náhledy
Cestující v pražském metru mohou po kompletní rekonstrukci znovu využívat stanici na lince A Jiřího z Poděbrad. Dělníci v ní vyměnili eskalátory, obnovili technologie a zrekonstruovali obklady. Pokračují však práce na stavbě bezbariérového vstupu, dopravní podnik (DPP) počítá se zprovozněním výtahů v prvním pololetí příštího roku.
Autor: Radek Vebr, MAFRA
„Nejdříve jsme rekonstruovali tu neveřejnou část. Od ledna letošního roku jsme pak stanici pro veřejnost uzavřeli, to přišly na řadu nástupiště, obklady, hliníkové obložení a další věci. Náklad na samotnou rekonstrukci stanice byl asi 800 milionů korun, když k tomu připočítáme tu bezbariérovost, tak se blížíme k 1,3 miliardy,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.
Autor: Radek Vebr, MAFRA
Došlo také k estetickému vyčištění stanice, třeba tu už nejsou zářivky zavěšené ze stropu, ale zabudované v podhledu. „Vrátili jsme se k esteticky čistému designu z roku 1980, je to tedy tak, jak to mělo být,“ řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib.
Autor: ČTK
Dopravní podnik rovněž vyměnil původní sovětské eskalátory za nové, které jsou úpornější a ekologičtější. Kromě toho dělníci odstranili průsaky, vyměnili rozvody, osvětlení či poškozené obklady a dlažby. Sundali i podhledy a zmodernizovali vzduchotechniku.
Autor: Radek Vebr, MAFRA
Na povrchu pak zmizely stříšky nad vstupy, které nahradila prosklená zábradlí a přibyl stožár s označením metra a názvem stanice.
Autor: Radek Vebr, MAFRA
DPP tak postupoval podle původní projektové dokumentace rekonstrukce celého náměstí. Sám se přitom snažil zachování přístřešků prosadit, argumentoval bezpečností cestujících a zvýšenými provozními náklady, jako například vytápění eskalátorů, do kterých bude pršet či v zimním období sněžit.
Autor: Radek Vebr, MAFRA
Momentálně bude pokračovat práce na stavbě výtahů, které mají začít fungovat ve druhém čtvrtletí příštího roku. Stanice bude 47. bezbariérovou stanicí z celkem 61. „Plánujeme, že výtah budeme zprovozňovat někdy na přelomu jara a léta,“ dodal Witowski.
Autor: Radek Vebr, MAFRA
Stanice Jiřího z Poděbrad byla zprovozněna v roce 1980, nyní ji dopravní podnik opravoval poprvé.
Autor: Radek Vebr, MAFRA
Při výluce byly uzavřené podchody a vestibul stanice metra. Kompletní uzavírka při výměně pohyblivých schodů byla podle dopravního podniku nezbytná, protože stanice má pouze jeden výstup.
Autor: Radek Vebr, MAFRA
V opravené stanici se objevila i nová grafika.
Autor: Radek Vebr, MAFRA
Ta nezahrnuje jen mapy, ale například i značení nad vstupy.
Autor: Radek Vebr, MAFRA