Vizualizace navrhovaných stanic metra D

Vizualizace navrhovaných stanic metra D | foto: Metroprojekt

Stavba metra D odstartuje v červnu, radní schválili geologický průzkum

  • 160
Pražští radní schválili geologický průzkum, kterým v červnu začne stavba trasy metra D. Ta povede z Pankráce do Písnice. Průzkum vyjde na 1,58 miliardy korun. Pražský dopravní podnik musí ještě vyřešit problém s některými chybějícími pozemky, například v Písnici.

Geologický průzkum se uskuteční na Pankráci na několika místech. Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) je začátek výstavby připravený na letošní červen.

„Je to obrovský krok pro Prahu. Od plánování se teď přesouváme k samotné výstavbě metra D. Jsme připravení přesně za měsíc zahájit geologický průzkum, který znamená faktické zahájení stavby,“ řekl náměstek.

Šachty, štoly a další podzemní prostory, které při průzkumu vzniknou, nebudou zasypány. Vzniknou v místech, kde se budou nacházet traťové tunely, přestupní chodby, nebo poslouží pro vzduchotechniku.

Z celkové částky půjde podle přehledu nákladů průzkumu, který má ČTK k dispozici, na samotný průzkum zhruba 1,28 miliardy korun. Dalších 145 milionů bude stát monitoring. Zbylé peníze pak půjdou mimo jiné na pasportizaci a část z nich je vyčleněna jako rezerva.

„Pokud geologický průzkum neukáže na závažné komplikace, v létě 2020 můžeme plynule navázat výstavbou stanic v úseku z Pankráce do plánované stanice Olbrachtova,“ uvedl ředitel dopravního podniku Petr Witowski.

Pokud Praha získá všechna povolení, mohli by se první cestující svézt novou linkou v roce 2027.

Vedení Prahy a dopravní podnik ovšem stále řeší problém s chybějícími pozemky nutnými pro stavbu. V současnosti jednají například s majiteli pozemků v Krči.

S nimi již byla podepsána takzvaná iniciální dohoda týkající se pozemků u nádraží Krč. Problémy má město kolem budoucích stanic Libuše, Písnice a Depo Písnice, kde jej čekají pravděpodobně rozsáhlejší směny pozemků.

V první fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice a budou na ní jezdit vlaky bez řidiče. Náklady jsou odhadovány na 57 miliard korun. V budoucnu má vzniknout úsek z Pankráce na Náměstí Míru. Investorem stavby bude pražský dopravní podnik.

Hlavní město chce, aby se na financování nové trasy metra podílel i stát. „Doufáme, že nám pan premiér s financováním pomůže,“ řekl primátor Zdeněk Hřib. Podle něj je obvyklý postup v Evropě běžný. Třeba v rakouské Vídní stavbu metra, ale i nákup nových vagonu financuje erár z padesáti procent. Už v minulosti Praze podobnou věc slíbil i Babišův předchůdce Sobotka.

Soutěž na prvky stanice

Pražští radní na začátku dubna rozhodli, že město nechá pro každou stanici z Pankráce do Písnice vypracovat návrhy výtvarných řešení. Ty upraví původně navrženou podobu některých prvků ve stanicích. Z nich pak speciální komise vybere vítěze.

Pro stanici Náměstí bratří Synků, která je součástí úseku z Pankráce na náměstí Míru, město rozhodlo, že uspořádá architektonickou soutěž na její podobu.

Podívejte se, jak by mohla vypadat trasa metra D

20. září 2011

,