Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Nové eskalátory metra jsou pomalejší, než uvádí norma. Bdělost hlídají madla

  10:34
Výměny eskalátorů ve stanicích pražského metra provází kritika jejich nižší rychlosti. Zatímco původní sovětské urazí za sekundu 90 centimetrů, nové jsou většinou skoro o třetinu pomalejší. Aby to cestující neuspávalo, udržuje je v bdělosti rychlejší madlo.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Maximální povolená rychlost eskalátorů, kterou stanovuje aktuálně platná norma ČSN EN 115, činí 75 cm/s. V pražském metru ale vozí cestující hned čtyřmi rychlostmi - 90, 75, 65 a 50 cm/s.

Ačkoliv je maximální rychlost podle norem 75 cm/s, zdaleka nejvíce eskalátorů jezdí tou o deset centimetrů za sekundu nižší. Takových schodů je v pražské podzemce z celkového počtu 268 hned 210. Patří mezi ně i ty nejdelší na Náměstí Míru, kde cesta trvá opravdu dlouho.

„V době, kdy se instalovaly některé eskalátory, výrobce nenabízel rychlost 75 centimetrů za sekundu. To je jeden z důvodů. Jinak dneska už výrobci běžně dodávají eskalátory v horní hranici 75 centimetrů za sekundu,“ vysvětluje Petr Vondráček, který pracuje v pražském dopravním podniku jako vedoucí služby Dopravní zařízení.

Rychlostí 75 cm/s jezdí v pražském metru zatím jen eskalátory na Andělu, Karlově náměstí a Náměstí Republiky. Tedy ty, kde nedávno dělníci odstranili původní hnědé sovětské a nahradili je těmito. Dopravní podnik ale plánuje jejich zpomalení.

Fotogalerie

„V těchto případech jsme instalovali eskalátory s možností snížení této rychlosti na 65 centimetrů za sekundu. Je to proto, že chceme mít možnost případné reakce na předpokládaný vývoj evropských norem, abychom mohli rychlost snížit, a to jen přepnutím,“ říká Vondráček.

K přepnutí ale může dojít ještě dřív, než případná nová norma vznikne. Dopravní podnik preferuje nižší rychlost, aby šetřil.

„Pakliže bychom viděli, že přepravní kapacita je dostačující, tak kvůli úsporám energie budeme snižovat i rychlost. Čím nižší rychlost, tím menší spotřeba energie, a samozřejmě tím i menší opotřebení. Vždycky je výhodné mít tu rychlost co nejnižší,“ popisuje vedoucí.

Nutno dodat, že rychlé sovětské eskalátory měly už při uvádění na český trh výjimku, aby mohly jezdit 90 centimetrů za sekundu. Maximální povolená rychlost byla tehdy 70 cm/s. Výjimka má neomezenou platnost, takže není problém, že ve 12 stanicích stále tyto rychlé eskalátory jezdí. Nicméně postupně mizí.

Vypadá to ale, že Praha všechny neodstraní tak rychle. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě) totiž začátkem roku oznámil, že sovětské schody se mu zdají spolehlivější a není podle něj důvod s výměnami tolik spěchat.

Podle Vondráčka z dopravního podniku jsou však nové schody bezpečnější. Nastoupit na pomalejší je snazší a navíc pravděpodobnost sevření nohy je u nových díky menším štěrbinám minimální. Není to ale jediný důvod pro výměnu.

„Je to obecně o obnově technologií. Reagujeme nejen na vývoj norem, vývoj zařízení ve světě, ale i na energetickou náročnost a samozřejmě i na náročnost provádění údržby, protože u ruských eskalátorů jsou některé celky velmi těžké a jejich výměna, případně oprava, je mnohem složitější,“ říká Vondráček.

Zdaleka nejpomalejší eskalátory jezdí na Můstku, Smíchovském nádraží, Náměstí Republiky a na Palmovce. Je jich v celé síti celkem šest a jsou to ty podchodové, které vyvezou cestující až na povrch, zpravidla tedy na ulici. Dopraví je tam rychlostí půl metru za sekundu, tedy rychlostí, při které dopravní podnik nejvíc ušetří.

Kvůli úsporám zůstávají některé eskalátory vypnuté

Dopravní podnik se snaží předcházet opotřebení schodů i tím, že ačkoliv ve stanicích jsou obvykle troje, jedou zpravidla jen dvoje.

„Jedním z důvodů je třeba provozní odstávka, ale také snaha o vytíženost, abychom neprovozovali eskalátory řekněme jen s poloviční zátěží nebo téměř bez zátěže. Energetická náročnost by byla zbytečně vysoká, a tím bychom zbytečně utráceli,“ říká Petr Vondráček.

Bonusový eskalátor pouští staniční personál v případě, že se před schody tvoří fronta ještě tehdy, kdy v daném směru přijede další souprava metra.

Schody se ale opotřebovávají i tím, že lidé zatěžují hlavně jednu stranu. Tedy tu pravou, kde stojí.

„Má to částečný vliv. Na jedné straně dochází k většímu opotřebení tažného řetězu, případně dráhového systému. Ale není možné říct, že je to ve všech případech stejně porovnatelné opotřebení. Je to i podle toho, jak jsou lidé zvyklí na eskalátoru chodit,“ popisuje vedoucí.

Zajímavostí je, že madlo jezdí jinou rychlostí. To není chyba výrobce, ale jeho záměr.

„Snaží se o zvýšení bdělosti cestujícího na eskalátoru. Odchylka je kolem dvou procent. Cestující to nutí přehmátnout, a tím pádem skutečně dávat pozor,“ dodává Vondráček.

Proto také například v některých obchodních centrech madlo eskalátoru ještě navíc i cuká.

Autor:
  • Nejčtenější

Policejní náměstek řídil opilý, nadýchal 2,39 promile. Stíhání zastaveno

Dnes už bývalý náměstek středočeského policejního ředitele Jan Krejčí nebude stíhán za jízdu pod vlivem alkoholu....

Lupiči se zbraní a kladivy vyloupili pražské hodinářství. Zachytily je kamery

Muži ozbrojení střelnými zbraněmi přepadli v sobotu večer provozovnu s luxusními hodinkami i na Praze 1. Odnesli si...

Zákazník bez respirátoru zlomil čelist ochrance, na policii přišel sám

Policie už zná útočníka, který vážně zranil pracovníka supermarketu na pražském Andělu. Sám přišel k incidentu...

Rychlý jako antigen, spolehlivý jako PCR. Nový biočip neošálí ani mutace

Pražští vědci finalizují nový biočip, který bude alternativou k současným testům na koronavirus. Velkou poptávku po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena na Žižkově rozbila dveře výtahu, po pádu do šachty zemřela

Policisté v úterý večer vyjížděli k neštěstí, které se stalo v bytovém domě na pražském Žižkově. Šestačtyřicetiletá...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Muž z Vlašimi mohl koronavirem nakazit hasiče při požáru i silniční kontrolu

Kriminalisté obvinili třiačtyřicetiletého muže z Vlašimi na Benešovsku z šíření nakažlivé nemoci. Přestože byl...

Výbuch propanbutanové lahve v obchodě v Psárech zranil dva lidi

V prodejně potravin v Psárech u Prahy vybuchla v úterý v podvečer propanbutanová láhev. Exploze zranila dva lidi a...

Dopravní podnik dokončil geologický průzkum pro metro D, stavět se má na jaře

Pražský dopravní podnik (DPP) dokončil geologický průzkum stavby trasy metra D, který vyšel na zhruba 1,82 miliardy...

Na pražském Újezdě srazilo auto dva chodce, oba jsou těžce zraněni

Osobní auto srazilo ve středu večer na pražském Újezdě dva chodce. Záchranáři oba převezli s vážnými zraněními do...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...