Ministerstvo dopravy chce povolit segwaye, o regulaci rozhodnou obce. | foto: Markéta Šubrtová, iDNES.cz

Ministerstvo dopravy segwaye nezakáže, o regulaci rozhodnou obce

  • 46
Ministerstvo dopravy ustoupilo od plošného zákazu vozítek segway. Loni na podzim požadovalo jejich vytlačení z chodníků, nyní chce provoz vozítek obecně povolit s tím, že obce budou moci jejich provoz zakázat dopravní značkou. Vyplývá to z materiálu, který v pondělí na jednání vlády přinese ministr dopravy Dan Ťok.

Omezení provozu vozítek segway obcemi představuje podle ministerstva kompromisní řešení vyvažující zájmy státní správy a chodců, a zároveň méně omezující zájmy provozovatelů vozítek. 

VIDEO: Jsem chodec i řidič. Vyzkoušel jsem, jak (ne)bezpečný je segway

„Ušlý zisk provozovatelů půjčoven vozítek segway lze v případě této varianty očekávat na nižší úrovni,“ uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.

Při cenách dopravních značek 2 500 korun za kus ministerstvo předpokládá, že obce vozítka zakážou pouze v místech, kde byl jejich provoz nejproblematičtější a kde si chodci na bezohledné chování jejich uživatelů stěžovali nejvíce.

Loni se na pražské Kampě objevila tato značka zakazující vozítkům segway vjezd.

Hlavní město Praha, kde se segwaye v ulicích vyskytují nejvíce, se stanoviskem ministerstva nesouhlasí. Vozítka podle magistrátu ohrožují chodce.

„Máme za to, že efektivnější by bylo, kdyby uživatelé vozítek segway byli řádně označeni jako ostatní účastníci silničního provozu a jezdili po komunikacích,“ uvedla mluvčí magistrátu Petra Hrubá. Další otázkou je podle ní i případné stanovení věkové hranice pro řidiče segway.

Důvodem pro omezení vozítek je podle ministerstva ale právě zvyšující se množství kolizí s chodci. Vozítka si zpravidla půjčují turisté, tedy osoby bez předchozí zkušenosti s jejich ovládáním, což spolu s výrazně vyšší rychlostí, než jakou se pohybují chodci, způsobuje nehody, uvedlo dříve ministerstvo.

Ochranné prostředky chodců

Kromě vozítek obsahuje připravovaná novela zákona povinnost chodců nosit za snížené viditelnosti na silnicích ochranné prvky. Chodci jsou ve statistikách nehodovosti jednou z nejohroženějších skupin. Pásky nebo jiné prvky z reflexního materiálu by podle návrhu měli nosit vždy, kdy se na pozemních komunikacích pohybují při snížené viditelnosti, tedy například v mlze nebo za tmy.

Pokud by byla doporučená praxe opačná a segwaye by mohly jezdit pouze tam, kde je obce výslovně povolí, hrozilo by, že nebudou povolena nikde, nebo jen na velmi málo lokalitách. Podobná situace panovala donedávna například v provozu vodních skútrů, dodalo ministerstvo.

Vozítka segway doposud nemají v zákoně o provozu na pozemních komunikacích vlastní kategorii a jsou proto považována za chodce. Nemohou být používány na pozemních komunikacích, ale právě na chodnících, kde se kvůli jejich rychlosti střetají s chodci. 

Měla by vozítka typu segway patřit spíše na chodníky nebo na silnice?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 29. března 2015. Anketa je uzavřena.

silnice
silnice 280
chodníky
chodníky 123

Moderní technika a vysoká cena

Vozítko Segway pohání elektromotor, nabíjí se ze zásuvky. Dosahuje rychlosti až 20 kilometrů v hodině, ale cestovní kanceláře pořádající výlety po Praze mají omezovač na osm kilometrů v hodině (rychlost lehkého běhu).

Segway stojí tolik co levnější auto (180 tisíc korun), ale není příliš poruchový. Může jet z kopce, ale neseskočí z vyššího obrubníku. 

Jeho stabilitu vyvažuje počítač za pomocí šesti gyroskopů. Zatáčíte tak, že se nakláníte jako na motorce. Na segwayi jde pohodlně stát a čekat, až třeba naskočí zelená na semaforu.

Segwaye mohou zajímat i zloděje, ale příliš by si nepomohl, protože v každém servisu by opravář poznal, že je kradený. Lze na něm jet i bez držení řídítek, ale začátečníkům se to nedoporučuje.

Loni v létě se na pražské Kampě objevil soubor značek zakazující vjezd vozítkům segway:

20. srpna 2014

,