konstruktérem Františkem Menclem.
„V době, kdy se most stavěl, tedy v letech 1925 až 1928, tak už Janák vyznával konstruktivismus. Konstrukce mostu je železo-betonová. I když na mostě jsou kamenné prvky,“ popsal historik.
Snah prosadit most mezi kulturní památky bylo několik, avšak všechny zatím neúspěšné.
Most byl dokončen k 10. výročí Československa a otevíral ho tehdejší prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Svému účelu slouží i o více než devadesát let později. I když dlouhou dobu jen v omezeném režimu, jelikož jsou některé části konstrukce mostu ve špatném stavu.
„Už od začátku s mostem byly problémy, protože se tehdy nepoužíval kvalitní beton,“ míní Lukeš. „Ale to je všechno opravitelné,“ dodává, ač přiznává, že to bude drahé.
Po zátěžových zkouškách v srpnu se ukázalo, že most zvládl tři náročné diagnostiky a nemusí jít k zemi. „Na jeho místě tak není třeba stavět nový a drahý most, jak bylo původně rozhodnuto,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu. V úterý tak skončila dlouhodobě omezená rychlost pro tramvaje, když jej přejíždějí
Náměstek očekává, že pražští radní budou během září schvalovat citlivou rekonstrukci mostu a vypsání veřejné zakázky.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz