50 let metra v Praze
Sledovat další díly na iDNES.tvAutomatická bezpečnostní stěna na Zličíně je nyní v místě, kde u nástupiště zastavuje první vagon soupravy jedoucí směrem do centra. Od zbytku nástupiště ho odděluje zábrana, tudíž automatickými dveřmi cestující zatím neprojdou.
Z bezpečnostních důvodů se automatická stěna testuje zatím na malé části nástupiště. Výhledově by stěny mohly pokrýt celé nástupiště směrem do centra.
Na videu, které redakce na místě pořídila, je vidět, že ve chvíli, kdy souprava přijede na místo a zastaví, dveře se otevřou a jejich rám svítí zeleně. V jeho horní části se pak ukáže i slovo „nástup“. Ve chvíli, kdy se dveře již pomalu zavírají, začne rám blikat červeně se slovy „Ukončete nástup, dveře se zavírají.“
Do prvního vagonu nevlezete. Na Zličíně staví automatickou stěnu, test pro linku D |
„Jedná se o instalaci v rámci projektu komplexního bezpečnostního systému metra. Chceme otestovat možnost zajištění bezobslužných obratů vlaků metra, tj. obrat vlaků a jejich příjezd do první stanice bez strojvedoucího či manipulační čety,“ komentoval instalaci v září vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík.
„Stěny na nástupištích v metru jsou podmínkou pro metro s automatickým provozem bez řidičů. Nyní probíhá testování této moderní technologie v podmínkách Prahy. Uvidíme, jak to bude v praxi fungovat včetně vzájemné komunikace mezi systémy. Podle toho se rozhodne o dalším postupu,“ uvedl Zdeněk Hřib, náměstek primátora pro dopravu.
„Flexibilnější řízení provozu pak pro dopravní podnik představuje možnost významné úspory nákladů pomocí moderních technologií,“ dodal.
Kdy dojde k další fázi testování a kdy automatickými dveřmi v bezpečnostní stěně projdou první cestující, zatím není známé.
Stěna je vytvořená z kombinace hliníkových profilů, ocelové výztuže a skla. Doplněná je o potřebnou o elektroniku a kabeláž. S využitím bezpečnostních stěn počítají všechny stanice nyní budované linky metra D.
Automatické stěny zajišťuje firma AŽD Praha. Cena instalace se podle Šabíka bude odvíjet od výsledků testovacího provozu dvou modulů a tudíž i případné realizace zbytku stěny.
Obdobná bezpečnostní opatření mohou znát cestující ze zahraničí. Například z Velké Británie nebo Francie.