Čtvrtek 3. prosince 2020, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 3. prosince 2020 Svatoslav

Nové eskalátory metra jsou pomalejší, než uvádí norma. Bdělost hlídají madla

  10:34
Výměny eskalátorů ve stanicích pražského metra provází kritika jejich nižší rychlosti. Zatímco původní sovětské urazí za sekundu 90 centimetrů, nové jsou většinou skoro o třetinu pomalejší. Aby to cestující neuspávalo, udržuje je v bdělosti rychlejší madlo.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Maximální povolená rychlost eskalátorů, kterou stanovuje aktuálně platná norma ČSN EN 115, činí 75 cm/s. V pražském metru ale vozí cestující hned čtyřmi rychlostmi - 90, 75, 65 a 50 cm/s.

Ačkoliv je maximální rychlost podle norem 75 cm/s, zdaleka nejvíce eskalátorů jezdí tou o deset centimetrů za sekundu nižší. Takových schodů je v pražské podzemce z celkového počtu 268 hned 210. Patří mezi ně i ty nejdelší na Náměstí Míru, kde cesta trvá opravdu dlouho.

„V době, kdy se instalovaly některé eskalátory, výrobce nenabízel rychlost 75 centimetrů za sekundu. To je jeden z důvodů. Jinak dneska už výrobci běžně dodávají eskalátory v horní hranici 75 centimetrů za sekundu,“ vysvětluje Petr Vondráček, který pracuje v pražském dopravním podniku jako vedoucí služby Dopravní zařízení.

Rychlostí 75 cm/s jezdí v pražském metru zatím jen eskalátory na Andělu, Karlově náměstí a Náměstí Republiky. Tedy ty, kde nedávno dělníci odstranili původní hnědé sovětské a nahradili je těmito. Dopravní podnik ale plánuje jejich zpomalení.

Fotogalerie

„V těchto případech jsme instalovali eskalátory s možností snížení této rychlosti na 65 centimetrů za sekundu. Je to proto, že chceme mít možnost případné reakce na předpokládaný vývoj evropských norem, abychom mohli rychlost snížit, a to jen přepnutím,“ říká Vondráček.

K přepnutí ale může dojít ještě dřív, než případná nová norma vznikne. Dopravní podnik preferuje nižší rychlost, aby šetřil.

„Pakliže bychom viděli, že přepravní kapacita je dostačující, tak kvůli úsporám energie budeme snižovat i rychlost. Čím nižší rychlost, tím menší spotřeba energie, a samozřejmě tím i menší opotřebení. Vždycky je výhodné mít tu rychlost co nejnižší,“ popisuje vedoucí.

Nutno dodat, že rychlé sovětské eskalátory měly už při uvádění na český trh výjimku, aby mohly jezdit 90 centimetrů za sekundu. Maximální povolená rychlost byla tehdy 70 cm/s. Výjimka má neomezenou platnost, takže není problém, že ve 12 stanicích stále tyto rychlé eskalátory jezdí. Nicméně postupně mizí.

Vypadá to ale, že Praha všechny neodstraní tak rychle. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě) totiž začátkem roku oznámil, že sovětské schody se mu zdají spolehlivější a není podle něj důvod s výměnami tolik spěchat.

Podle Vondráčka z dopravního podniku jsou však nové schody bezpečnější. Nastoupit na pomalejší je snazší a navíc pravděpodobnost sevření nohy je u nových díky menším štěrbinám minimální. Není to ale jediný důvod pro výměnu.

„Je to obecně o obnově technologií. Reagujeme nejen na vývoj norem, vývoj zařízení ve světě, ale i na energetickou náročnost a samozřejmě i na náročnost provádění údržby, protože u ruských eskalátorů jsou některé celky velmi těžké a jejich výměna, případně oprava, je mnohem složitější,“ říká Vondráček.

Zdaleka nejpomalejší eskalátory jezdí na Můstku, Smíchovském nádraží, Náměstí Republiky a na Palmovce. Je jich v celé síti celkem šest a jsou to ty podchodové, které vyvezou cestující až na povrch, zpravidla tedy na ulici. Dopraví je tam rychlostí půl metru za sekundu, tedy rychlostí, při které dopravní podnik nejvíc ušetří.

Kvůli úsporám zůstávají některé eskalátory vypnuté

Dopravní podnik se snaží předcházet opotřebení schodů i tím, že ačkoliv ve stanicích jsou obvykle troje, jedou zpravidla jen dvoje.

„Jedním z důvodů je třeba provozní odstávka, ale také snaha o vytíženost, abychom neprovozovali eskalátory řekněme jen s poloviční zátěží nebo téměř bez zátěže. Energetická náročnost by byla zbytečně vysoká, a tím bychom zbytečně utráceli,“ říká Petr Vondráček.

Bonusový eskalátor pouští staniční personál v případě, že se před schody tvoří fronta ještě tehdy, kdy v daném směru přijede další souprava metra.

Schody se ale opotřebovávají i tím, že lidé zatěžují hlavně jednu stranu. Tedy tu pravou, kde stojí.

„Má to částečný vliv. Na jedné straně dochází k většímu opotřebení tažného řetězu, případně dráhového systému. Ale není možné říct, že je to ve všech případech stejně porovnatelné opotřebení. Je to i podle toho, jak jsou lidé zvyklí na eskalátoru chodit,“ popisuje vedoucí.

Zajímavostí je, že madlo jezdí jinou rychlostí. To není chyba výrobce, ale jeho záměr.

„Snaží se o zvýšení bdělosti cestujícího na eskalátoru. Odchylka je kolem dvou procent. Cestující to nutí přehmátnout, a tím pádem skutečně dávat pozor,“ dodává Vondráček.

Proto také například v některých obchodních centrech madlo eskalátoru ještě navíc i cuká.

Autor:
  • Nejčtenější

Z okna kladenské školy vypadla patnáctiletá dívka, zraněním podlehla

Při pádu z okna kladenské školy v Moskevské ulici ráno zemřela mladistvá dívka, podle prvních informací žákyně 9....

Končím kvůli bytům za stokorunu, vysvětlil Kořen odchod z křesla starosty

Moderátor Vladimír Kořen vysvětlil, proč rezignuje na funkci starosty Říčan. Důvodem je kauza prodeje bytů na...

Při nehodě na Pražském okruhu se z návěsu utrhl válcovací stroj, řidič zemřel

Několik kilometrů dlouhá kolona aut stála odpoledne za nehodou tří nákladních vozidel na Pražském okruhu mezi dálnicí...

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sparta - Celtic 4:1, domácí skóre otočili, řádil Juliš a šance na postup ožila

Sparťanští fotbalisté i podruhé porazili Celtic Glasgow, znovu mu dali čtyři góly a v Evropské lize žijí. Ve svém...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Za organizování homosexuální prostituce dostala pětice mužů podmíněné tresty

V kauze pražského gayklubu Escape dnes Městský soud v Praze rozdal pětici mužů podmíněné tresty od dvou do tří let za...

Středočeská rada odvolala šéfa silničářů. Pro kraj nevídané, říká hejtmanka

Středočeští radní na svém zasedání odvolali ředitele Krajské správy a údržby silnic (KSÚS) Zdeňka Dvořáka. Nová koalice...

Při nehodě u Kostelce nad Černými lesy zemřely dvě ženy, auto dostalo smyk

Při nehodě u Kostelce nad Černými lesy na Praze-východ se ráno srazila dvě osobní auta. Dvě ženy nehodu nepřežily,...

Tramvaje v Praze začnou otevírat přední dveře, část omezení v MHD dál platí

V pražské hromadné dopravě budou moci cestující od čtvrtka 3. prosince do všech tramvají opět nastupovat i předními...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...

Vánoční sbírka: salto na trampolíně Filipovi nevyšlo, potřebuje naši pomoc

Jediný moment obrátil sedmnáctiletému Filipovi život naruby. I když deset let skákal parkur a salta metal kudy chodil,...

Z Ellen Page je Elliot. Transgender herec přijal nové jméno a oslovení

Z herečky Ellen Page (33) je nyní Elliot. Umělec oznámil, že je transgender a přijal nové jméno a oslovení on/oni. V...