V automatech se dá nově koupit nejen roční, ale i měsíční, čtvrtletní či zvýhodněný kupon.
Zjištění MF DNES potvrdil šéf komunikace pražského Dopravního podniku Daniel Šabík. „Je to úplná novinka, testovali jsme ji v pěti automatech v Praze,“ potvrdil Šabík s tím, že nyní je takto vybavených 303 automatů. Ty jsou umístěny minimálně po dvou až třech před každou zónou odbavení ve vestibulech metra, přičemž například na Hradčanské je automatů šest.
Moderní jízdenkové automaty v metru umožňují cestujícím nově nakoupit i dlouhodobé kupony.
Dále cestující najdou nové automaty ve všech terminálech Letiště Václava Havla Praha, na zastávkách nové tramvajové tratě Divoká Šárka – Dědina či u hotelu Hilton nebo na autobusovém nádraží ve středočeském Benešově.
Koupit je možné libovolný typ elektronického kuponu na MHD v Praze a platit se dá pouze bezhotovostně.
Nákup kuponu v jízdenkovém automatu je podle Šabíka rychlý.
Nutná debata o jízdném. Cena ročního kuponu pražské MHD je už osm let stejná |
„Stačí ke čtečce přiložit platnou čipovou kartu Lítačka nebo In Kartu Českých drah. Na displeji se cestujícímu zobrazí aktuální platné kupony. Pokud na ní žádný nemá, nebo ty stávající končí za 60 a méně dnů, může si cestující vybrat kupon na další období a příslušnou částku uhradí bezhotovostně platební kartou,“ vysvětluje postup šéf odboru komunikace DPP.
Po zaplacení pak systém automaticky nahraje kupon zákazníkovi. Celá transakce by měla trvat asi 10 sekund.
Cestujícím vstříc
„Naším cílem je v rámci možností, které máme, co nejvíce cestujícím zjednodušit jednotlivé způsoby nákupů jízdného,“ přibližuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. Dlouhodobým cílem podle něj pak je, aby převažovaly způsoby, které budou moderní a s ohledem na náklady co nejlevnější.
Prodej kuponů na MHD v jízdenkových automatech● Dlouhodobé elektronické kupony nově nabízí 303 automatů. ● Jsou například ve všech vestibulech metra, budou přibývat další. ● Cestující mohou nyní zakoupit kterýkoliv typ elektronického kuponu na MHD v Praze, tedy měsíční, čtvrtletní i roční. Plnohodnotný občanský, zvýhodněné pro juniory ve věku 15–18 let, studenty ve věku 18–26 let nebo seniory ve věku 60–65 let. Kupon je možné koupit až 60 dnů před začátkem jeho platnosti. ● Pro nákup zvýhodněného kuponu je nutné, aby kupující měl nárok na slevu nahranou na své kartě Lítačka nebo In Kartě Českých drah, např. kartu ISIC v případě juniorů či studentů. ● Přes jízdenkové automaty je zatím možné nakupovat jen kupony na MHD na území Prahy, nikoliv na vnější pásma PID. Zdroj: DPP |
„Současně musíme brát v potaz preference cestujících. Vzhledem k tomu, že jízdenkové automaty ve stanicích metra jsou dlouhodobě nejpoužívanějším a nejoblíbenějším prodejním kanálem krátkodobých jízdenek či jízdenek na jednotlivou jízdu v MHD, rozhodli jsme se je rozšířit o další funkcionalitu, tedy o nákup časového jízdného,“ říká Witowski.
Za první tři kvartály loňského roku se podle jeho slov v jízdenkových automatech prodalo bezmála 14 milionů jízdenek, což je 38procentní podíl na celkovém počtu prodaných jednotlivých jízdenek v pražské MHD.
„Jízdenkové automaty cestující dobře znají, kolem nich vstupují či vystupují z metra, jsou k dispozici každý den po celou provozní dobu od brzkého rána do půlnoci, proto jsme se snažili rozšířit portfolio možností nákupu kuponů i o tento doposud chybějící způsob,“ uzavírá Witowski s vírou, že tento krok přispěje také ke snížení počtu jízd načerno.
„Bude dostupnější možnost nákupu jízdného, protože kupon je nejvýhodnější možností, jak cestovat pražskou MHD,“ doplňuje Šabík s tím, že online nástroje jsou sice nejefektivnější, nejrychlejší a téměř každý je má v mobilu, ale i přesto měly loni největší zastoupení v nákupu jízdenek právě automaty.
„Na druhém místě je SMS jízdenka, i přesto, že je dražší. Mobilní aplikace je až na třetím místě, zvyk je holt železná košile,“ dodává Šabík.
Zprovoznit službu nákupu kuponů v jízdenkových automatech umožnila podle DPP modernizace a výměna dosavadních dožívajících automatů ve stanicích metra, přičemž počet nových automatů se má nadále zvyšovat.
Klasická prodejní místa v infocentrech zůstávají nadále zachována. „Jak si vede novinka a jaké tendence budou mít zákazníci při nákupech do budoucna, budeme nyní sledovat a poté vyhodnocovat,“ uzavírá Šabík.
Mapa tras v telefonech
Další novinku pro cestující připravil Operátor ICT, a to mobilní aplikaci Plánovač tras.
„Ráno kousek tramvají, podél Vltavy na sdíleném kole a cílovou rovinku do práce pěšky. Třeba takhle vám cestu naplánuje nový plánovač tras v aplikaci PID Lítačka,“ oznamuje Pražanům PID na svém profilu na sociální síti.
Má jít o online mapu, která cestujícím vyhledá nejefektivnější spojení kombinací prostředků MHD, vlaků, chůze i sdílených aut či kol, včetně přiblížení místa, kde se který dopravní prostředek nachází.
V telefonech majitelů PID Lítaček se má nový plánovač tras objevit do týdne v rámci pravidelných aktualizací.